vrijheidsdressuur, tekst en uitleg

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-01 15:01

Een stukje vooraf.
Ten eerste even duidelijk stellen. Ik ben niet aansprakelijk voor fouten of ongelukken die door mijn uitleg gebeuren, alles is volledig voor eigen risico.

Wat heb je nodig?
In principe heb je (zeker in het begin) voldoende aan een halster met touw en een zweepje. Het zweepje is er niet voor om te straffen, maar om aanwijzingen te geven (bijv. welk been het paard op moet tillen).
En natuurlijk een grote zak snoepjes/stukjes appel/ stukjes wortel, of een clicker.

Belangrijk is dat er een groot wederzijds vertrouwen is. Met bijvoorbeeld liggen is een paard kwetsbaar, en als het paard je niet vertrouwd, zal hij ook niet voor je gaan liggen.

Voetje geven.
In het dagelijks leven komt het paard dit elke dag tegen, je vraagt een voetje om de hoeven uit te krabben. Maar nu, ga je een voetje vragen, puur omdat jij het wilt. Ga voor je paard staan, en tik (tikken is iets anders dan meppen) op het been dat je omhoog wilt hebben. Geef tegelijk het commando “VOET”. Zodra het paard ook maar iets doet wat op voetje geven lijkt, is hij braaf!!!!!!!. Let wel, als je links vraagt, en hij geeft rechts, is hij fout, en krijgt hij dus geen beloning (maar ook geen straf). Later kan je d.m.v. deze oefening ook spaanse pas gaan doen. Wel moet je opletten dat je alleen in het begin genoegen neemt met dat hij zijn voet maar iets van de grond haalt. Het paard komt er vanzelf achter dat als hij het niet goed doet, dat hij ook niets krijgt.

Compliment maken (knielen)
Ga links van het paard staan, en vraag een voetje (zoals je met hoefkrabben doet, dus het been daadwerkelijk vast pakken). Laat nu zelf, of met behulp van een helper het paard het gewicht naar de achterhand verplaatsen, waardoor het met de knie van het linkerbeen op de grond komt (denk om je vingers!!!!), en het rechterbeen gestrekt vooruit houdt. Ook hier geldt in het begin, alles wat er op lijkt is braaf!!!!!!. Geef tijdens deze oefening ook een commando (neer, laag, down, kniel, zoiets), zelf gebruik ik neer.
Later kan je ook het rechterbeen erbij trekken, zodat hij op 2 benen knielt.

Buigen.
Misschien wel de makkelijkste oefening. Zelf gebruik ik hier het commando “LAAG”. Ga links of rechts van je paard staan (probeer het aan beide kanten te oefenen). Neem in je hand de beloning (eten dus). Je hand steek je nu tussen de voorbenen door richting de neus. Zodra het paard het eten wil pakken, haal je je hand naar achteren. Hierdoor gaat het paard met het hoofd tussen de voorbenen, om toch het eten te kunnen bemachtigen. Sommige paarden liggen werkelijk met hun hoofd plat op de grond, dat geeft niet. Zelf hou ik het handvat van mijn zweep tegen de buik (op de plaats van de singel) om aan te geven, dat als ze daar de zweep voelt, dat dat betekent dat ze moet gaan buigen.

Liggen.
Ga links of rechts van je paard staan (de kant die je kiest, blijft ook die kant, niet wisselen). Als je links staat, leg je het halstertouw langs de rechterkant van de hals. Laat het paard nu eerst een compliment maken. Nu ga je door vragen, door druk op het touw te leggen. Naar alle waarschijnlijkheid trekt het paard eerst zijn andere been erbij. LET OP!!!!! Paard valt met de rug richting jou!!!!!!.

Dit klinkt allemaal heel simpel, maar niets is minder waar. Ik ben inmiddels ruim 2 jaar bezig, en deze oefeningen kent mijn pony nog niet vlekkeloos.
Er zijn wel een aantal dingen waar je rekening mee dient te houden.
Oefen niet in de stal, of op een harde ondergrond. De bak of de wei is een goede plaats.
Hou het leuk voor je paard, oefen liever 3x 10 minuten, dan 1x een half uur.
Wees eerlijk tegenover je paard als hij iets niet begrijpt. Dit is nieuw voor hem, dus neem het hem niet kwalijk dat hij in het begin fouten maakt, of sommige dingen zelfs helemaal niet doet.
Wees niet zuinig met je beloningen, een aai of een lief woord als hij braaf is doet ook al veel.
Straf je paard niet als hij je niet begrijpt. Misschien doe je zelf iets fout.

Het uiteindelijke resultaat:
Afbeelding

Vragen kan je mailen naar sena@wish.nl

Dit is een standaart brief van mij, dus vandaar dat er wat dingen in staan die op jullie misschien niet van toepassing zijn.
Greetz


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-01 15:16

jij altijd sonja *LOL*

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-01 15:24

ik ben zelf inmiddels zover (heb er helaas nog geen foto van) dat ik honey als ze ligt (en als ze een goede bui heeft) op haar rug kan draaien, en er boven sta (ze ligt dan dus dood als het ware)
Het is echt heel leuk om te doen


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-01 16:20

zo'n reactie was ik al bang voor, vandaar dat ik ook twijfelde het te plaatsen. Betreft het voetje, heb ik met honey nooit last van gehad dat ze een compliment maakte als ik de hoeven wilde krabben, krabben is namelijk voetje, en compliment is neer. (snap je)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-02 23:14

hallo, dit is een heeeeeeeel erg oud topic

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-02 23:31

daarbij is het wat achterhaald, inmiddels doe ik dingen anders.
Twijfel ook of ik het laat staan aangezien ik slechte ervaringen heb met mensen uitleggen hoe het werkt (als het misgaat ben ik de l*l)


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 bezoekers