koetsiersbewijs

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mijntjuh

Berichten: 811
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: esch

koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-02 17:03

Ik heb enkele vraagjuhs over het koetsiersbewijs.
1) heb je bij het koetsiersbewijs een eigen paard plus kar ed. nodig of kun je die huren bij degene die je het gaat leren. (neem aan dat er veel praktijk bij is.)
2) wat zijn de kosten ongeveer voor het koetsiersbewijs??
3) wat leer je allemaal?

Heb me er namelijk nog niet echt in verdiept, maar het lijkt me leuk om in de toekoms ook eens aangespannen te gaan leren!!!

alvast bedankt!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 17:51

1) Ik heb nog niet veel voorbeelden van mensen die het doen maar diegene die ik ken die hebben paarden en iig karren ter beschikking.
2) Ik meen 250 euro (verschillend per vereniging ed)
3) Alles wat je moet kunnen om veilig te mennen met je pony/paard

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 21:20

Wij kregen iets van 7 theorie-avonden en 8 praktijk-avonden.
ik kon met eigen paard en wagen meedoen, maar dan was het wel zo dat er ook een paar andere cursisten met mijn paard de lessen moest volgen en examen met hem moest doen.
Het koste bij mij E350,-. we hebben examen gedaan met paarden van de manege. we hadden 2 trainers en die hadden ieder een kar waar 4 cursisten les mee kregen.
je leert hoe je van alles over de wagen, paar en tuig. hoe je goed in en uit moet spannen, hoe je goed in het verkeer rijdt (verkeertekens en met 1 hand rijden.). In de theorie veel over ziektens, beengebreken en heel veel over het verkeer.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 21:39

Is dat in Belgiƫ hetzelfde? WIj hebben voor ons ruiterbewijs gewoon een soort examen maar geen lessen. Wel een boekje waaruit we alles moeten kennen en dan een theoretische proef en praktijk natuurlijk.
Ik zou het dus ook willen doen dat koetsiersbewijs. Ik kan wel een paard van onze stal gebruiken. (Belgisch trekpaard, dat heel lief en braaf is, loopt makkelijk voor de koets; is alleen nogal hoog: ikke 1m64 en Vic is 1m80... Haha! )
xxx

mijntjuh

Berichten: 811
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: esch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-02 08:36

kijk, mijn probleem is dat ik wel pony's heb, maar die zijn nog niet beleerd, ook heb ik geen kar, maar het lijkt me gewoon leuk om te leren mennen en vooral GOED EN VEILIG te leren mennen zodat ik later mijn pony's met iemand zou kunnen beleren ofzow.

sjefke
Berichten: 134
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 09:38

vorig jaar koste het ƒ 450,--
Je mocht mee doen met een willekeurige pony of paard, waar jij het finste mee rijdt! de praktijk bestond uit een ritje over de weg door de stad met enkele speciale vaardigheden.
De regels gaan echter veranderen... Je mag alleen nog meedoen met je eigen aanspanning, dus niet die van een ander. De praktijk is over de weg door de stad met je eigen aanspanning, je moet een kegeltjesparcours doen met een aanspanning van een ander, je weet van te voren dus niet waar je mee moet rijden en je moet laten zien dat je kunt longeren.....

ben nu hardstikke blij dat ik mijn koetsiersbewijs al heb!!

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 11:00

Ships, waneer gaan de regels veranderen?
Een van mijn bijrijdsters heeft vorig jaar examen gedaan, toen was het al verschrikkelijk streng en moest ze zowat in de houding op de bok zitten, het examen ging hartstikke goed en het paard liep prima.......
Toch gezakt, reden, volgens de examinator kwam ze niet geheel zeker van haar zaak over op hem..... puur een persoonlijke mening dus.
Toen ik hoorde hoe streng het vorig jaar was heb ik het voor mijzelf maar weer op de lange baan geschoven, ik ben sowieso niet goed in exames (examenvrees) en als het dan zo streng is, hou dan maar op, dan hoef ik er al niet eens aan te beginnen!
Als de regels nu weer gaan veranderen wordt het vast nog strenger!! Ik baal!!

Groetjes, Tanja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 11:08

Regels worden veranderd? Mmm, dan ben ik nog niet op tijd denk ik. Ik ga op school (CAH in Dronten), zowel mijn Ruiter als Koetsiersbewijs halen (is verpliecht), en dan moeten we op de Praktijkschool oefenen en examen doen (= 1 week oefenen en 1 week voor het examen). Lekker, maar ik oefen wel veel met de shet van m'n vriendin.