Kunstof tuig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Kunstof tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-02 18:59

Hoi,

Ik wil graag weten wat nou de voor en nadelen zijn van kunstof (nylon) (oke ikwil het ook van de andere soorten weten Haha! ) tuig (niet dat ik dat wil gaan kopen hoor..) ik ben gewoon nieuwschierig. Een nadeel is alvast dat het er niet uitziet (oke correctie...dat tuig wat ik gezien heb dan...). Hoe is het in onderhoud, en is het nou beter (kwa stevigheid, pasvorm, veiligheid, onderhoud) dan leer? En hebben jullie er ervaring mee? Ik wil alles weten (ik ben niet nieuwschierig Schijnheilig )

Tnx...
Laatst bijgewerkt door N00tje op 04-07-02 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 23:02

Ik persoonlijk vind kunstof tuig juist erg mooi.
Helaas is het ook ontzettend duur.....
Je kan het gewoon met een sopje schoonmaken.....lijkt me voor tuig enorm handig......want tuig in olieen is echt een hels karwei Frusty

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 23:22

Was het een aanbieding? Of geldt die prijs altijd? Zoals ik al zei, eigenlijk moet je het doen....Anders kijken we samen ff in de winkel......

(Oeps, weer Jan de Boed niet gebeld!)

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 16:52

heey,

ik heb zelf alleen kunstof teugels, maar vind ze superfijn!! Heb ook de rest van het tuig wel eens gezien wat erbij hoorde, maar had toen niet genoeg geld bij me! Als ze dit jaar weer op de beurs staan, ga ik het zeker kopen!

gr linda

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 17:02

hier heb je er al 1 voor 700 gulden maar dat is echt nylon ik weet niet of jullie dat bedoelen denkt niet (jullie bedoelen zeker zoeen netalsof leeren tuig)..

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 22:08

Ik heb ze gezien bij Divoza afgelopen week en ik moet zeggen.. Lelijk vond ik ze niet. Maaarrr leer is mooier.
Grote voordeel is het schoonmaken. Je flikkert het onder de spuit en het is klaar! Beter als dat complete tuig zitten te poetsen op je vrije dag Boos!
Maar wat ik me afvraag of het wel zacht is, de riemen van het schofstuk bv? Ik heb aan die riemen gevoeld en het leek me dat het nogal snel zou kunnen schuren. Meer als rond genaaid leer......

Riƫtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 08:59

Na het rijden spoel ik ook mijn leren tuig goed af onder de kraan. lekker het zweet eraf en de modder en haren. Eens in de zoveel tijd poets ik het helemaal met zadelzeep en leercreme na. Nu gebruik ik het een tijdje niet (ivm dracht en veulen van mijn menpaardje), en wil ik van de week nog goed olien. 'k Heb een Ideal marathontuig. Flink duur, maar dan heb je ook wat. Er zitten idd van die lekkere dunne webband-teugeltjes met anti-slip bij.
'k heb op I-net wel eens van die kunststof tuigen gezien. Heel vreemd, onder het zadel ben ik al helemaal kunststof gewend (zadel heb ik al, en hoofdstel komt wrsch ook nog wel) in het tuig moet ik er nog erg aan wennen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 14:08

Albert heeft zelf een "kunststof" tuig gemaakt vam o.a brandweerslang, spanbanden, varkensbanden en koeienbanden.
Het is rood, groen , blauw en wit/zwart gestreept en ziet er eigenlijk niet uit, maar het is ideaal met trainen.
Na het rijden spuit ik het met de slang schoon en hang het te drogen, daarna gaat het zo de schuur weer in.
Het is echt supersterk.
Daarnaast heb ik wel een "net" leren tuig maar dat gebruik ik alleen met wedstrijden of ringsteken.