[NH] longeren tegen PNH principes?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

[NH] longeren tegen PNH principes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-04 17:28

Vraag ik me ineens af. IN het longeer werk stuur je je paard weg en vervolgens jaag je je paard op (als het niet uit zich zelf loopt) De lonngeerzweep heeft dan ook een totaal andere functie dan een carrotstick. Druist longeren dan in tegen de PNH principes?

Verdre longeerde ik mijn paard ook altijd zonder lijn (voordat ik begon met PNH) maar ook hier 'jaag'je je paard weer op. Kan je dit dan vergelijken met een join up? Ik deed dit omdat ik mijn paard wat beweging wilde geven en hij er altijd wel lol in scheen te hebben. Maar nu ik meer met PNH bezig ben, lijkt t wel een beetje vreemd.

Maar wat is dan precies het verschil tussen longeren en circling game (behalve dan dat c.g. nooit als beweging gebruikt mag worden) ? In zekere zin 'jaag'je hem dan toch ook op met fase 3 en 4? (sent, lift swing touch?)

Onderschriftloos :Y)


SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-04 19:46

Elise schreef:
Zelf longeer ik overigens nooit, loop wel eens mee tijdens circling game.

Hoe bedoel je dit? Neem niet aan dat je letterlijk meelopen bedoeld?

Maar is het principe van de longeerzweep niet je paard in een snellere gang/ actiever te krijgen wanneer dit niet lukt met je lichaamshouding of stem? Dan heeft de zweep toch een opjaag effect?

Andere vraag nog even: hoe krijg je je paard zover dat het in draf blíjft en niet terug valt in stap zodra hij achter je is? Het waarom van het paard weet ik al, maar niet hoe ik t op moet lossen.

Onderschriftloos :Y)

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-04 22:05

maar ook bij longeren is het niet de bedoeling dat er meegelopen wordt...zelfde principe als parelli. Gebeurt dit wel, is het gewoon verkeerd longeren.

Maar om de vraag over longeerzweep op mezelf terug te brengen: ik gebruikte hem altijd om t paard in een andere gang te krijgen, wanneer dit anders niet lukte en eigenlijk gebruiken alle mensen de zweep tijdens longeren op die manier.

(heb btw even op het forum gekeken, erg handig!)

Onderschriftloos :Y)

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-04 22:49

het proobleem is niet dat ik het niet doorheb. Ik voel aan t touw al wat hij aan t doen is en verder kan je ook wel redelijk voelen wat er achter je rug gebeurt. Alleen heeft hij nog niet door dat ik (fictieve) ogen in mijn rug heb, met als gevolg dat hij denkt zijn gang te kunnen gaan. En tot nu toe lukt dat m ook wel tijdelijk. Denk dat ik dan te laat ben met reageren, al vond ik het al aardig snel!

Onderschriftloos :Y)

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-04 18:30

weet ik niet wormboy. Als ik min paard los longeer (dus zonder lijnen) gebruik ik dezelfde 'methode' als jij. Als ik wil dat mijn paard gaat draven ga ik energieker lopen, maaar gebruik hierbij wel mijn stem, galop moet ik af en toe wel héél erg energiek lopen, maar t lukt vaak wel. En idd, gang terug laten komen gewoon langzamer lopen en halthouden ga ik zelf ook stil staan. Maar dit is gewoon een beetje mijn eigen ding, heb dit niet via een bepaalde methode gedaan of zo.

Maar bij het longeren volgens de regeltjes is t wel degelijk de bedoelin dat je zelf stil staat.

(ik ben dus ook niet altijd zo van de regeltjes Haha! )

Onderschriftloos :Y)

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-04 23:22

hey een bekende Haha!

Ik dacht dat ik had gelezen dat de gene die het meest loopt, de zwakkere is. Beetje krom gesteld, maar weet het niet precies meer. En ging geloof ik ook niet alleen om circling, maar ook de andere games.
Maar dat van jou klinkt ook aannemelijk.

Onderschriftloos :Y)

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-04 14:27

@elfie: ben het helemaal met je eens. Ik vind circling en longeren absoluut niet hetzelfde om de simpele reden dat je paard bij longeren getraind word en je paard bij circling niet meer dan 4 rondjes achter elkaar mag lopen. En idd, circling loopt je paard "uit elkaar gevallen", niet echt een training dus.

En elise: zag nu pas echt je opmerking: "Ik geloof niet dat t doel van longeren je paard opdrijven is". Ik ook niet. Ik had t daar over t doel van de longeerzweep. Die heeft, naar mijn mening, wel degelijk het doel je paard 'op te drijven' en zou dus, in mijn theorie, totaal tegenstrijdig zijn met PNH.

Onderschriftloos :Y)

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-04 18:12

mandybeauty"]
goh zou je denken Tong uitsteken . Dat punt wat je net noemt is ook een hele belangrijke. De 'sterkere' laat de 'mindere' bewegen. Je moet maar eens opletten hoe vaak paarden het voor elkaar krijgen om hun baasje van zijn/haar plaats te bewegen (gunsil points). Zo bevestigd het paard elke keer weer dat hij de meerdere is. Bij elk spelletje behalve met de friendly game gebruik je dat concept.
[/quote]

Heb ik toch nog íets geleerd Haha! Maar idd, paarden laten hun baasjes erg vaak bewegen. Wat zijn ze toch weer slim Knipoog
[quote="callippo schreef:
Het correct longeren zoals jij omschrijft traint welliswaar het lichaam van het paard, maar het doodt zijn geest, steeds diezelfde rondjes lopen.


Tsja.. Dat is helemaal waar, dat is ook de reden geweest dat ik op een gegeven moment aan t longeren zonder lijnen ben geslagen. Ik zie alleen niet echt een andere optie voor t beweging geven van je paard wanneer je niet kan rijden. Hij wordt namelijk ondertussen wel redelijk oud en niet meer echt in staat een ruiter te dragen, dus iets anders dan longeren zou ik verder niet weten. Dus tsja, dan maar 15 min. zijn geest doden dan helemaal niets doen en het écht een oud paard laten worden.

Overigens zal ik nooit in level 2 of 3 komen, waar ik echt kan longeren via parelli. Om de simpele reden dat ik niet meer kan rijden.

Onderschriftloos :Y)


SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-04 15:40

callippo schreef:
Ook level 2 en 3 kun je bereiken zonder te rijden! Kijk maar naar Silke die in een rolstoel zit en nooit op haar paarden had gezeten voor ze L3 was (en nu zelfs topinstructeur!)

Ow dat wist ik niet! Misschien dan toch maar alvast wat naar L2 kijken, hoe of wat.

Over dat online en at liberty weet ik eigenlijk niets. zal het eens opzoeken. Staat dat ook in de boekjes?

Onderschriftloos :Y)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 bezoekers