[AR] Tuig kopen, welk merk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

[AR] Tuig kopen, welk merk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-04 14:43

Ik moet nu zo ondertussen eens serieus gaan kijken naar een tweespantuig voor mijn ezels en ben wat aan het rondkijken.
Ik heb wat topics gelezen over Ideal en ben toch niet zo onder de indruk hiervan (redelijk wat slechte kritieken). Op mijn vraag naar ervaringen met Imperial Riding tuig, kwamen weinig antwoorden.

Ik wil een echt goed tuig aanschaffen (op maat gemaakt, uiteraard). Ik geef liever nu wat meer uit voor een echt goed tuig dan op een koopje en over twee jaar weer een nieuwe te moeten kopen.

Geen schuurleer, moet slijtvast zijn (zal veel gebruikt gaan worden) en het moet ook mooi tonen.
Imand tips?

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 15:24

Als je écht een goed tuig wilt hebben moet je het door Van Rijs laten maken. Dan heb je een super tuigje. Wij hebben ook het tweespantuig daar laten maken, helemaal op maat. Ze zijn nog 5x thuis wezen passen als het niet klopte.
Kosten zou ik niet precies weten, maar je bent er wel veel voor kwijt.

Albert

Berichten: 5731
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 10:33

Neem een zaterdag de tijd en ga bij Van der Wiel kijken.
Daar kan je je een goed beeld vormen van wat te koop is.

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 11:51

Ideal tuig is persoonlijk bij mij favoriet.

Mooi materiaal, slijtvast onderhouds- en gebruiksvriendelijk

Kimana

Berichten: 45
Geregistreerd: 05-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 15:41

Ik heb een ideal tuig op mijn pony en dat bevalt uitstekend!Mijn instructeur rijd ook met idealtuig en gebruikt het echt heel intensief,zelfs dan blijft het netjes en goed!Een echte aanrader voor iedere menner.Succes met je keuze!

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 19:43

Hier ook een Idealtuig-liefhebster, ziet er goed uit en de kwaliteit is goed.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 10:40

Ideal, mee eens. Geeft voldoende kwaliteit voor wat het kost en de pasvorm is heel mooi.
Heb je voor ezels niet aparte hoofdstellen nodig met een gesp achter de oren?

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 16:40

Ik heb sinds juni een Ideal-tuig, maar ben er toch niet op en top tevreden over. Onze beide pony's liepen zich door op de singels. (Is nu opgelost met een trekbandje, maar zo hoort het niet)
Ook vind ik het jammer dat het meeste tuig zo grof is, conclusie: He tuig, waar ga je met die pony heen.

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 17:26

Sjonniej schreef:
Ook vind ik het jammer dat het meeste tuig zo grof is, conclusie: He tuig, waar ga je met die pony heen.


Dat vind ik idd ok wel jammer, zeker als je wat kleinere pony's heb. Voor mijn nieuwe tuig ga ik ook heel goed zoeken naar iets goeds én moois. Voorlopig kan ik je niet veel advies geven, alleen koop niet een goedkoop tuigje van divoza, maar dat had je zelf denk ik ook al wel bedacht.

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-04 18:11

viola schreef:
Dat vind ik idd ok wel jammer, zeker als je wat kleinere pony's heb. Voor mijn nieuwe tuig ga ik ook heel goed zoeken naar iets goeds én moois. Voorlopig kan ik je niet veel advies geven, alleen koop niet een goedkoop tuigje van divoza, maar dat had je zelf denk ik ook al wel bedacht.



Bedankt voor alle tips! Het wordt dus nog goed zoeken. Ik ga zeker eens in Apeldoorn kijken en bij van Rijs. Ideal maar eens goed bekijken , maar ik denk dat ik wel voor een ander merk kies omdat er toch een hoop slechte ervaringen zijn.
Viola, ik hou je op de hoogte wat ik zoal tegenkom.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:40

Als je besluit Ideal te nemen, neem dan een combinatietuig. Hiermee kan je enkel-, twee- en vierspan rijden. Ik heb dat ook, niet omdat ik zo graag met dit tuig alles wil doen. Maar omdat het veel minder grof is als een gewoon tuig.

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 18:14

Sjonniej schreef:
Als je besluit Ideal te nemen, neem dan een combinatietuig. Hiermee kan je enkel-, twee- en vierspan rijden. Ik heb dat ook, niet omdat ik zo graag met dit tuig alles wil doen. Maar omdat het veel minder grof is als een gewoon tuig.

Daar zat ik ook al aan te denken. Ik moet een nieuw tuig als Roger straks zover is om in tweespan te lopen, maar dan wil ik ook nog wel enkelspan kunnen blijven doen. En mijn huidige enkelspantuig in een flut ding, geen goede kwaltiet, net iets te groot en m'n pony word er zwart van.

Maar voorlopig is het nog niet zover dus heb nog de tijd om uitgebreid rond te kijken. Voorlopig eerst nog tot vrijdag wachten tot einedelijk mijn nieuwe wagen komt.

Zijn er nog meer merken die zo'n combinatie tuig maken?

Albert

Berichten: 5731
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 19:41

Jasper schreef:
:j

Ik ga zeker eens in Apeldoorn kijken en bij van Rijs.


Lijkt me erg gezellig, doch van der Wiel zit in Belgie (Achel), net over de grens bij Valkenswaard dus mooi te combineren met een bezoekje aan de rijtuigbouwer van den Heuvel.
www.gebrvanderwiel.com
www.chrvandenheuvel.nl

lauraentessa
Berichten: 21
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 22:01

capoen tuig...is super goed...zit geloof k in onoz...das tegen de franse grens dacht ik...kost n hoop maar is wel super tuig Haha!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78501
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 22:22

Mijn favoriete tuig is Van der Wiel en Paul Claessen (of is het Claassen???). Deze zit ook in Brabant en maakt ook supertuigen. En kwaliteit!!!

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 22:44

Ideal is goed, maar let goed op het leer, er zit wel eens slechte tussen.. Verder vind ik Ideal luxe helemaal niet grof, het pas perfect bij mijn pony! Bij Liberty heb ik Ideal Marathon, eigenlijk net te grof, maar wel mooi

judithM
Berichten: 1494
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 17:18

Ik heb een hoofdstel van Zilco, dit is kunststof maar wel heel mooi!
moet je eens kijken bij www.letty.nl
Ik heb verder een gewoon leren tuig maar wil stukje bij beetje toch overgaan op Zilco.

skinky

Berichten: 58
Geregistreerd: 11-02-03
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 17:55

Neonlight schreef:
Mijn favoriete tuig is Van der Wiel en Paul Claessen (of is het Claassen???). Deze zit ook in Brabant en maakt ook supertuigen. En kwaliteit!!!


Wij zijn afgelopen zomer bij iemand op stal geweest die zowel van der Wiel als paul Claasen had. De tuigen kosten dan wel iets meer dan een ideaal tuig, maar zo blijven ook veel mooier ondanks dat ze dagelijks gebruikt worden.
Wij gebruiken ons ideal tuig maar 2x per week en dat gaat nu na 1,5 jaar toch al echt hard achteruit (ondanks 2 wekelijks schoonmaken en invetten)

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 19:47

Ik heb zelf geen Ideal tuig. Maarr ik heb zelf merkloos tuig. Maar volgende word zeker Ideal . Ik ga regelamtig mee met een andere stal, en daar hebben ze echt super mooi Ideal tuig, en het is echt slijtvast, daar word echt supervaak mee gereden, en het lijkt maar niet te slijten. Ook vind ik Capoen heel erg mooi. Alleen jammer dat je je heiraan ook scheel betaald..Een vriendin van mij rijd met een Capoen tuig, moet toegeven ziet er echt super uit!!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78501
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 20:13

skinky schreef:
Wij zijn afgelopen zomer bij iemand op stal geweest die zowel van der Wiel als paul Claasen had. De tuigen kosten dan wel iets meer dan een ideaal tuig, maar zo blijven ook veel mooier ondanks dat ze dagelijks gebruikt worden.
Wij gebruiken ons ideal tuig maar 2x per week en dat gaat nu na 1,5 jaar toch al echt hard achteruit (ondanks 2 wekelijks schoonmaken en invetten)


En wij hebben tuig dat al 30 jaar oud is en er nog als nieuw uitziet. Een paar onderdelen hebben we ooit van een ander merk gehad, maar goedkoop bleek toch weer duurkoop te zijn. Verder heb ik een schoftje voor mijn gareeltuig (voor een bug) van Paul Claassen, schitterend gewoon, en blijft mooi. Is nu zo'n 8 jaar oud en ziet er nog als nieuw uit.

Nobby

Berichten: 248
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 20:24

Ik heb ook een Ideal tuig. Het "luxe" tuig. Bevat gelpads op de borst, singel en schoft. Absoluut niet grof. Gewoon degelijk, netjes en sterk.
Ideal heeft nu ook een nieuw tuig; combinatie leer en rubber. Is superzacht voor het paard, onderhoudsvrij en supersterk. Ze hebben er ook nylon in verwerkt.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 13:26

judithM schreef:
Ik heb een hoofdstel van Zilco, dit is kunststof maar wel heel mooi!
moet je eens kijken bij www.letty.nl
Ik heb verder een gewoon leren tuig maar wil stukje bij beetje toch overgaan op Zilco.


Ziet erg mooi op de foto idd.
Hoe liggen daar de prijzen?

judithM
Berichten: 1494
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 19:18

Meavey schreef:
Ziet erg mooi op de foto idd.
Hoe liggen daar de prijzen?


Zilco lichtgewicht: enkelspan VANAF 599,00
tweespan VANAF 1445,00

Zilco George Bowman combinatietuig enkelspan VANAF 1280,00
tweespan VANAF 2465,00

Zilco "Letty's Design" Profilijn enkelspan VANAF 1150,00
tweespan VANAF 2490,00

Ik heb het lichtgewicht shetlanderhoofdstel en verder een gewoon leren tuig omdat het leren hoofdstel naar mijn mening niet goed zat maar ik wil nog wel eens het hele tuig van Zilco hebben want het is erg mooi voor een kunststof tuig en lijkt best wel op gewoon leer.

Je kunt gewoon even mailen voor info.

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 15:57

Ik zou gewoon even rondkijken overal welk merk het beste bij jou past en bij jouw paard. De keuze hangt af waarvoor je het wil gebruiken en de prijsklasse natuurlijk. Ik denk dat je het beste even bij van Rijs binnen kunt lopen, en zoeken naar een goede tuigmakerij op internet bij jou in de buurt.