[AR] Knieactie; Trainen? Hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

[AR] Knieactie; Trainen? Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-04 21:24

Vandaag was ik Pinky na de lange rit van gister ( [HAW] Pinky @ The PINK Parade!!! (V. Gogh rit Nuenen) )even aan het longeren, even die zielige beentjes in actie Knipoog.
Toen ik hem in galop vroeg ging hij enkel harder draven (voor de kar mag hij van mij niet in galop over gaan, enkel als ik nadrukkelijk dat commando geef) en liet hij gigantisch veel knie actie zien, erg gaaf Haha!.
Ik zou dit dus uit willen breiden/versterken. Maar kan dat? En hoe?
Enkel met belonen op momenten dat het er keurig uitziet, of kun je dit ook trainen dmv gewichten ofzo?

Ben erg benieuwd Lachen

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 07:28

Kun je trainen met schoenenwerk en loodringen. Loodringen mag je niet vaak gebruiken, anders raken ze daar ook aan gewend en heeft het geen effect meer, schoenenwerk moet je alleen doen als je daar ervaring mee hebt.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 14:55

Hier is pas nog een heel topic over geweest.
Maar als leek kan je het beste bandjes van bijv. tuinslag om zijn been hangen. Niet te strak, maar wel dat ze op zijn hoef blijven hangen (dus in de kootholte). Als uitbereiding hiervan zou je er nog ijzeren ringetjes aan kunnen doet, die maken dan herrie als hij draaft.

Andere trainingen kan je beter aan mensen overlaten die er verstand van hebben.

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 15:30

Je hebt van die speciale trainingsringen daarvoor. Die bevestig je om het been heen, boven de hoef. Er zitten ijzeren ringen aan. Ik heb ooit iemand gezien die deed er een longeerlijnen aan, en zette druk op de ring als het paard zijn been optilde. Zo tilde het paard dus zijn been wat meer op, en kreeg meer knieactie. Ik denk zelf dat ze vooral zijn bedoeld zonder longeerlijn . Succes!

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 17:58

Ik train dit gewoon met balkjes op de grond bij het longeren. Schoenen en ringen lijken me niet veilig in handen van een leek (dan breekt de pony echt zijn nek)

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 20:06

napie schreef:
Ik train dit gewoon met balkjes op de grond bij het longeren. Schoenen en ringen lijken me niet veilig in handen van een leek (dan breekt de pony echt zijn nek)


Lijkt me moeilijk als ze los om het been zitten? Scheve mond


Maar is het niet zo dat ze het niet/minder doen zodra ze de ringen niet meer om hebben?

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 20:38

Waarschijnlijk niet anders werd het niet zoveel gebruikt Lachen
Een kennis van ons, die zit in de hackney's, die heeft alle paarden op stal staan met ringetjes om de benen. En als ze in het begin daar komen gaan ze voor de wagen ook met nog meer ringetjes -> meer herrie.

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 23:03

Pinky_girl schreef:
Lijkt me moeilijk als ze los om het been zitten? Scheve mond


Maar is het niet zo dat ze het niet/minder doen zodra ze de ringen niet meer om hebben?


Ik doelde op de manier zoals hiet werd neer gezet, namelijk met longeertouwen eraan enzo. Ringen zo kan je zeker wel proberen. Balkjes zijn een goedkopere oplossing. Hoor graag hoe het gaat als je met de ringen gaat trainen

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 07:31

Als ze geen ringen meer omhebben lopen ze gewoon weer als normaal hoor! Het is echt niet zo dat ze dan ineens idioot hoog hun benen op gaan tillen. Geloof best dat er verschil is, maar dan ook minimaal. Is juist meer om de spieren voor het optillen van de benen te trainen/soepeler te maken.
Ikzelf zit dus ook in de hackney's en bij ons worden de ringen nooit gebruikt, alleen als we ze in de schoenen zetten doen we ze om de achterbenen.

En Sjonniej, die kennis van jou is goed gek! Als je ze altijd aan hebt is het effect helemaal weg. Dan is het voor die paarden heel normaal en lopen ze er niet anders van. Vraag me ook af wat hij dan doet op wedstrijden, waar die dingen niet teogestaan zijn, zelfs niet op het voorterrein!

Suusiej
Berichten: 2755
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 15:06

Hallo allemaal, mijn paard heeft voor heel veel knie-actie, achter niet zo.
Ik snap het niet helemaal met die ringentjes om die hoeven.
Die maak je dan dus vlak boven zijn hoeven vast? En dat was het?
Ik las ook nog iets over lijnen en optrekken, daar snap ik dus niets van, mijn paard is geen majorette :S

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 16:52

ik vind het ook een onzinnig idee
er was pas een artikel over in de paard en sport, het klonk op zich wel goed maar ik doe daar niet aan. ik heb ook geen tuigpaard
probeer het gwn voor elkaar te krijgen door overgangen
laat hem helemaal strekken in de draf en dan weer terug op het achterbeen. zorgen dat ie niet onder je uit loopt natuurlijk. ook in de galop--> verruimen en weer terug, zo train je hem en je zal zien dat het echt vooruit gaat Haha!

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 11:03

Ik heb pas een dagje ergens meegedraait waar ik ook tuigpaarden moest trainen.
Ik heb dus ook met de ringen gewerkt.
Daar deden ze op beide kanten 3 minuten de ringen om, en ik zag wel degelijk resultaat na de ringen vergeleken met ervoor.
Je moet ze alleen niet te vaak en te lang gebruiken.

Wat ik ook heb moeten doen is een paar cavaletti's met ze lopen met die ringen om, dat versterkt nog het idee van de knieactie versterken.
Je moet ze wel goed vast maken, zodat ze niet gaan draaien en de ringen in de holtes gaan klapperen, maar je mag het ook zeker niet te strak doen.

Ik moest ze ook achter gebruiken, en dat gaf ook resultaat

Succes ermee

Rosiewozie

Berichten: 724
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 10:11

hey Pink...
Op bokt ( de straat) zit ook een man die in tuigpaarden doet. Ik ben daar toen heel vaak gaan kijken hoe hij ze trainde dat vond ik zo geweldig. Het enige wat hij deed om de knieactie te trainen was balkjes lopen, elke dag, die balkjes lagen dan wel iets van de grond af op speciale steuntjes.
Iemand anders die ik ken uit Eindhoven die doet dat ook, maar die trainde ook wel eens met ringen. Hij vertelde me dat het door het gewicht van de ringen was dat ze zeg maar met ringen meer moeite moesten doen om het been omhoog te krijgen, waren de ringen eraf waren ze gewend nog steeds dezelfde kracht te gebruiken en dus kwam het been hoger terecht.
Ik heb er verder ook niet zoveel verstand van, maar dit is wat ik ervan heb gehoord.
Met Doortje doe ik het ook, maar nu nog meer voor haar ruggebruik.

Teamspirit, jou tactiek werkt misschien ook heel goed, maar Pinky-girl kan niet op haar pony rijden, dus ja....

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 13:19

Ik zit zelf in de hackney's vlakbij jou (Riethoven staan de paarden) dus normaal gesproken zou je ook bij mij kunnen kijken. Helaas zijn onze pony's nu uit training, na het wedstrijdseizoen gaan ze altijd eerst een paar maanden het land in. We zijn nu wel bezig met een 2,5-jarige hengst en waarschijnlijk zetten we een 3,5-jarige hengst ook in training, maar die zal waarschijnlijk voor de verkoop zijn omdat ie niet goed genoeg is voor de wedstrijdsport. De laatste zullen we waarschijnlijk dus niet meer echt op knie-actie trainen, de eerste wel wat, maar omdat die jong is zal er nog niet te gek mee gedaan worden. Dus nog geen schoenenwerk, misschien wel ringen maar eigenlijk gebruiken wij die weinig. We laten hem al wel caveletti's lopen.
Mocht je toch een keertje bij ons (of misschien kunnen we wel naar een hackney-rijder vlakbij gaan) je licht op willen steken moet je het maar zeggen.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 20:17

Sjonniej schreef:
Waarschijnlijk niet anders werd het niet zoveel gebruikt Lachen
Een kennis van ons, die zit in de hackney's, die heeft alle paarden op stal staan met ringetjes om de benen. En als ze in het begin daar komen gaan ze voor de wagen ook met nog meer ringetjes -> meer herrie.



Wat bedoel je precies met "meer herrie"?
Helpt het ook als die dingen tegelijk nog eens lawaai maken?

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 13:07

Ja, waarom anders metalen ringetjes ipv. stukjes lood in een stukje tuinslang?