[AR] 2Spantuig zonder broek, kun je daar zomaar broeken aan doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

L_Rivaldo

2Spantuig zonder broek, kun je daar zomaar broeken aan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 23:13

Ik heb een 2spantuig op het oog, maar daar zitten geen broeken bij.
Nu vroeg ik mij af of je net zoals een enkelspan tuig losse 2span broeken kan kopen?
Of moet het tuig van speciale dingen voorzien zijn om dit te bevestigen?

Ik weet dat je ook zo zonder broeken kan mennen, maar mijn concourswagen heeft geen rem.
Marathonwagen komt eraan, maar zal nog even op zich moeten laten wachten.

Wie kan mij het verlossende antwoord geven?
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 03-06-10 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overdadige hoofdletters uit de titel verwijderd.

TuihantiJarig

Re: 2spantuig Zonder Broek, Kan Je Daar Zomaar Broeken Aan Doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 23:20

een 2-span remt op de disselriem, geen broek nodig.

groeten roy

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 23:26

bedankt :D

Wat is dan eigelijk de werking van een 2 span broek?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 23:30

Bij een tweespan moet je broek dan aan het borsttuig vast. Hier moet dan een haakje oid voor zitten (kan het niet goed beschrijven). Maar dan rem je wel degelijk met de broek hoor, achterwaarts gaat ook wat makkelijker met ;) . De dissel zit wel aan het borst tuig maar als je dan geen broek hebt komt die druk toch via het schofje en de halsriem op de schouders/nek van het paard terecht met een broek komt hij dan gewoon achter de billen. Imo rem je als je geen broek hebt altijd met de rem op je wagen!

TuihantiJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 23:33

liedje89 schreef:
Imo rem je als je geen broek hebt altijd met de rem op je wagen!

precies, hoe herken je een goede menner? : Door veelvuldig remgebruik

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 23:38

mmm ik heb net mijn geld overgemaakt naar de mensen van het 2 span tuig.. heb ik nou wel of geen broek nodig op mijn ongeremde wagen?..

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 23:40

Citaat:
Daar gaat het nu juist om, die heeft TS niet op haar wagen :+

Ik zou gewoon doorsparen voor een goed tuig waar standaard de broeken en strengophouders bij zitten. Heb je alles in een keer goed voor elkaar. Als ik zie hoe een tweespan loopt en hoe vaak de broek toch wel degelijk meehelpt met remmen zou ik niet zonder broeken willen rijden. Of mijn wagen nu een rem heeft of niet.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 23:41

helaas mijn geld is al verloren gegaan

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 23:43

Tuihanti schreef:
liedje89 schreef:
Imo rem je als je geen broek hebt altijd met de rem op je wagen!

Maar dat is niet wat je zij. Je zij dan remt hij op de disselriem dus op borsttuig en schoft, imo niet waar zonder broek rem je vanuit je rempedaal.

Ik vind een broek wel fijn, paard remt ook wel eens zonder toestemming misschien dan hoef je maar heel even te langzaam te zijn en er staat een wagen tegen zijn sprong gewricht. Bovendien moet je goede fijne remmen hebben om even hard te kunnen remmen als je paard (dus dat je zowel rustig als hard kan remmen etc. dat hebben ook niet alle geremde wagens Goede remmen)
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 02-06-10 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 23:45

ik begin in het 2span.. helaas zit ik nu met een tuig waar ik dus niets aan zal hebben..

Ik zag laatst ergens dat ik losse broeken kon kopen voor een 2 span tuig.. misschien kan ik hem iets ombouwen?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 23:47

Tja, je hebt wel vaker tuigen waar standaard geen broek bij zit maar waarbij je er wel los een kan bij bestellen dus misschien kan je hem wel gewoon bevestigen? Wat voor tuig is het?

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 23:50

je hebt een pb met de advertentie ;)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 00:11

Heb je anders een goede tuigenmaker bij jullie in de buurt? Wij hebben hier in de buurt Van Rijs in Zevenhuizen, die verzint overal wel wat op ;)
Beetje zonde als je er nu niets mee kunt...
Tja die pech kun je als beginner soms hebben. Is nog niets vergeleken bij wat ik ooit heb gedaan, dacht echt leuke sulky op de kop te hebben getikt, was er zo blij mee... heb er nooit mee kunnen mennen want hij was veel te klein :x :oo

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 00:35

bij mij gaat de broek gewoon onder de riemen van de rugriem door.... Dus dat zal ook vast bij een 2 span kunnen toch? Zit je alleen nog met de bevestiging.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 01:34

Suzan_bobar schreef:
Zit je alleen nog met de bevestiging.
Ja, en daar gaat het nu net over. :o? ;)

Een tweespan remt inderdaad met de disselriem. Wanneer het echter geen broek heeft komt de kracht neer op de buitensingel.
De meeste tweespantuigen zijn niet voorzien van een degelijke buitensingel maar een heel dun reepje leer.
Je kunt je misschien wel voorstellen wat het effect is wanneer een redelijk zware wagen een tig aantal keren afgeremd moet worden als je geen rem hebt; het gaat schuren als de pest.
Een broek is dan ook zeker aan te bevelen wanneer je wagen niet voorzien is van een rem.

Dat een goede menner te kennen is aan het remgebruik klopt. Maar veelvuldig remgebruik hoeft niet per definitie een goede rijstijl weer te geven.
Het enige waar je je rem voor mag gebruiken is om de paarden in de juiste aanleuning te houden en de wagen af te remmen, wanneer het gebruikt wordt om het paard te helpen afremmen zit je op de verkeerde weg.

Broeken zijn gewoon los te koop bij de meeste tuigenmakers (Ideal)

Ik kan zelf overigens heerlijk mennen met een ongeremde concourswagen, zonder broek (op enkelspan).

ps. Wat vind ik het verschrikkelijk lelijk trouwens om de titel met allemaal hoofdletters te typen.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 10:41

bedankt voor jullie uitleg, met enkelspan loopt hij inderdaad super op de broek als dat nodig is. Vandaar dat ik ook wel mijn twijfels had en een topic opende. Ga nu even opzoek naar een tuigenmaker in de buurt.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:46

Mag ik vragen om welk tuig het gaat?
Eventueel via pb.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:12

BlackDevils schreef:
Suzan_bobar schreef:
Zit je alleen nog met de bevestiging.
Ja, en daar gaat het nu net over. :o? ;)

Een tweespan remt inderdaad met de disselriem. Wanneer het echter geen broek heeft komt de kracht neer op de buitensingel.
De meeste tweespantuigen zijn niet voorzien van een degelijke buitensingel maar een heel dun reepje leer.
Je kunt je misschien wel voorstellen wat het effect is wanneer een redelijk zware wagen een tig aantal keren afgeremd moet worden als je geen rem hebt; het gaat schuren als de pest.
Een broek is dan ook zeker aan te bevelen wanneer je wagen niet voorzien is van een rem.

Dat een goede menner te kennen is aan het remgebruik klopt. Maar veelvuldig remgebruik hoeft niet per definitie een goede rijstijl weer te geven.
Het enige waar je je rem voor mag gebruiken is om de paarden in de juiste aanleuning te houden en de wagen af te remmen, wanneer het gebruikt wordt om het paard te helpen afremmen zit je op de verkeerde weg.

Broeken zijn gewoon los te koop bij de meeste tuigenmakers (Ideal)

Ik kan zelf overigens heerlijk mennen met een ongeremde concourswagen, zonder broek (op enkelspan).

ps. Wat vind ik het verschrikkelijk lelijk trouwens om de titel met allemaal hoofdletters te typen.

En de meeste buitensingels zie je van links naar rechts rondvliegen. tegenwoordig zijn de schoftjes ook zo dun dat dat ook niet al te lekker is als er geremd moet worden.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:21

jouke_h schreef:
En de meeste buitensingels zie je van links naar rechts rondvliegen. tegenwoordig zijn de schoftjes ook zo dun dat dat ook niet al te lekker is als er geremd moet worden.
Klopt, maar als het goed is komt er bij een tweespan ook bijna geen kracht op het schoftje. De buitensingel dient er alleen voor dat het borsttuig niet omhoog kan schuiven en mag/moet derhalve gewoon heel losjes zitten.
Een springriem kan soms ook een uitkomst bieden.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:23

ik heb net mijn broeken van het tweespantuig afgehaald..
heb ze niet nodig..
wel heb ik strengophouders nu..

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 12:07

Ik laat zowiezo de eerste keer als ik 2 span ga rijden mijn instructeur erbij laten komen :).. wil gewoon zeker weten dat ik het goed doe :D

Mocht je ze over hebben magicmist en ze passen op mijn tuig.
Zou ik ze eventueel wel van je over willen nemen (als je ze weg doet natuurlijk ;))

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:17

Ik rij ook zonder broeken (zat wel bij het tuig maar des te minder tuig, des te beter). Wel een rem op de wagen maar ik heb een zware wagen en veel heuveltjes in mijn gebied. Bij een concourswagen zou ik me niet zoveel zorgen maken. die zijn redelijk licht en goed rembaar op de disselriemen.
Vaak is er wel een broek op een tuig te zetten. Over het algemeen hebben tweespantuigen een gat aan het uiteinde van de borstblad. De omloop gaat door dit gat heen en gaat in dezelfde gesp vast als je strengen. In sommige gevallen bestaan de omloop uit een dunne leren riem die samen met de strengen in de gesp gaan. Als het wel nodig blijkt te zijn dan moet een goede tuigenmaker je wel kunnen helpen

L_Rivaldo

Re: 2Spantuig zonder broek, kun je daar zomaar broeken aan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 15:50

Bedankt napie :D.. het tuig wordt vandaag verzonden en hoop hem zaterdag te hebben zodat ik de mannen eens samen voor de autoband kan zetten om alvast te oefenen :D..

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:46

BlackDevils schreef:

Daar ben ik het maar gedeeltelijk mee eens. Het klopt dat de buitensingel in de oksels van de paarden getrokken wordt, maar m.i. komt de meeste kracht van het afremmen terecht op de halsriem, via de stopriem. Vandaar dat die laatste bij een tweespan tuig veel zwaarder is dan bij een enkelspantuig. (technisch gezien heeft een enkelspantuig geen stopriem, maar goed) De buitensingel mag bij een tweespan tuig overigens helemaal niet vast zitten; die moet over de binnensingel naar voor en naar achter kunnen schuiven. Te los is uiteraard ook niet goed.

Sowieso is het een slecht idee de kar te laten opvangen door die halsriemen; dat is niet comfortabel voor de paarden en ze kunnen er niet voldoende kracht op zetten om de kar efficiënt tegen te houden. Broeken zijn daar veel beter voor geschikt. Een enkelspanbroek is bruikbaar; alleen moet je nog iets verzinnen ter vervanging van de broekriempjes. Meestal is dat één zware riem die bij de strengen in de strengkap gegespt wordt. Heb je doorlopende strengen, dan gaat die riem bij in de conway gesp. Eventueel kun je je nog behelpen met gewone (lange) broekriempjes die je aan de gesp van het borsttuig (= strengkap) bevestigt. Al zou ik dat laatste geen permanente oplossing vinden.

Met een lichte concourswagen kun je gerust proberen om zonder broeken op pad te gaan; zeker als het terrein vlak is. Maar echt ideaal is het niet.

TuihantiJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 23:37

BlackDevils schreef:
Het enige waar je je rem voor mag gebruiken is om de paarden in de juiste aanleuning te houden en de wagen af te remmen, wanneer het gebruikt wordt om het paard te helpen afremmen zit je op de verkeerde weg.[/size]

perfect verwoord +:)+

ik men zelf ook zonder broek (maar wel met rem). Het is hier over het algemeen redelijk vlak dus op de weg (muv drempels, een enkele brug en onze oprit) heb ik de rem bijna niet nodig om de wagen af te remmen.