[NH] knopenhalster

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
esther2724

Berichten: 49
Geregistreerd: 30-07-04

[NH] knopenhalster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-04 14:36

hallo hallo,

Ik was bezig met het fabriceren van zo'n knopenhalster met een fiadorknoop. Ziek Maar terwijl ik zo bezig was, vroeg ik me af wat eigenlijk het nut is van deze knoop, weet iemand dat? (Op het internet vind ik alleen maar hoe het gemaakt wordt; niet waarom het nou handig is.)

En ik heb ook ergens gehoord dat de knopen van zo'n knopenhalster op speciale drukpunten liggen op het hoofd; is dat zo en zo ja, waar zitten die drukpunten dan?? Oftewel: waar moet ik op letten als ik het halster wil gaan passen.. bij het paard.. Lachen

BVD Esther

WormBoy
Berichten: 260
Geregistreerd: 06-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 16:36

Ha, ik had ook net die handleidingen te pakken gekregen, en wil het ook eens gaan proberen, om zo'n ding te knopen. Die Fiadorknoop lijkt mij alleen maar bedoeld om een mooie lus onder aan het halster te krijgen waar je een halstertouw of teugels aan kan maken.

Wat betreft die drukpunten: dat lijkt me apekool, tenzij je natuurlijk in drukpuntmassage enzo gelooft Haha! . Feit is gewoon dat zo'n halster meer "snijdt" dan een stalhalster als er druk op komt te staan, of er nou knopen inzitten of niet. Maar dit is natuurlijk alleen mijn mening Lachen . Kwa pasvorm kun je eens kijken op http://www.touwhalster.tk/ (doorklikken naar webshop en halsters): de neuslus komt +- 2 cm onder het "jukbeen" te liggen ... En natuurlijk es de zoekfunctie gebruiken (soortgelijke topics zijn al eens langsgekomen)

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 18:28

die knoop heeft niet veel meer nut dan een andere lus knoop hoor! Emiel gebruikt zelfs gewoon een klemmetje ipv een knoop.

Maar wil je een halster dat Parelli lookalike is, dan moet je wel met zo'n knoop

esther2724

Berichten: 49
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-04 19:26


marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 21:27

klaasfeuth schreef:
die knoop heeft niet veel meer nut dan een andere lus knoop hoor! Emiel gebruikt zelfs gewoon een klemmetje ipv een knoop.

Maar wil je een halster dat Parelli lookalike is, dan moet je wel met zo'n knoop

Zover ik weet het emiel ook een fadiorknoop hoor, tenminste wel die ik heb gezien!
De fadior knoop is steviger als een andere knoop, vandaar dat ik hem er altijd in doe.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 22:01

het lijkt wel scobidoo-en...... Haha!

Ukster

Berichten: 2773
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 22:08

toch kom ik er niet uit hoe ik die knoopjes moet doen. grr is vervelend Tong uitsteken

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 08:47

Antwoordje van de 'expert': De knoop is vooral handig omdat je dan het halster makkelijk kan verstellen van maat (tijdens het knopen en achteraf om het voor meerdere paarden te gebruiken)
En de knoop is perfect symmetrisch en ziet er mooi uit Lachen Ook kost hij minder touw dan gewoon het hele handeltje bij elkaar pakken en een dikke knoop erin leggen.

Nadeel is dat het je een flinke tijd kost om uit te puzzelen hoe hij in elkaar zit Haha!

Dat van die drukpunten is trouwens niet waar, het halster verschuift tijdens gebruik voortduren over het hoofd, dus je kunt de knopen niet precies op 1 'zenuwpunt' laten drukken.

esther2724

Berichten: 49
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-04 16:31

Ukster schreef:
toch kom ik er niet uit hoe ik die knoopjes moet doen. grr is vervelend Tong uitsteken


Toen ik het met een simpel (dun vlas-)touwtje probeerde kwam ik er ook niet uit. Gewoon naar de bouwmarkt gaan; 6 meter touw kopen (ik was €3 kwijt, dus daar kun je je geen buil aan vallen) en op de grond voor de computer precies zo leggen als op het plaatje. Met het echte 6 mm touw gaat het echt gemakkelijker. Niet gemakkelijk; wel gemakkelijker.

Die van mij is af en hij past Lachen
Erg leuk om het paard in zo'n zelf-gefabriceerd halster te zien rondlopen! Pling

Ukster

Berichten: 2773
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:53

ik ga ook toch nog is goed uitzoeken hoe de fiador knoop moet.
hoe duur is het touw eigenlijk ongeveer wat je er voor nodig heb?

esther2724

Berichten: 49
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-04 09:18

Ik was 0,50 cent per meter kwijt voor 6 mm touw. 8 mm zo wat vriendelijker (minder scherp) zijn, dat is net even wat duurder. Maar goed, voor zeg; € 3,- kun je je geen buil vallen toch?? Lachen

prompter

Berichten: 11095
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 09:37

Drukpunten verhaal = nonsensverhaal Lachen.

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 11:19

8 mm is te dik voor een touwhalster.
Koop GOED 6mm touw, lekker soepel spul, niet van dat bouwmarkten-touw.

Touw wat minder dan 75 ct/meter kost, is meestal geen goed touw voor grondwerken. Maar je kan het altijd voor de sier gebruiken he Lachen

2Morrow
Berichten: 1469
Geregistreerd: 16-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 19:28

ik heb zelf ook een freestyle halster (geentouwhalster):P

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 20:38

Hmmm, als ik het zo hoor, moet ik er maar niet zelf aan gaan beginnen zo'n touwhaster te fabriceren... Dat laat ik over aan mijn broer! Die zit bij de scouting en kan dus erg goed knopen... Haha! Maar mochten er nog meer sites zijn met duidelijke info over het knopen, graag...