[NH] longeren tegen PNH principes?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

[NH] longeren tegen PNH principes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-04 17:28

Vraag ik me ineens af. IN het longeer werk stuur je je paard weg en vervolgens jaag je je paard op (als het niet uit zich zelf loopt) De lonngeerzweep heeft dan ook een totaal andere functie dan een carrotstick. Druist longeren dan in tegen de PNH principes?

Verdre longeerde ik mijn paard ook altijd zonder lijn (voordat ik begon met PNH) maar ook hier 'jaag'je je paard weer op. Kan je dit dan vergelijken met een join up? Ik deed dit omdat ik mijn paard wat beweging wilde geven en hij er altijd wel lol in scheen te hebben. Maar nu ik meer met PNH bezig ben, lijkt t wel een beetje vreemd.

Maar wat is dan precies het verschil tussen longeren en circling game (behalve dan dat c.g. nooit als beweging gebruikt mag worden) ? In zekere zin 'jaag'je hem dan toch ook op met fase 3 en 4? (sent, lift swing touch?)

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 19:20

Ik geloof niet dat het doel van longeren je paard opdrijven is, netzo min als dat het doel van PNH is.
Als je bedoelt dat je de circling game van Parelli met longeren wilt vergelijken, dan is het inderdaad wel degelijk wat anders. Het doel van de circling game is het paard leren 1. in de richting te blijven gaan die jij vraagt en 2. in de gang te blijven gaan die jij vraagt.

Met longeren wil je je paard lichamelijk trainen. Parelli gaat er vanuit dat je pas lichamelijk gaat trainen als alles geestelijk & mentaal in orde is. (een soort van) longeren, lange lijnen en nageeflijkheid komt bij hem dus in een later stadium. In dat opzicht druist het dus tegen elkaar in.

Heb pas een lezing van Lammert Haanstra gezien en ik moet zeggen, ben het niet met alles eens maar ik denk dat die nette manier van longeren nog niet eens zoveel tegenstrijdig is aan het Parelli idee.

Zelf longeer ik overigens nooit, loop wel eens mee tijdens circling game.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-04 19:46

Elise schreef:
Zelf longeer ik overigens nooit, loop wel eens mee tijdens circling game.

Hoe bedoel je dit? Neem niet aan dat je letterlijk meelopen bedoeld?

Maar is het principe van de longeerzweep niet je paard in een snellere gang/ actiever te krijgen wanneer dit niet lukt met je lichaamshouding of stem? Dan heeft de zweep toch een opjaag effect?

Andere vraag nog even: hoe krijg je je paard zover dat het in draf blíjft en niet terug valt in stap zodra hij achter je is? Het waarom van het paard weet ik al, maar niet hoe ik t op moet lossen.

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 21:33

SuperSmurf schreef:
Hoe bedoel je dit? Neem niet aan dat je letterlijk meelopen bedoeld?

Waarschijnlijk bedoelt ze hier dat ze meedraait of op een kleinere volte meeloopt met het paard (zoals bij longeren vaak gebeurd) terwijl het een principe van Parelli is dat je stil blijft staan op 1 punt, dus zelfs niet meedraait.

Citaat:
Maar is het principe van de longeerzweep niet je paard in een snellere gang/ actiever te krijgen wanneer dit niet lukt met je lichaamshouding of stem? Dan heeft de zweep toch een opjaag effect?

Hier mogen de 'longeermensen' op antwoorden.
De zweep wordt vast ter 'ondersteuning van de beweging' gebruikt ofzo Knipoog

Citaat:
Andere vraag nog even: hoe krijg je je paard zover dat het in draf blíjft en niet terug valt in stap zodra hij achter je is? Het waarom van het paard weet ik al, maar niet hoe ik t op moet lossen.


Level 1, boekje 3, les 5:circling game. Daar staat het goed omschreven Lachen
BTW: draf op de cirkel hoeft pas bij L2, in L1 is het enkel belangrijk dat hij niet stil gaat staan.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-04 22:05

maar ook bij longeren is het niet de bedoeling dat er meegelopen wordt...zelfde principe als parelli. Gebeurt dit wel, is het gewoon verkeerd longeren.

Maar om de vraag over longeerzweep op mezelf terug te brengen: ik gebruikte hem altijd om t paard in een andere gang te krijgen, wanneer dit anders niet lukte en eigenlijk gebruiken alle mensen de zweep tijdens longeren op die manier.

(heb btw even op het forum gekeken, erg handig!)

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 11:19

Citaat:
Andere vraag nog even: hoe krijg je je paard zover dat het in draf blíjft en niet terug valt in stap zodra hij achter je is? Het waarom van het paard weet ik al, maar niet hoe ik t op moet lossen.


Callippo heeft hier al een antwoord op gegeven, maar ik heb er nog wel een tip bij. Ik ben zelf bezig met een paard dat ook telkens (letterlijk!) achter mijn rug om andere dingen ging doen (van hand veranderen/gang veranderen/naar binnen komen). Helaas voor het paard hebben wij een spiegel in de binnenbak. Ik sta dus in de spiegel te kijken wat hij aan het doen is. Het duurde niet lang of hij had door dat ik ´ogen in mijn rug´ had Haha! Ik kon namelijk heel erg snel reageren omdat ik al aan zag komen dat hij iets ging doen. Toen deze oefening ook zonder spiegel geoefend en nu gaat het prima. Je kunt ook meestal wel horen wat hij aan het doen is.

Als je geen spiegel hebt, kun je misschien iemand met een goede timing vragen jou een handsignaal te geven als hij ongevraagd van hand/gang verandert.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-04 22:49

het proobleem is niet dat ik het niet doorheb. Ik voel aan t touw al wat hij aan t doen is en verder kan je ook wel redelijk voelen wat er achter je rug gebeurt. Alleen heeft hij nog niet door dat ik (fictieve) ogen in mijn rug heb, met als gevolg dat hij denkt zijn gang te kunnen gaan. En tot nu toe lukt dat m ook wel tijdelijk. Denk dat ik dan te laat ben met reageren, al vond ik het al aardig snel!

WormBoy
Berichten: 260
Geregistreerd: 06-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 10:35

SuperSmurf schreef:
maar ook bij longeren is het niet de bedoeling dat er meegelopen wordt...zelfde principe als parelli. Gebeurt dit wel, is het gewoon verkeerd longeren.

Hoezo verkeerd? Hempfling raadt bijvoorbeeld juist weer aan om wel mee te lopen zodat het paard steun heeft aan jouw lichaamshouding/beweging (aanwijzing voor draf is dan energieker rondstappen dan in de stap, evt. begeleid door het omhoogbrengen van de zweep). Je kan dan ook makkelijk de juiste positie aannemen t.o.v. het paard.

Ik heb hier geen uitgebreide ervaring mee, maar heb wel eens een jong paard gelongeerd, en kan je vertellen dat het heerlijk voelt om een paard van draf naar stap te krijgen alleen door je eigen pas (in eerste instantie overdreven duidelijk) te vertragen . Dit lijkt mij een heel logsche manier van communiceren door voordoen, of is hier volgens jullie iets mis mee Verward .

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-04 18:30

weet ik niet wormboy. Als ik min paard los longeer (dus zonder lijnen) gebruik ik dezelfde 'methode' als jij. Als ik wil dat mijn paard gaat draven ga ik energieker lopen, maaar gebruik hierbij wel mijn stem, galop moet ik af en toe wel héél erg energiek lopen, maar t lukt vaak wel. En idd, gang terug laten komen gewoon langzamer lopen en halthouden ga ik zelf ook stil staan. Maar dit is gewoon een beetje mijn eigen ding, heb dit niet via een bepaalde methode gedaan of zo.

Maar bij het longeren volgens de regeltjes is t wel degelijk de bedoelin dat je zelf stil staat.

(ik ben dus ook niet altijd zo van de regeltjes Haha! )

mandybeauty
Berichten: 595
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 21:39

Nou daar ben ik weer Tong uitsteken
Het was dus de bedoeling dat het paard leert dat het zijn verantwoordelijkheid is dat hij dezelfde richting en gang aanhoudt. Later komt daar het tempo ook bijkijken.
Nu om een antwoord te geven op de vraag waarom je bij parelli niet meeloopt. Als het niet goed is moeten anderen mij maar even corrigeren.
je geeft je paard dus een signaal om te doen wat jij vraagt, bv op de volte te gaan stappen. Als je paard dit doet, doet hij dus al het gevraagde en waarom zou je dan constant het signaal moeten geven om te blijven stappen wat dus eigenlijk de verantwoordelijkheid van het paard is. Ik vraag pas weer iets als ik de situatie wil veranderen bv overgaan naar een draf. Wanneer ik constant mee zou lopen dan zou ik het paard leren dat hij alleen moet reageren wanneer ik zelf loop, zou ik even stoppen dan stopt het paard ook. Dat is hetzelfde als wanneer je onder het rijden steeds zou blijven aandrijven terwijl je paard al in de gewenste gang is. Wanneer jouw benen te vermoeid raken om nog aan te drijven zou je paard stoppen omdat het signaal weg is. Is allemaal niet echt handig en je paard raakt erdoor afgestompt. Als iemand jou de hele tijd in je buik zou duwen dan voel je dat op een geven moment ook niet meer.
Met de circling game leer je je paard dus het gevraagde uit te voeren netzolang totdat er weer iets anders gevraagd word. Is eigenlijk ook wel handig voor onszelf, worden we niet zo moe van Tong uitsteken

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-04 23:22

hey een bekende Haha!

Ik dacht dat ik had gelezen dat de gene die het meest loopt, de zwakkere is. Beetje krom gesteld, maar weet het niet precies meer. En ging geloof ik ook niet alleen om circling, maar ook de andere games.
Maar dat van jou klinkt ook aannemelijk.

Elfie

Berichten: 770
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 13:40

Persoonlijk vind ik de circling game en longeren niet te vergelijken. Ik ben echter een tijd geleden gaan kijken bij mensen die heel intensief bezig zijn met pnh en die wisten mij te vertellen dat je longeren niet meer nodig hebt als je aan Parelli doet (en dat het dus niet erg is als hij geen ontzag heeft voor de zweep). Ze haalden daarbij de circling game aan als alternatief voor het longeren. Dit was zowat het enig punt waarmee ik het niet kon eens zijn met hun, bij de circling game loopt het paard gewoon rond de persoon, totaal uit elkaar en bovendien was het aan nogal een slakkengangetje waarmee dat het paard ronddraafde... Bij het correct longeren, waarbij het paard bijgezet wordt, is de bedoeling dat de achterhand en het ruggebruik gestimuleerd wordt, en dat is toch een heel waardevolle toevoeging aan de opleiding van het paard... Veel rug- en achterhand gebruik zie je echter niet bij de circling game... In dat opzicht ben ik het dus niet eens met Parelli, ik vind correct longeren een zeer waardevolle toevoeging aan de opleiding van een rijpaard. Zelf ben ik ook van plan om Parelli te doen met mijn paard (heb het pakket al liggen), maar ik ben van plan om dit te integreren met het klassieke rijden...

Supersmurf, die arabische ruin die je zoekt in je onderschrift, is zijn volledige naam soms Elmar's Pirelli? Ik weet namelijk iemand die een arabische ruin gekocht heeft met die naam (vliegenschimmel van vijf jaar dacht ik)...

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 14:27

@elfie: ben het helemaal met je eens. Ik vind circling en longeren absoluut niet hetzelfde om de simpele reden dat je paard bij longeren getraind word en je paard bij circling niet meer dan 4 rondjes achter elkaar mag lopen. En idd, circling loopt je paard "uit elkaar gevallen", niet echt een training dus.

En elise: zag nu pas echt je opmerking: "Ik geloof niet dat t doel van longeren je paard opdrijven is". Ik ook niet. Ik had t daar over t doel van de longeerzweep. Die heeft, naar mijn mening, wel degelijk het doel je paard 'op te drijven' en zou dus, in mijn theorie, totaal tegenstrijdig zijn met PNH.

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 14:30

Circling game is qua lichamelijke training (nog) geen alternatief voor longeren, tenminste niet in L1 en L2. De circling game is bedoeld als mentale en emotionele training van je paard, het fysieke komt pas in Level 3 ter sprake. En dan kun je ook meer aan de houding gaan werken, bijvoorbeeld door met dubbele teugels te longeren, een hoger of lager tempo te vragen etc.
Het correct longeren zoals jij omschrijft traint welliswaar het lichaam van het paard, maar het doodt zijn geest, steeds diezelfde rondjes lopen.

mandybeauty
Berichten: 595
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 16:19

SuperSmurf schreef:
hey een bekende Haha!

Ik dacht dat ik had gelezen dat de gene die het meest loopt, de zwakkere is. Beetje krom gesteld, maar weet het niet precies meer. En ging geloof ik ook niet alleen om circling, maar ook de andere games.
Maar dat van jou klinkt ook aannemelijk.


goh zou je denken Tong uitsteken . Dat punt wat je net noemt is ook een hele belangrijke. De 'sterkere' laat de 'mindere' bewegen. Je moet maar eens opletten hoe vaak paarden het voor elkaar krijgen om hun baasje van zijn/haar plaats te bewegen (gunsil points). Zo bevestigd het paard elke keer weer dat hij de meerdere is. Bij elk spelletje behalve met de friendly game gebruik je dat concept.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 18:12

mandybeauty"]
goh zou je denken Tong uitsteken . Dat punt wat je net noemt is ook een hele belangrijke. De 'sterkere' laat de 'mindere' bewegen. Je moet maar eens opletten hoe vaak paarden het voor elkaar krijgen om hun baasje van zijn/haar plaats te bewegen (gunsil points). Zo bevestigd het paard elke keer weer dat hij de meerdere is. Bij elk spelletje behalve met de friendly game gebruik je dat concept.
[/quote]

Heb ik toch nog íets geleerd Haha! Maar idd, paarden laten hun baasjes erg vaak bewegen. Wat zijn ze toch weer slim Knipoog
[quote="callippo schreef:
Het correct longeren zoals jij omschrijft traint welliswaar het lichaam van het paard, maar het doodt zijn geest, steeds diezelfde rondjes lopen.


Tsja.. Dat is helemaal waar, dat is ook de reden geweest dat ik op een gegeven moment aan t longeren zonder lijnen ben geslagen. Ik zie alleen niet echt een andere optie voor t beweging geven van je paard wanneer je niet kan rijden. Hij wordt namelijk ondertussen wel redelijk oud en niet meer echt in staat een ruiter te dragen, dus iets anders dan longeren zou ik verder niet weten. Dus tsja, dan maar 15 min. zijn geest doden dan helemaal niets doen en het écht een oud paard laten worden.

Overigens zal ik nooit in level 2 of 3 komen, waar ik echt kan longeren via parelli. Om de simpele reden dat ik niet meer kan rijden.

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 19:24

SuperSmurf schreef:
Tsja.. Dat is helemaal waar, dat is ook de reden geweest dat ik op een gegeven moment aan t longeren zonder lijnen ben geslagen. Ik zie alleen niet echt een andere optie voor t beweging geven van je paard wanneer je niet kan rijden. Hij wordt namelijk ondertussen wel redelijk oud en niet meer echt in staat een ruiter te dragen, dus iets anders dan longeren zou ik verder niet weten. Dus tsja, dan maar 15 min. zijn geest doden dan helemaal niets doen en het écht een oud paard laten worden.

Met Parelli heb je nu WEL een optie om je paard beweging te geven!
Grondwerken! Eerst online, als je wat verder bent ook At Liberty. Dan kun je hem veel meer dingen laten doen dan enkel rondjes lopen, dat is ook nog veel beter voor zijn lichaam dan steeds maar op de volte.

Citaat:
Overigens zal ik nooit in level 2 of 3 komen, waar ik echt kan longeren via parelli. Om de simpele reden dat ik niet meer kan rijden.


Ook level 2 en 3 kun je bereiken zonder te rijden! Kijk maar naar Silke die in een rolstoel zit en nooit op haar paarden had gezeten voor ze L3 was (en nu zelfs topinstructeur!)

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 15:40

callippo schreef:
Ook level 2 en 3 kun je bereiken zonder te rijden! Kijk maar naar Silke die in een rolstoel zit en nooit op haar paarden had gezeten voor ze L3 was (en nu zelfs topinstructeur!)

Ow dat wist ik niet! Misschien dan toch maar alvast wat naar L2 kijken, hoe of wat.

Over dat online en at liberty weet ik eigenlijk niets. zal het eens opzoeken. Staat dat ook in de boekjes?

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 15:56

In Level 1 werk je alleen On Line (dus aan een touw) en in Level 2 leer je ook veel At Liberty, dus grondwerk zonder touwen.
Dan kun je je paard echt al veel afwisselende beweging geven hoor Lachen

Zodra je de 7 games afhebt, kun je naar L2 grondwerk gaan kijken, want de 7 games is alles aan grondwerk in L1