[LO] Longeergevecht met jong paard...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 12:07

Het kan zijn dat je paard nog wat gevoelig is door de vorige keer. Het is voor een paard toch opeens heel anders lopen en daardoor kunnen ze andere spieren gaan gebruiken. Vooral omdat je schrijft dat het alleen rechtsom heel moeilijk ging, krijg ik het vermoeden dat ze aan de linkerkant wat problemen heeft.
Probeer het longeren dus vooral niet te lang te doen en sluit af met linksom. Wanneer ze haar kont naar binnen gooit, moet je vooral niet haar hoofd naar binnen gaan trekken! Dan trek je het hele paard helemaal uit balans en maak je het probleem (en de pijn) alleen maar erger. Ik vind het ook vreemd dat het paard zodanig dichtbij is dat je haar zelfs een trap kan geven in de buik. Lijkt me een niet zo veilige situatie. Je moet een paard altijd zo ver mogelijk van je houden. D.m.v. je lichaamshouding en het gebruik van je zweep (niet door te slaan, maar door aanwijzingen te geven).
Ik denk dat je met je lichaam ook wat tegenstrijdige signalen geeft. Je zegt dat je gewoon niet achter haar komt om de drijvende positie in te nemen. Dat vind ik eigenlijk al vreemd, want zelfs bij een paard wat omdraait of de kont naar binnen gooit, kan je evengoed het paard weer voorwaarts leiden.
Laat anders eens iemand kijken die veel verstand heeft van longeren. Vanaf de computer is het altijd lastig om de echte oorzaak te vinden.



Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 12:32

Je moet de mogelijkheid van pijn niet uitsluiten. Elk paard heeft ook altijd een moeilijker kant, bij jouw paard dus rechtsom (vaak zijn ze dan aan de linkerkant van hun lichaam wat gevoelig). Ook al was het maar 10 minuten en minstens een week terug. Dan nog kan er een gevoeligheid zijn. Vooral omdat ze alleen moeilijk doet op de rechterhand.

Ook als een paard omdraait, moet je haar zo ver mogelijk van je vandaan houden. Als ik het verhaal zo lees dan heeft ze idd erg weinig respect voor jouw ruimte. Dan kom ik weer bij je lichaamshouding en krijg ik het vermoeden dat jij dat respect ook niet uitstraalt.
Lukt het niet om haar om te draaien, laat haar dan eerst naar je toe komen en begin weer vanuit die uitgangspositie.
Leer het paard door te wijzen op z'n schouder met de longeerzweep dat hij naar buiten moet gaan. Reageert hij niet, doe dan meteen daarop een steviger hulp met daarbij een stap naar voren (niet in elkaar zakken, maar jezelf groot maken).

Ik blijf het link vinden dat jij het paard zo dichtbij laat komen. Ze hoeft maar één keer uit te halen en...
Probeer anders wat meer grondwerk met haar te doen. Bijvoorbeeld alleen al leiden door de bak en dat je paard je overal moet volgen. Sta jij stil, dan moet zij ook stil staan...etc.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, BLEXBot en 7 bezoekers