[NH] hoe denken jullie over hoefijzers? NH?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wishingA

Berichten: 14
Geregistreerd: 08-10-04
Woonplaats: Joure

[NH] hoe denken jullie over hoefijzers? NH?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-04 23:34

Op PN hadden ze het over het niet beslaan van de paarden, Nu krijg ik dus binnen niet al te lange tijd een eigen paard, en denk er serieus over om haar niet op ijzers te zetten.

Want ik geloof wel dat het slecht is voor je paard, ook al is het al eeuwen dat dat gebeurt. Maar als ik zo kijk naar de hoeven, dan is ze beter af zonder ijzers geloof ik....

Zelf gebruik ik geen zweep en geen sporen, want daar hou ik niet van, en geloof ook niet dat een paard dit op prijs zou stellen, maar dat is mijn mening.

Navidad
Berichten: 5290
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Aalten / Vorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 23:51

Baron heeft wel ijzers, omdat ik ook heel veel buiten rij met hem.
Hij is me juist dankbaar. Baron heeft hele erge zachtehoeven en een overgevoellige straal. kan nu merken als ik met hem buiten rij dat die veel fijner in zijn vel zit, oren naar voren en noem maar op.

casjuh

Berichten: 760
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 09:24

Het ligt eraan hoe de hoeven van je paardje zijn. Hoefijzers zijn zowieso slecht!
Moet je maar eens kijken op www.paardnatuurlijk.nl
staat het heel mooi uitgelegd enzo!
Ik ken zoveel mensen die van ijzers naar blote voeten zijn gestapt.
Ik zou het dus niet doen (wilde paarden lopen ook over rotsen...)

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 10:17

Het ligt een beetje aan de hoef van je paard. De hoeven van mijn paard groeien erg langzaam (opzich wel makkelijk). maar als ik later buiten ga rijden met hem, zal ik misschien toch moeten beslissen hem op ijzers te zetten.
Maar zolang het niet hoeft blijft hij zeker zonder staan!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 10:54

welkom Lachen

ik ben ook niet voor beslaan. imo beschadig je de hoef meer dan goed zou doen qua groei etc.
gam loopt dus ook gewoon op blote voetjes en dat kan hier prima in de omgeving. er is genoeg berm om te rijden dus hij mag meestal zelf kiezen, op het harde of in de berm.

wishingA

Berichten: 14
Geregistreerd: 08-10-04
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-04 11:57

navidad? dat heeft er dus niets mee te maken, dat je veel buiten rijd volgens mij... Ik zelf denk dus aan hoefschoenen....die zijn beter volgens mij.... maar ik twijfel enorm... want het paard heeft artrose!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 12:08

Hmm...... imo heeft wel of geen ijzers niks met NH te maken, dat mag ik hopen van niet tenminste!

Een paard heeft ijzers nodig of niet.........zo simpel is het volgens mij.
Of je nu dressuurt/springt /NH-t. of wat dan ook.

Als je paard goed loopt zonder ijzers en je hebt ze niet nodig vanwege een aandoening of hoefprobleem, dan laat je hem lekker zonder lopen. Maar er zijn situaties waarin het paard zeker wel gebaad is bij ijzers, bv als je veel over de verharde weg rijd of je paard heeft een gewrichtsafwijking dan kunnen bv zooltjes erg goed uitkomst bieden, ook al is het maar voor tijdelijk.

Ook als je wedstr rijd kom je er in veel gevallen niet onderuit, ga maar eens op een drassig parcours een paar hindernissen springen.........mij niet gezien zonder ijzers. (en dus met stiften)

Ik ben van mening dat als je paard geen ijzers nodig heeft dat je hem beter niet kunt laten beslaan, dat is als het paard een gezonde voet heeft beter, voor de doorbloeding en de groei vd hoef.

Hoefschoenen daar ben ik me ook op aan het orienteren, maar daar zitten ook nogal wat nadelen aanmerk ik, tot nu toe ben ik nog niet 'om" voor de hoefschoenen en houd ik nog bij ijzers, maar de ontwikkeling vd hoefschoen zit in een stijgende lijn dus wellicht loopt mijn paard over een tijdje ook met schoentjes.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 12:11

wishingA schreef:
navidad? dat heeft er dus niets mee te maken, dat je veel buiten rijd volgens mij... Ik zelf denk dus aan hoefschoenen....die zijn beter volgens mij.... maar ik twijfel enorm... want het paard heeft artrose!


Waarom zijn hoefschoenen volgens jou beter dan ijzers?


als ik vragen mag? Bloos

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 17:56

cissie schreef:
Hmm...... imo heeft wel of geen ijzers niks met NH te maken, dat mag ik hopen van niet tenminste!


Jammer voor jou, Wel of Geen ijzers heeft juist VEEL te maken met NH

NH gaat niet alleen over hoe je je paard traint, maar de hele manier van omgang en houden je paard.

NH gaat toch over natuurlijk, ijzers zijn ONnatuurlijk.
Zonder ijzers kan het paard veel gezondere hoeven krijgen, meer doorbloeding in de benen, betere schokdemping ter bescherming van de gewrichten etc etc.

En IEDER paard kan zonder ijzers, alleen niet altijd onder de omstandigheden waaronder ze nu gehouden worden (bijv. veel op stal), of de eisen die eraan gesteld worden (24/7 op wei maar wel over rotsen willen rijden bijv).

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 17:57

cissie schreef:
Waarom zijn hoefschoenen volgens jou beter dan ijzers?


als ik vragen mag? Bloos


Weet je wat voor schadelijke effecten ijzers hebben op de hoef?
Dan weet je vast ook waarom hoefschoenen beter zijn dan ijzers.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 19:37

Als je je zou verdiepen in hoefschoenen en het gebruik op langere termijn (vooral dat laatste), vooral ter vervanging van een regulier ijzer moet je weten dat het niet zo mooi is als dat het soms wordt aangeprezen.
Er zijn verschillende voorbeelden uit de praktijk te noemen van huid irritaties tot met vocht doorlopen kootholten, natuurlijk kun je die eigenaars dat deels verwijten door bv het te lang dragen van een schoen of niet goed schoonmaken vd voet of schoen, maar het goed passend maken van een hoefschoen is nog niet zo makkelijk er zijn een paar adressen die zeker wel de tijd en moeite nemen om de voet van je paard te onderzoeken en op die manier echt een schoen aanpassen aan de individuele voet van jou paard, maar dat zijn er maar weinig.

Wat ik bedoelde te zeggen was, dat mensen die aan NH doen, niet gelijk de ijzers onder de voeten van hun paard moeten gooien omdat het allemaal zo natuurlijk mogelijk moet, dat is voor vele paarden echt niet goed, ik ben ook voor het blote voeten laten lopen, maar het moet wel haalbaar zijn.

Nogmaals ijzers zijn heus niet zo slecht voor een paardenvoet, dat vind ik echt onzin, als je een goede smid hebt en je houd het keurig bij dan zijn er veel paarden bij gebaad (denk maar aan paarden Artrose of Spat, therapeutisch-beslag vb), ook paarden die volgens vele NH-ers dan op hoefschoenen zouden moeten lopen.
De ideaale hoefschoen ben ik nog niet tegen gekomen,....ik ben erg kritisch en secuur wbt de voeten van mijn paard misschien dat hij daarom nog op ijzers loopt.
Mijn paard heeft een mooie hoef en kan s'winters als ik minder rijd zonder ijzers lopen, de conditie van zn hoef is goed.

Tuurlijk is het BETER om een paard op blote voeten te laten lopen, dat wil iedereen wel, maar hier in NEDERLAND op de wijze waarop vele paarden houden en deelnemen aan sport, is dat simpel weg niet haalbaar.

Na mijn lange preek wil eigenlijk alleen maar zeggen.........Dat ik dit TE ver vind gaan! en imo niet altijd in het belang van het paard is en aangezien DAT bij mij voorop staat.



ff of topic: Touwhalster zit trouwens goed, staat haar erg mooi *LOL* , dat gr/rose, ik zal je binnenkort een pic sturen met haar mini halstertje okee Knipoog

esther2724

Berichten: 49
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 21:52

Goed dat je erover nadenkt zeg!!!

Tja, sinds ik het hele verhaal op Paard Natuurlijk goed heb gelezen ben ik erg gaan twijfelen.
Voorheen dacht ik altijd:
"als je met je paard de weg op wil, moeten er ijzers onder, want anders slijten de hoeven te snel en kan je paard kreupel worden!"
Maar waarom slijten de hoeven van wilde paarden die op rotsen(= ook héél hard) lopen dan niet tot bloedens toe weg?

Ik zou als ik jou was eens goed en vooral ook kritisch naar de info op die site kijken.
* Heb je ergens vragen over?
* Twijfel je aan een bewering die er wordt gedaan? (Ben jij er bijv. van overtuigd dat de straal ook een soort sensorfunctie heeft voor de hoefgroei? Is dit onderzocht? etc.)
* Zet de dingen die jij altijd hebt geleerd over ijzers eens af tegen de dingen die daar worden beweerd.

Stel die vragen daar zou ik zo zeggen! Dat zijn immers de ervaringsdeskundigen! (Met alle respect voor de mensen waarvan de paarden hoefijzers dragen, maar heb je er goed over nagedacht voor je je paard op ijzers zette, of heb je de grote menigte gevolgd? En kun je dan een ander goed advies geven??? Scheve mond )

Ik weet (nog) niets meer dan wat er op PN wordt gezegd, maar voor mij is het verhaal wat daar verteld wordt erg duidelijk en klinkt het erg aannemelijk.
Klinkt het voor jou nog niet aannemelijk genoeg?? Dan zou ik vooral meer info erover zoeken en vragen stellen aan de ervaringsdeskundigen...

Succes ermee en laat effe weten wat het geworden is Lachen Ben ik wel benieuwd naar.

Groetjes Esther

http://www.paardnatuurlijk.nl/barefoot/index.htm

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 22:33

De meeste paarden staan al jaren op ijzers velen stonden er al op voordat iemand het woord hoefschoen kon bedenken.
sommige mensen houden het graag bij het oude vertrouwde, dat snap ik best, maar als er iets beter op de markt komt wat ten gunste is van je paard zijn mijn oren natuurlijk gespitst.

Ik twijfel idd aan de hoefschoen, niet aan het idee of de praktische kant ervan, daar zie ik zeker de mogelijkheden van in.
maar ik ben niet overtuigd vd kwaliteit van de huidige hoefschoenen, er zijn imo nog teveel nadelen wat mij tegen houdt om er voor mijn op over te stappen.

De afgelopen tijd ik gesproken met mensen die de hoefschoen een langere tijd gebruiken de 1 positief de ander negatief, maar wat mij op is gevallen dat de mensen die de hoefschoen langere tijd en veelvuldig gebruiken dat deze net zoals ik, tevreden over het idee, maar in de praktijk zijn er toch nog wat haken en ogen. (niet iedereen hoor).
Ook heb ik info gewonnen bij verschillende makers van de hoefschoen (die helaas niet onafhankelijk zijn), er is nogal wat verschil tussen de ene of de ander (niet dat dat slecht zou zijn), maar is wel opvallend.

Als er in de toekomst (misschien is die er nu al, maar heb ik er geen weet van) een goede hoefschoen op de markt komt, zal ik zeker overwegen om deze aan te schaffen voor mijn paard.

Want ook ik ben van mening dat een "goede" hoefschoen beter is dan een ijzer, maar zolang er imo nog geen paardwaardige vervanger is ga ik niet lopen klooien aan de voeten van mijn paard die al 20 jaar op ijzers loopt zonder problemen.

Ik ga zeker jouw link doorlezen. ben benieuwt, bedankt!

Omegamedo

Berichten: 1235
Geregistreerd: 14-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 23:12

Mijn draver stond ook altijd op ijzers voor ze bij mij kwam (als bijna vijfjarige ), had ook van die kleine nette hoefjes.
Zelf was ik er al meteen van overtuigd dat ijzers niet nodig zijn , reed in het begin ook nog niet veel met haar, liep wel veel over de weg.
Nu laat ik haar al dik anderhalf jaar natuurlijk bekappen, en je gaat zien dat haar hoeven langzamerhand veranderen van vorm. Ze beginnen de "trompet"vorm een beetje aan te nemen ! Echt super natuurlijk, zo wordt het draagvlak weer groter. Ook is het goed voor de doorbloeding en elastischiteit van de hoeven.
En wij lopen ALTIJD op het harde (alleen een galopje doen we in de berm Lachen ).

prompter

Berichten: 11087
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 00:09

callippo schreef:
Weet je wat voor schadelijke effecten ijzers hebben op de hoef?
Dan weet je vast ook waarom hoefschoenen beter zijn dan ijzers.


Jammer maar helaas, maar ik kan mijn dravers echt niet met hoefschoenen trainen en laten koersen. Ik zie NH en geen ijzers ook niet onlosmakelijk met elkaar verbonden, ben het eens met de stelling "paard heeft ijzers nodig of niet, ongeacht de benaderwijze".

Wij trainen op een verharde zandbaan, en de voeten slijten daar gewoon veel te hard door om zonder ijzers te lopen. Mijn merrie staat bovendien iets binnen door, en slijt daardoor met haar natuurlijke loop de hele binnenkant weg. Ook rolt ze voor enorm over de toon, waardoor de hele teen wegslijt zonder ijzers.

IJzers zullen best schadelijk zijn, daar twijfel ik niet aan, maar de oudste heeft ze nu al 17 jaar onder en vrij goede voeten. Alleen in de tijd zonder ijzers ging het dus mis. Ik vind PN de laatste tijd trouwens wel erg streng in de leer worden, beetje té....

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 01:41

Mijn paardje heeft nooit ijzers gehad en ik ben het ook niet van plan. Ik heb de cursus natuurlijk bekappen gedaan. Hij is niet gevoelig en kan gewoon over steentjes lopen Lachen

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 09:14

ik heb mijn paard zo lang mogelijk zonder ijzers gehad,
omdat ik vind dat en paard op blote voeten kan lopen.
nu staat ze sinds vrijdag op ijzers. dit op verzoek van de dierenarts
omdat ze scheef op haar hoef staat en te steil op 1 hoef.
hierdoor heeft ze last van haar gewricht. om dit weer recht te zetten hebben ze mij hoef ijzers aangeraden omdat het met corrigeren voor de smid een stuk makkelijker is.
en sinds ze op ijzers staat heeft ze geen pas meer kreupel gelopen.
dus ik hoop dta dit zo blijft.
als ze nou (over een jaar ofzo) netjes op haar hoeven staat wil ik als het kan de hoefijzers er weer onder vandaan
maar kan dit niet, dan is het jammer en blijft ze met ijzers lopen
ze staat trouwens alleen voor op ijzers.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 10:53

Mijn paard heeft een stevige beenafwijking, hij is voor erg toontredend en loopt achter de buitenkanten van de hoeven erg af en toch staat hij op blote voeten.
De beenafwijkingen zijn aan het ras (Noriker) gerelateerd, ze hebben het allemaal in min- of meerdere mate.

Ik heb een half jaar geleden na een hoop ijzer-ellende besloten de boel eraf te laten halen.

Ik heb er zelf veel voor moeten inlveren: niet vaak rijden om de hoeven te sparen in het begin, zeker tot de nagelgaten waren uitgegroeid, maar dat heb ik er graag voor over.

Ik heb inmiddels hoefschoenen en als je die op de juiste manier inloopt en goed schoon houdt, hoef je geen last te hebben van kapotte hoefballen enzo. Mijn paard staat 24/7 op de wei die af en toe flink modderig is, dus ik moet de voeten ook schoon zien te krijgen als ik hem schoenen aan wil trekken.

Onder het zadel rijd ik eigenlijk altijd zonder schoenen. Hij draaf net zo gemakkelijk op straat, helemaal geen probleem. Alleen paden van gebroken puin vermijd ik, omdat de hoeven daar erg hard van slijten.

Ik train nergens voor, ik rijd alleen 2 à 3 x per week recreatief.

Het gekke is dat ik me een heel end kan vinden in de site van paardnatuurlijk, over het buiten lopen, geen dekens, geen ijzers, enz. Alleen met Parelli kan ik met mijn zware koudbloed helemaal niets.......

Ik heb dan wel een boomloos zadel, omdat er verder geen zadel goed lag en ze niet passend te maken waren, maar bitloos en touwhalsters enzo lukt echt niet, dan krijg ik de vreselijkste ongelukken!

prompter

Berichten: 11087
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 11:32

Precies smurf, je bekijkt het per paard of iets wel of niet kan, uitzonderingen zijn er overal. Ik kan weer prima met een touwhalster rijden, maar de ijzers zijn weer noodzakelijk. Volgens paardnatuurlijk zou alles altijd voor elk paard moeten gelden/kunnen, en dat staat me helemaal niet aan. Net zo star als de "reguliere aanpak" dus.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 11:42

ik heb nu een "natuurlijk hoefbekapper" gebeld en die komt de 21ste, eens kijken wat hij vindt van de scheve slijtage aan Morries hoeven.

Al zou ik Morrie een jaar moeten laten staan, ijzers komen er niet meer onder, dat kost hem z'n benen en z'n hoefballen.....

esther2724

Berichten: 49
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 11:55

http://www.ironfreehoof.com/index.htm

Voor de diehards is hier nog een engelse site over natuurlijk bekappen. Zelf nog niet veel van gelezen, gaan we vandaag doen Lachen

Jammer trouwens dat het 'natuurlijk bekappen' wordt genoemd. Veel mensen associeren dat meteen met Natural Horsemanship en niet iedereen is een groot fan van NH geloof ik.

Volgens de sites kan ieder paard zonder ijzers, en het lijkt wel alsof verkeerde beenstanden als sneeuw voor de zon verdwijnen dankzij het natuurlijk bekappen. Als je de info op die site moet geloven kun je zelfs hele beenproblemen oplossen met natuurlijk bekappen!
Dat zijn dingen die ik niet zomaar van een site wil aannemen, klinkt een beetje als een verkooppraatje, als je het mij vraagt. Scheve mond
Verder vind ik het jammer dat je eigenlijk alleen maar de voorstanders van natuurlijk bekappen hoort praten. Zo krijg je toch een wat eenzijdig beeld. Er zullen toch ook wel ergens nadelen zitten aan dat natuurlijk bekappen??? ... ... ... ... ... iemand???

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 12:01

Citaat:
Er zullen toch ook wel ergens nadelen zitten aan dat natuurlijk bekappen??? ... ... ... ... ... iemand???


wil je het tel.nr. van een smid die bij ons op stal komt???
Die heeft me de huid vol gescholden laatst dat ik zo'n geitenwollensokkenmuts was die haar arme paardje met zere voeten door het leven liet gaan, want een paard zonder ijzers heeft altijd zere voeten, een mens zonder schoenen immers ook ( Verward ) en zo ging ie nog een poosje door..... ik ben op een gegeven moment gewoon maar weggelopen met paard en al, werd er even niet goed van.....

Is er iemand die die Enelse site even kan/wil vertalen voor me, toen we vroeger Engels op school hadden, was ik ziek....... Lachen

prompter

Berichten: 11087
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 12:07

esther2724 schreef:
Jammer trouwens dat het 'natuurlijk bekappen' wordt genoemd. Veel mensen associeren dat meteen met Natural Horsemanship en niet iedereen is een groot fan van NH geloof ik.


Ik ben juist weer een enorme voorstander van NH, maar niet van de manier waarop sommige NH'ers claimen de wijsheid in pacht te hebben... Inderdaad, alsof mijn paard met natuurlijk bekappen ineens anders gaat lopen met haar afwijkende beenstanden. We hebben het geprobeerd, en het is mislukt, terug naar de ijzers dus. Mijn merrie is echt gevoelig zonder ijzers, ook 3 jaar zonder ijzers heeft daar niets aan kunnen veranderen!

esther2724

Berichten: 49
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 12:08

Uh.. hmmm laat maar... dat telefoonnummer van die smid... klinkt ook niet als een van de slimste... "paard zonder ijzers heeft altijd pijn in z'n voeten" Daar geloof ik sowieso niks van, voor of tegen natuurlijk bekappen... die man wil gewoon centen verdienen met z'n ijzers als je het mij vraagt Geld, geld!

Zijn er mensen die bekend zijn met natuurlijk bekappen en er nadelen van kennen??? (betere vraagstelling zo?? Lachen )

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 12:14

Nou hier iemand die flink wat ervaring heeft met hoefschoenen. En de hele ellende heeft me zo'n 1500 euro gekost.

We probeerden de easyboots: geen succes, vielen af. 58 euro per schoen x 4.

Toen naar de Old Macs, op zich prima maar eerste set paste niet, mocht niet ruilen. Hup geld naar de kalote. Tweede set gekocht omdat ik er op zich wel geloof in had en ook een set voor Rek. Wellicht iets te enthousiast geweest want wat we ook probeerden hoeven kapot, voeten kapot, flinke snijwonden in in de kroonrand en in de wedstrijd een splinternieuwe schoen die in tweeën splitsen.

Ik ben me nog verder gaan orienteren maar ben van een kouwe kermis thuisgekomen. Het is heel mooi hoefschoenen maar waar niet aan gedacht wordt is de manier van vering van de hoef, het afrollen en de belemmering van het beenwerk t.o.v. de schoen. De kootholte enzo.

En voor wie hier zegt dat ieder paard zonder ijzers kan. Ik vind je knap kortzichtig. We zijn hier namelijk niet tussen een kudde wilde paarden maar paarden die zich hebben moeten aanpassen aan ons. Dat betekent lopen op asfalt, steentjes en ga zo maar door. Ik heb een rit gemaakt met mijn paard zonder bescherming en ik had meteen gekortwiekte hoeven. Er zijn paarden die zonder ijzers kunnen. En die vind ik gezegend want ook ik zou zonder ijzers gaan als het mogelijk was.

Misschien in de toekomst dat men de juiste hoefschoen weet te maken maar tot nu toe ben ik belsist niet overtuigd. Bovendien denk ik ook niet dat je even een hoef en zijn functie kunt nabootsen.

Ik denk dat een aantal van jullie simpelweg vergeet dat het paard niet meer het paard van een eeuw terug is. Wild en alles zelfregelend. De zwakste overwint niet. Ook het paard is geevolueerd en wel naar wensen van de mens.

Wil jij echt natuurlijk bezig zijn? Zet dan je paard in een kudde op min. 100 ha land en rijdt er niet op. Dan ben je natuurlijk bezig Knipoog.