natural horsemanship

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

natural horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-02 13:08

ik wil mystery eigenlijk zelf inrijden met hulp van iemand. maar ik heb van iemand een mail gekregen die paarden in wil rijden op de manier van natural HOrsemanship, die manier bevalt me eigelijk wel en lijkt mij ook heel erg leuk. zijn hier mensen die hun paard op die manier hebben ingereden? Zou ik mijn pony op die manier laten inrijden? wat zouden jullie doen

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 13:24

dat is zeker die stal nabij Leeuwarden, die je zo heeft aangeschreven dat ze het op de manier willen doen van NH....
Zelf houd ik er niet van om een fatsoenlijke eerlijke omgang met paarden te willen benoemen in een hokje...ook niet bij het beleren...

Je moet je paard laten wennen aan de veranderde omstandigheden en het zadelmak maken met verstand van zaken en gevoel voor het dier. Geduld is daarbij een sleutelwoord.
Je mag je eigen paard niet zomaar gaan beleren als je geen flauw idee hebt hoe dat moet....En als je hulp krijgt, weet dan zeker dat die wel weet hoe je het veilig en vertrouwd kan doen....
In dit stadium is het heel makkelijk je paard voor een lange tijd te verknallen...je kan er beter wat langer over doen dan te kort....
Ken jeneit een vertrouwd paardenmens bij jouw in de omgeving die je bij kan staan, of die het voor je kan doen?

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-02 13:39

laat ik 1 ding voorop zetten: ik weet wat ik doe met mys en ik heb absoluut geen haast en ik heb genoeg geduld. degene die me wil helpen heeft haar eigen paard ook ingereden en geeft lessen op Z niveau. dus ik weet waar mee bezig ben...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 13:46

De basis van Natural Horsemanship, het creeren van de band en het verkrijgen van respect en partnership beginnen vanaf de grond. Daar zou ik eerst mee beginnen.

Op het moment dat je op het paard wil zitten, is er niks naturlijks meer aan. Het paard moet wennen aan je gewicht, en wennen aan bepaalde signalen die door jou aan heb gegeven worden. Hij moet wennen aan jouw gewicht en proberen zijn balans met het extra ruitergewicht te vinden. Het maakt dan niet uit of je je paard op dressuur, western of "Natuurlijke" wijze (en excuseer dat ik dit nu in aanhalingstekens zet) gaat beleren
en een zadel en de eerste keer het ruitergewicht op zijn rug krijgt.

Nijntje

Berichten: 186
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 15:12

Ik heb een paard 'natuurlijk' ingereden. Bij mij hield dat dan voornamelijk in om voordat ik op het paardje ging rijden een band van vertrouwen en respect op te bouwen.. op die manier vond ik het makkelijker om het paardje op den duur in te rijden...

Echt rijden op een 'natuurlijke' manier daar geloof ik niet in.... je kunt natuurlijk wel rijden met respect en met wederzijds vertrouwen..

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 17:04

Er bestaat niet zoiets als één manier van NH. Ook normaal aftichten kan op een "natuurlijke" manier gebeuren.
Als je voldoende tijd neemt geeft dat normaal weinig problemen.

Overigens is sneller niet noodzakelijk slechter. Onlangs was er op de Channel een reportage over wilde mustangs. Die moesten tijdelijk gevangen worden om bloedonderzoek te kunnen uitvoeren.

Men had Pat Parelli (bekend NH-mens) gevraagd om mee te helpen op een diervriendelijke manier dat bloed te laten trekken.

Wel op minder dan 2 dagen tijd waren die wilde mustangs zo tam en braaf dat hij daar gewooon kon opzitten en dat de dierenarts geen enkele moeite had om bloed te trekken, zonder verdoving of dergelijke.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 17:45

Tim VDH schreef:
Overigens is sneller niet noodzakelijk slechter. Onlangs was er op de Channel een reportage over wilde mustangs. Die moesten tijdelijk gevangen worden om bloedonderzoek te kunnen uitvoeren.

Men had Pat Parelli (bekend NH-mens) gevraagd om mee te helpen op een diervriendelijke manier dat bloed te laten trekken.

Wel op minder dan 2 dagen tijd waren die wilde mustangs zo tam en braaf dat hij daar gewooon kon opzitten en dat de dierenarts geen enkele moeite had om bloed te trekken, zonder verdoving of dergelijke.


Dat had mijn vader ook op de tv gezien....
Mijn vader vraagt zich sindsdien af wat ik nou verkeerd doe, omdat het bij mij allemaal zo langzaam gaat Clown
Maar goed, het moet een heel indrukwekkend gebeuren zijn geweest, jammer dat ik die aflevering gemist heb....

Toch, wat die Parelli kan, en anderen kunnen, dat kan ik niet....denk dat dat voor velen onder ons geldt.....

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 11:09

Als je goed kunt rijden kun je best zelf je pony inrijden (eens moet de eerste keer zijn). Ik heb mijn paard ook zelf ingereden. Wat wel heel belangrijk is doe het met zijn tweeen, aangezien jij nog nooit een paard hebt ingereden is het belangrijk dat de tweede persoon precies weet wat hij of zij doet. Diegene met ervaring kan over het algemeen ook precies beoordelen welke volgende stap je wel of niet kunt nemen.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 20:26

ja tuurlijk als je de kans krijgt om het op een paard vriendelijke manier te doen, waarom zou je daar dan over twijvelen?

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-02 20:35

ik ben inmiddels verder geinformeerd en het lijkt me wel wat, we gaan eerst een proefles nemen van 2,5 jaar lijkt me het nog steeds leuk dat gaat mystery daar een maandje heen, of we gaan de lessen hier gewoon volgen dan duurt het alleen langer