[NH] hoe denken jullie over hoefijzers? NH?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 08:44

Citaat:
Ik denk persoonlijk dat mijn paarden wel degelijk een paardwaardig bestaan hebben Smurf. Als ik zo bij de wei zit en mijn paarden bekijk dan zie ik gezonde paarden met gezond kuddegedrag


de helft van het jaar wel, van mei t/m november de ander ehelft van het jaar is om te janken....... overdag in de blub en 's nachts op stal, vreselijk vind ik dat. Als het gaat vriezen ook overdag op stal..... sommige paarden wekenlang en de eigenaren zitten er totaal niet mee, die vinden dat normaal Scheve mond

In Oostenrijk heeft Morrie een paar zomers op de alm gestaan, van mei t/m sept. in een natuurgebied met rotsen en foute plantjes. Ook daar ging ie in de winter op stal, op ijzers met stollen, omdat ie voor de slee moest.

In de zomer op de alm gingen de ijzers er dan weer af en niemand die de hoeven controleert die maanden, eens in de 2 weken gaat er een mannetje naar boven om paarden te tellen, ze weten in sept. bij benadering hoeveel het er nog zijn, niet eens welke paarden er niet meer zijn.....

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 08:47

Dat is het verschil Smurf. Lanna staat ook in de winter gewoon buiten. In een droge wei overigens. En dat vind ze prima... Zelfs onder de sneeuw vindt ze altijd nog wel wat te knabbelen.. Er is 's nachts hooi op stal. En anders begint ze aan de wilgen Lachen

Als je dat zo erg vindt kun je altijd overwegen morrie een paar maanden elders te stallen... verder weg misschien, waardoor je zelf alleen in het weekend naar hem toe kunt, maar i.i.g. staat hij buiten dan.

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 09:08

er is hier 1 boer die in de winter paarden buiten heeft staan, maar.... dan rijden er ook vreemde kids op je paard, dus dat vind ik geen optie.

Als Morrie verder weg staat, betekent dat voor mij ook verhuizen. Ik word nu al onrustig als ik verder dan eenhalf uurtje bij hem vandaan ben... ik moet alles in een straal van 15km om me heen hebben: paard, huis, werk anders functioneer ik nergens meer.....

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 09:08

Een van de vele redenen waarom wij naar een boerderij verhuisd zijn is het feit dat onze paarden nu 24/7 naar buiten kunnen, Ze kunnen kiezen. Binnen of buiten. En ik zie ineens een stel heel andere paarden.

Als ik zo naar ze kijk dan heb ik niet het idee dat daar twee ongelukkige paarden staan. En dat vind ik eigenlijk best jammer. Een paard is een gedomesticeerd dier maar ben je dan per definitie slecht voor ze? Dat geloof ik niet.

Zo langzamerhand begin ik me hier echt een zware mishandelaar te voelen en dat is best jammer want er zijn veel mensen die werkelijk alls voor hun paardjes doen.

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 09:14

Citaat:
Een van de vele redenen waarom wij naar een boerderij verhuisd zijn is het feit dat onze paarden nu 24/7 naar buiten kunnen, Ze kunnen kiezen. Binnen of buiten. En ik zie ineens een stel heel andere paarden.



dat zou ik ook wel willen, maar helaas pindakaas, 2 hoog op een huurflatje en een paard in pension bij een boer voor een hoop euri...... en ieder salaris kom ik een stuk maand tekort Cool

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 09:32

Dat probleem ken ik. Ik hou gewoon een hele maand over aan het eind van mijn salaris Haha!.

esther2724

Berichten: 49
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 09:48

Maar ik ben dan weer benieuwd hoe de hoeven van de paarden van Anya en Napie eruit zien. Hebben jullie de info over natuurlijk bekappen gelezen en zie je overeenkomsten (behalve het hoefijzer dat er niet zit)? Straal die de grond raakt,, dunne witten lijn, korte hielen, hiellanden etc?
Of is de info op dit soort sites gewoon onzin en zijn jullie paardenhoefjes op de traditionele manier bekapt en net zo mooi en net zo goed?

(Ik denk trouwens dat de discussie misschien een beetje een andere wending neemt; aanvankelijk ging het over 'wat vinden we met z'n allen van natuurlijk bekappen' toen over 'natuurlijk bekappen versus de traditionele manieren (beslaan, traditioneel bekappen) en nu gaat het over wel of geen ijzers. Nou vraag ik me af of dat wel zo'n interessante discussie oplevert, aangezien dat toch voor een groot deel afhankelijk is van hoe de hoeven van je paard zijn en wat voor werk je je paard laat doen.. 't is maar een opmerking tussendoor..)

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 10:02

Tjonge jonge Esther... Wat een verkapte beschuldiging. Jazeker ik heb de info gelezen, meerdere keren trouwens... En je bent welkom om even te komen kijken naar de hoeven van mijn paard. Die overigens geen dunne witte lijn heeft.. die nooit helemaal uitgehold wordt (op mijn verzoek) geen korte hielen heeft en gewoon fijn op haar voeten staat, nog nooit een dag kreupel is geweest en als kwpn-er toch fijn meedraait in de westernsport.

wishingA

Berichten: 14
Geregistreerd: 08-10-04
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 10:06

Verward Gisteren, ben ik bij me toekomstige paardje gaan kijken, ze was nog mooier dan op de foto, en liever dan ik me kon voorstellen. Toen we er aan kwamen, werd ze in mijn bijzijn van stal gehaald, en zo kon ik dus zien dat ze rutig meeliep, ze werd los neer gezet, en geborsteld, hoeven gekrabt enz. en met dat alles bleef ze op 1 plek staan...(ik heb wel eens anders gezien) Het zadel werd opgelegd, en ze kreeg haar hoofdstel in.
Ze hikte of verschrikte niet... Jammer dat ze nog op ijzers stond maar die gaan er af. En ik ben eigenlijk nu van mening, dat ze die ook niet meer omkrijgt. Ze zal veelal in het bos zijn, en kleine stukjes over de weg, en dit paard heeft ook al 8 jaar probleemloos (nouja) op ijzers gelopen.

wishingA

Berichten: 14
Geregistreerd: 08-10-04
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 10:15

Heej jij zit toch ook bij PN forum?:)
Kom jou naam daar geregeld tegen in discussies:)
Maar jij rijd ook zonder hoofdstel he?

Want het bit staat daar ook ter discussie, wel of geen bit, of liever geen bit. Wat ik alleen jammer vind, dat van alle foto's ik zie zonder hoofdstel, zijn allemaal foto's genomen in het land, bos of in de bak, ik heb nog niet 1 foto gezien van een paard in het zeer drukke verkeer. Dus dat geloof ik nog niet echt....

En sinds mensenheugenis, wordt er al gereden, met bit, hoefijzers,sporen en noem maar op.

Ik ben wel bereid om hier meer over te leren.

Ik las ook een verhaal op PN over iemand die haar paard uit het land haalde (nadat ie net was gekapt) en die met al zijn 4 benen, kreupel liep???

Die schrok zich rot, en ik kan me dat best voorstellen, als je paard op ijzers nooit een dag kreupel is geweest. Maar ik heb ook de röntgefotos gezien, over de doorbloeding van de hoef, dus dat geloof ik wel.

Ik zou alleen Frans een aanraden om maneges bijv. af te gaan en dan het PN uitleggen, misschien veranderen nog meer gedachten over het Natuurlijk omgaan met je paard.

In mijn ogen, gaat IEDEREEN lief om met z'n paard, en willen ze allemaal het beste voor haar.

prompter

Berichten: 11108
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 10:37

Waar ik bij Strasser erg huiverig voor ben, is het verlagen van de hiel en het verlengen van de teen. Dat werkt hoefkatrolontsteking erg in de hand. De tijd zal het moeten leren, maar het lijkt mij te link om daarmee te gaan experimenteren.

esther2724

Berichten: 49
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 10:45

Hey Hey! Niet boos worden alsjeblieft! Doe ik ook niet! Schijnheilig
Ik vond het alleen wel een leuke discussie over natuurlijk bekappen, that's all!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 11:24

Je zette het niet aan als leuke discussie Esther. Maar nogmaals. Ik heb een aardige hoefsmid die zich heeft verdiept in natuurlijk bekappen. Hij is geen natuurlijk bekapper. Maar hij houdt veel rekening met de natuurlijke balans, drukverdeling van hoeven en past die bij mijn paard ook toe. Tegenwoordig allleen voor omdat ze achter op slidingijzers staat.

Als ik al zou willen kiezen voor natuurlijk bekappen (en ik zie vooralsnog de noodzaak niet) dan zou dat in mijn regio heel moeilijk kunnen. Er is gewoon niemand in de buurt die daar aan doet.

Saar4
Berichten: 2347
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 11:49

Ik geloof best dat als je lekker recreatief rijdt (ook op de weg) dat je paard zonder ijzers kan. Ik wil echter binnenkort gaan crossen met mijn paard en ik vraag me toch echt af of je zonder ijzers (met stiften) wel genoeg grip hebt op modderige bospaden. Natuurlijk lopen paarden in het wild ook over dat soort paden, maar die hoeven geen boomstam van een meter te springen met een natte landingsplaats.

Ik ga straks even bij paardlief langs met de foto's van paardnatuurlijk om te vergelijken. Die van mij staat inmiddels 3 jaar zonder achterijzers, ze heeft overigens maar een korte periode van haar leven achterijzers gehad, dus ik ben benieuwd of het een beetje overeenkomt.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 12:06

promptertje schreef:
Waar ik bij Strasser erg huiverig voor ben, is het verlagen van de hiel en het verlengen van de teen. Dat werkt hoefkatrolontsteking erg in de hand. De tijd zal het moeten leren, maar het lijkt mij te link om daarmee te gaan experimenteren.


dat is wat meerdere mensen denken, maar dat is dus niet zo. Lange tenen werken idd hoefkatrolontsteking in de hand (is ook heel logisch, de hefboomkracht op de katrol wordt groter naarmate de teen langer is), maar lage hielen hebben hier niets mee te maken. Mijn paard heeft hele lage hielen, maar een hele korte teen. Hoge hielen zorgen (volgens strasser) juist voor hko. De normale hoefsmederij is ook iets wat aan een soort mode onderhevig (het goeie aan strasser vind ik dat het geheel medisch gefundeert is), het is tegenwoordig "in" om hoge hielen te kweken, in spanje schijnt dat nog veel erger te zijn (zag laatst een plaatje hier gescant uit de bit Verdrietig dat was echt heel erg).

prompter

Berichten: 11108
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 12:12

Maar Sanne, zó medisch gefundeerd is het bij Strasser ook allemaal niet, behalve dat zij zelf dierenarts is. Lange termijn onderzoek is er nog niet naar gedaan! En een paar successtory's zeggen mij niet zo veel, uit het "reguliere" circuit vallen ook zat successtory's te melden.

Ik wacht het liever een poosje af, zodat er meer over bekend is. Als het echt werkt, ga ik overstag, maar ik vind het nog in een te pril stadium. Bovendien zijn de omstandigheden, noodzakelijk voor "Strassersucces" zal ik maar zeggen, heel moeizaam te realiseren hier in Nederland en op een pensionstal, dus daar loopt het al mank.

En uiteraard zijn die te hoge hielen weer een ander uiterste, maar ook daar hoef je niet aan mee te doen. Ik hou me nog even aan de middenweg, tenslotte werkt dat al heel wat jaren voor mijn oudste paard Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 12:48

promptertje schreef:
Maar Sanne, zó medisch gefundeerd is het bij Strasser ook allemaal niet, behalve dat zij zelf dierenarts is.

Mijn dierenarts laat bij hoefproblemen de hoefsmid erbij halen,zei zegt altijd ieder zijn vak.
Toen mijn paardje verleden jaar kreupel was en besloten was het met een ijzertje te proberen, heeft de dierenarts ook samen met de smid overlegt wat er ging gebeuren .Het eerste ijzertje zat niet goed hij heeft toen inderdaad nog twee keer moeten komen.Maar uiteindelijk had ik terug een paard waar ik op kan rijden.
Het enge van NH en ook strasser is dat vaak mensen zonder studie's dan wil ik nog niet eens zeggen zonder diploma's zich uitroepen tot de goeroe's die het allemaal weten.
Zelf ben ik van mening dat welke methode's en wel of geen beslag, per paard afhankelijk is.Dat er meer naar individu's gekeken moet worden en niet wat er dan toevallig mode is.
Mijn schoonzus loopt b.v makkelijk op hakken van 10 cm hoog terwijl ik op 1cm mijn nek al breek. Haha!

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 21:52

esther2724 schreef:
Maar ik ben dan weer benieuwd hoe de hoeven van de paarden van Anya en Napie eruit zien. Hebben jullie de info over natuurlijk bekappen gelezen en zie je overeenkomsten (behalve het hoefijzer dat er niet zit)? Straal die de grond raakt,, dunne witten lijn, korte hielen, hiellanden etc?
Of is de info op dit soort sites gewoon onzin en zijn jullie paardenhoefjes op de traditionele manier bekapt en net zo mooi en net zo goed?


Mijn hoeven zijn supermooi en mooi rond. Keihard zoals ik al zei. Geen scheuren enzo. De stralen worden niet bijgewerkt maar dat verschil zie je amper. Ze hebben een mooie V-vorm. Ik moest hier op het begin wel aan wennen dat de stralen niet werden bijgewerkt maar het werkt echt als een schokbreker. Toen Hero nog op ijzers stond, had hij vaak last van patella fixatie (knie op slot) en hij sleet zijn achterhoef(ijzer) schuin af. Nu heb ik hier geen last meer van. Hij loopt mooi recht. Ik rij ook gewoon marathons enzo en dat geeft ook geen problemen met glijden enzo (gebruikte al geen stiften)
Ik wil niet zeggen dat dit voor elk paard werkt maar ik had gewoon meer problemen met de hoeven met ijzers dan zonder ijzers. Al twee jaar geen kreupel paard door stenen die tussen de ijzers zitten, kostenbesparing en wat ik ook belangrijk vind: het paard wordt niet 24 uur per dag belast met ijzers omdat ik een uurtje gebruik van hem wil maken. Dat is paard natuurlijk!

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 11:51

cissie schreef:
Hmm...... imo heeft wel of geen ijzers niks met NH te maken, dat mag ik hopen van niet tenminste!

Een paard heeft ijzers nodig of niet.........zo simpel is het volgens mij.
Of je nu dressuurt/springt /NH-t. of wat dan ook.

Als je paard goed loopt zonder ijzers en je hebt ze niet nodig vanwege een aandoening of hoefprobleem, dan laat je hem lekker zonder lopen. Maar er zijn situaties waarin het paard zeker wel gebaad is bij ijzers, bv als je veel over de verharde weg rijd of je paard heeft een gewrichtsafwijking dan kunnen bv zooltjes erg goed uitkomst bieden, ook al is het maar voor tijdelijk.

Ook als je wedstr rijd kom je er in veel gevallen niet onderuit, ga maar eens op een drassig parcours een paar hindernissen springen.........mij niet gezien zonder ijzers. (en dus met stiften)

Ik ben van mening dat als je paard geen ijzers nodig heeft dat je hem beter niet kunt laten beslaan, dat is als het paard een gezonde voet heeft beter, voor de doorbloeding en de groei vd hoef.

Hoefschoenen daar ben ik me ook op aan het orienteren, maar daar zitten ook nogal wat nadelen aanmerk ik, tot nu toe ben ik nog niet 'om" voor de hoefschoenen en houd ik nog bij ijzers, maar de ontwikkeling vd hoefschoen zit in een stijgende lijn dus wellicht loopt mijn paard over een tijdje ook met schoentjes.


helemaal eens

van de 6 bij mij op stal staan er 2 op ijzers
1 omdat die ook voor de wagen staat we we hier dan kunnen kiezen
tussen de verharde weg en de verharde weg , en de hoefjes slijten dan wel erg snel in de winter rijden we iets minder en dan gaan de ijzers eraf

de ander heeft wel erg gevoelige hoefzolen en stralen
1 kiezeltje en hij staat een dag kreupel

de rest heeft ze niet nodig en staan dus lekker zonder

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 12:05

promptertje schreef:
Maar Sanne, zó medisch gefundeerd is het bij Strasser ook allemaal niet, behalve dat zij zelf dierenarts is. Lange termijn onderzoek is er nog niet naar gedaan! En een paar successtory's zeggen mij niet zo veel, uit het "reguliere" circuit vallen ook zat successtory's te melden.


Het verschil met het reguliere circuit vind ik dus wel, dat het nooit gaat om echt genezen. Met dit of dat ijzertje/zooltje/wig loopt het paard niet meer kreupel, dat zegt niet dat de hoef ook weer gezond is. Voor zover ik weet heeft strasser haar onderzoek gebaseerd op een aantal onderzoeken die gedaan zijn door anderen, en daar zelf dingen aan toe gevoegd, dus weldegelijk wetenschappelijk gebaseerd.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 06:19

Dat hangt ook van de smid af Sanne. Mijn smid zal zeer zeker voor het oplossen van deoorzaak gaan.

Soms is iets niet te genezen en dan kun je het je paard wel een stuk makkelijker maken. Vind ik niet perse fout. Als ik een ongeljuk krijg en verlamd raak is er een rolstoel of iets dergelijks. waarom zou je een paard niet met een ijzer mogen helpen?

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 06:21

Overigens, hoezeer ik ook van het alternatieve hou, ik denk dat bij natuurlijk bekappen, strasser gefundeerd niet betekend dat het op duizenden paarden uitgezocht is. Laat ik zo zeggen, ik ben er beslist niet van overtuigd. Ik vind de diverse sites ook veel te eenzijdig. Zoals bij die ene site, nadelen van natuurlijk worden niet genoemd (en die zijn er echt wel want geen paardenvoet is hetzelfde dus ook niet iedere methode past ) en de voordelen van ijzers ook niet. En ook daar zijn best voordelen aan. Zolang de informatie zo eenzijdig is gaan mijn voelsprieten uit.

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 10:00

Mijn paardje heeft ook ruimeen jaar op ijzers gestaan. Hij loopt ook aangespannen, dus hij kwam op ijzers omdat iedereen zegt dat dat veel beter is.
Maar ik zag de hoeven van mijn paardje echt achteruit gaan en ben me toen gaan verdiepen in een andere manier van bekappen, zodat ik dus zonder ijzers kan rijden.
Ik ben uitgekomen bij een vrouwelijke hoefsmid die bekapt volgens de Natural Balance methode.
Ik doe dit nu vanaf mei en ik ben er zeer over te spreken.
Hij loopt behoorlijk wat over de harde weg maar zijn hoeven zien er stukken beter uit. Geen brokkelhoeven, scheuren etc. Dus ik blijf met deze methode doorgaan want het bevalt me echt prima!

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 18:16

sanne83 schreef:
Het verschil met het reguliere circuit vind ik dus wel, dat het nooit gaat om echt genezen. Met dit of dat ijzertje/zooltje/wig loopt het paard niet meer kreupel, dat zegt niet dat de hoef ook weer gezond is. Voor zover ik weet heeft strasser haar onderzoek gebaseerd op een aantal onderzoeken die gedaan zijn door anderen, en daar zelf dingen aan toe gevoegd, dus weldegelijk wetenschappelijk gebaseerd.


Hoezeer de PN aanhangers dit ook willen geloven, er zijn nu eenmaal ziektes/afwijkingen die niet te genezen zijn, en nee, zelfs niet met natuurlijk bekappen. Wat een gelul over hoe slecht hoefijzers, dekens en bitten wel niet zijn Verward het is niet allemaal zo zwart/wit! Tuurlijk als het zonder kan des te beter, en als je een goede smid hebt (ja daaronder versta ik dus iemand die onderwijs heeft gehad in anatomie en weet hoe een paardevoet in elkaar zit- niet een doe-het-zelver) dan zal hij daar ook naar handelen.

Maar wat jij zegt Sanne klopt niet. 1 van mijn paarden had al arthrose voordat ze op 4 jarige leeftijd was ingereden, dit kwam door een voedings achterstand + een merrie die uitgroeide tot 1.78cm. Op die leeftijd was ze dus al opgegeven ! Hoefijzers kreeg ze al heel snel ivm de vele hoefzweren die ze had, ijzers beschermde haar daartegen. Ondanks dat dit paard dus vanaf haar 5 ijzers had EN ernstige arthrose, ging ze toch pas op 14jarige leeftijd kreupel, waarna ze speciaal beslag kreeg, nu 4 jaar later is het rontgenologisch beeld nog steeds hetzelfde als toen ze kreupel ging. Inmiddels is ze 17 en wordt nog dagelijks gewoon (zonder beperkingen dus) gereden.

Ik snap niet wat mensen bezielt hun eigen paarden te gaan bekappen de enige reden die ik kan bedenken om dat te doen is financiele redenen, en dan ben ik van mening dat je niet eens aan een paard moet beginnen.

Verder ben ik ook van de overtuiging dat een paard zoveel mogelijk buiten moet lopen, die van mij hebben nog nooit een dag op stal gestaan (maar snachts altijd wel ja!) en dan wel lekker met een deken op ook nog eens.........slecht ben ik he Haha!

lindavd
Berichten: 529
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 21:34

je moet gewoon kijken wat je zelf fijn vind.
is het niet nodig zou k het niet doen.
het is zoiezo niet al te goedkoop.
mijn paard staat wel op ijzers.
kom veel over de weg als k naar het clubterrein rijdt.
ook met de springwedstrijden in het zomerseizoen vind ik het
heel fijn als k schroeven in kan draaien als de grond nat is.
ik zou gewoon zelf ff kijken wat je zelf fijn vind en of het nodig is.
iedereen heeft er toch een andere mening over.
k hoop dat k j een beetje heb kunnen helpen.