[ar] invetten van tuig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

[ar] invetten van tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 20:22

wat voor spul gebruiken jullie om je mentuig mee in te vetten? ik moet mijn tuig nodig invetten en gebruik altijd gewoon zwarte ledervet van divoza maar weet eigenlijk niet of dat wel zo goed is??

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 21:18

ik gebruik belvoir spray glyserine conditioner
aanbrengen: sponsje in water gedrenkt en dan dat spul op je spons spuiten en dan inwrijven tot het zeepachtige weg is

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 22:43

Ik gebruik ook gewoon leervet, en heb er nooit problemen mee gehad.

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 08:15

Ik gebruik glycerinezeep om schoon te maken (bijna elke week) en een paar keer per jaar vet ik het leren tuig helemaal in met lederolie. Het gaat dan ook helemaal uit elkaar, riempje voor riempje. Het kunststof tuig maak ik schoon met zadelzeep, vooral ook omdat de binnenkanten wel van chroomleder zijn.

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 11:11

Ik vet het altijd in met blank ledervet van Divoza. Als het heel erg nodig is, doe ik het met de lederolie van Divoza. De leidsels, de bovenkant van het schoftstuk en het hoofdstel die ik wel altijd met olie. Het hoofdstel is nog vrij nieuw en heeft het nodig, de rest gaat er mooier van glimmen als met vet Schijnheilig

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 12:26

Ik maak het schoon met Belvoir spray, daarna doe ik er blanke lederbalsem op, dat kliedert wat minder dan ledervet.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:45

Ik heb leder creme uit een geel potje, van een duits merk. Werkt super, je tuig word er ook helemaal zwart van.
Daarna smeer ik het in met blanke olie.

Sap

Berichten: 1019
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Home is where the heart is..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 18:58

Ik gebruik lederolie en dat doe ik in een plantenspuit. Veel handiger dan een kwastje. Gewoon even een lijntje spuiten en dan uitvegen met een oude doek.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 08:41

wij mengen wat ledervet met wat lederolie.
verhouding ongeveer 2 vet op 1 olie geloof ik.

EEFIETJE
Berichten: 2999
Geregistreerd: 23-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 17:46

wij doen het tuig:
2 x per maand ofzo eerst met leerzeep en dan met zwarte leervet
en de hoofdstellen en het zadeltje en andere leren spullen
1 x per maand eerst (soms) met leerzeep en dan met leerolie of het zadel met leervet.

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-04 18:35

EEFIETJE schreef:
wij doen het tuig:
2 x per maand ofzo eerst met leerzeep en dan met zwarte leervet
en de hoofdstellen en het zadeltje en andere leren spullen
1 x per maand eerst (soms) met leerzeep en dan met leerolie of het zadel met leervet.

is 2x per maand niet wat veel?? ik word al ziek als ik er aan denk. ik denk ook niet dat dat nodig is hoor zo vaak.

Humphrey

Berichten: 655
Geregistreerd: 29-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 19:23

Wij doen altijd eerst zadelzeep en dan heb ik zo'n fles van bij de ruitersportzaak speciaal voor het mennen, het is zo'n soort van zwarte olie dus het tuig ziet er na afloop ook weer mooi zwart uit.

EEFIETJE
Berichten: 2999
Geregistreerd: 23-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 21:01

lonneke schreef:
is 2x per maand niet wat veel?? ik word al ziek als ik er aan denk. ik denk ook niet dat dat nodig is hoor zo vaak.


hahahah Knipoog ow sorry ik heb het trouwens fout getypt ik bedoelde een keer in de 2 maanden Bloos! Bloos!
noujah en we doen het met z'n drien
*LOL* dus dat scheeld en dan is het wel gezellie OK dan!

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 10:37

Ik gebruik lederzeep en daarna lederbalsem van Passier. Dat zit in een blik en werkt erg prettig. Ik heb heel wat merken gebruikt maar vind dit toch het makkelijkste werken en het mooiste resultaat. Ik ga ook even op zoek naar die zwarte olie want ik heb wel wat bruine plekken die ik moet bijwerken.

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-04 11:32

napie schreef:
Ik gebruik lederzeep en daarna lederbalsem van Passier. Dat zit in een blik en werkt erg prettig. Ik heb heel wat merken gebruikt maar vind dit toch het makkelijkste werken en het mooiste resultaat. Ik ga ook even op zoek naar die zwarte olie want ik heb wel wat bruine plekken die ik moet bijwerken.

die zwarte olie kun je o.a bij divoza kopen.

Splinter

Berichten: 4271
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:40

Ik gebruik olie voor als het echt nodig is, verder hou ik het bij met rapide leder dressing, ideaal en simpel spul

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:42

lonneke schreef:
is 2x per maand niet wat veel?? ik word al ziek als ik er aan denk. ik denk ook niet dat dat nodig is hoor zo vaak.



Nee ik vind het ook erg veel maar geloof dat in het boek van het koetsiersbewijs wel staat dat je het sowieso elke keer schoonmaken moet en euhm, ik zoek het wel even op. Nou hier is het dan

Onderhoud na thuiskomst


Bladiebla elke keer schoonmaken met water

Periodiek onderhoud

Het is belangrijk om het tuig tenminste een keer in de 14 dagen een extra onderhoudsbeurt te geven en het met water en zadelzeep af te sponzen. Alle losgemaakte tuigdelen worden stuk voor stuk afgewassen. Als de weersomstandigheden het toelaten kunnen ze in de schaduw worden gedroogd... ... ... ... ...(stukje over waarom niet in de zon) Wanneer het leer opgedroogd is, word met een borstel het tuig met tuigenvet ingevet.

Bloos! Bloos! Ze willen dus echt dat je het twee keer in de maand doet Tong uitsteken Naja denk niet dat heel veel mensen dan van plan zijn Tong uitsteken

EEFIETJE
Berichten: 2999
Geregistreerd: 23-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 20:08

nou dat doen wij dus ook niet hoor
wij doen het 1 x in de 2 maanden ongeveer... maar de hoofdstellen wel vaker hoor!!!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:38

Toen wij het 2-span tuig kochten, handgemaakt tuig van Van Rijs.
Zeiden ze: "het is het beste om het 1x per maand met lauw water schoon te maken, en ongeveer 3/4 keer in het jaar met zadelzeep.

EEFIETJE
Berichten: 2999
Geregistreerd: 23-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 18:40

en nooit vetten>>> lijkt me sterk

Kurby

Berichten: 482
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 18:44

Je tuig goed schoonmaken met lauw water als je thuis gekomen bent, verder kan je het invetten met tuigenvet, je leidsels moet je tot halverwege doen en vooral de stoten. je moet nooit maar ook nooit je eindstuk van je leidsels invetten mocht het gaan regenen en dan glijden je leidsels uit je handen en wat er dan niet kan gebeuren

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 18:47

Wij maken het één keer in de twee maanden schoon met zadelzeep en evt. de spray conditioner. Als het nodig is, gebruiken we vet of olie.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 18:53

EEFIETJE schreef:
en nooit vetten>>> lijkt me sterk

Vetten moet altijd als je het hebt gewassen met lauw water (met of zonder zadelzeep), dan hou je het vocht er een beetje in en droogt het minder snel uit.

EEFIETJE
Berichten: 2999
Geregistreerd: 23-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 19:41

owkee ik dacht al....

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 22:28

Wij wassen ons tuig na iedere wedstrijd altijd af met glycerinezeep, en dit kan dus wel eens zo'n 4 keer in een week zijn. En verder vetten we het 1 keer per jaar in, eind september begin oktober, als we onze laatste wedstrijd hebben gehad. Dan wordt het zeer uitgebreid schoongemaakt en ingevet en dan gaat het in doeken de zolder op. Werkt prima, ons enkelspantuig is zelfs al ruim 30 jaar oud en is nog als nieuw!