[CT] Overenthiousiasme van paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LittleKathy

Berichten: 3262
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Weert-Roermond

[CT] Overenthiousiasme van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 18:23

Het probleem is als volgt: Al een tijdje doe ik met Kathy aan de clickermethode. Ze vindt dit enorm leuk en pikt alles snel op. Ze heeft al verscheidene dingen hiermee geleerd zoals voetballen (ze is echt goed Haha! ) theedoek oprapen, kusje geven en de targetstick. Het probleem is dat als we aan het oefenen zijn aan iets nieuws ze heel overdreven gaat ''hummelen'' Verward . Ik weet niet of jullie dat kennen ik noem het zo.Ze doet het ook als ze mij aan ziet komen fietsen Tong uitsteken
Als we net bezig zijn gaat het goed maar na 10 min ofzo begint ze te hummelen en dan echt de hel tijd en vaak doet ze dan ook een beetje opgefokt. Als ik haar dan bv bij het halster wil pakken, dan draait ze weg of ze steigert. Niet echt de lucht in maar ze gaat een beetje omhoog!

Ik weet dat dit komt omdat je met voer werkt.En als ze een kunstje goed door heeft dan bouw ik ook het snoep geven af. Wat zou ik kunnen doen, de oefening eerder afbreken iig voordat ze overdreven gaat doen?? Alle tips zijn welkom! *LOL*

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48403
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 20:33

Ten eerste: niet het voer afbouwen of stoppen! na elke click moet wat lekkers volgen.. vergelijk het met als je baas zegt okay, hier is een loonbrief, maar je krijgt je salaris deze keer niet.
Het paard zal het niet meer begrijpen.... ene keer wel wat lekkers, andere keer niet.

Dan het opdringerige: Negeer het... je moet het niet afstraffen, maar gewoon negeren. Als een paard iets doet wat niet mag, dan vraagt ie om aandacht... als je straft, dan geef je negatieve aandacht... en ondanks dat het andere aandacht is dan dat ie vraagt... het is aandacht.

Je kan het negeren door bv. even weg te lopen, of met je rug naar het paard te gaan staan. Op het moment dat je weg loopt, verbreek je het contact dat je op dat moment hebt opgebouwd met de training... dat is een veel grotere straf dan een grote mond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 22:22

Negeren is inderdaad een erg goede methode om verkeerd gedrag af te leren. Bij het hummelen of stresskippen (zoals ik het noem Haha!) is het probleem echter dat je paard vaak zo opgaat in het stressen dat het zichzelf versterkt en dat je paard zo in zichzelf opgaat dat je niet meer echt tot hem door kunt dringen.

Het stressen komt voort uit onzekerheid. Probeer die dus te verminderen door de oefeningen in een vlot tempo, dus zonder al te veel lange pauzes, achter elkaar door te doen. Daarnaast is het erg goed om wachtoefeningen in te bouwen waarbij je paard leert dat geduld beloond wordt en dat de beloning altijd wel komt, maar dan voor het geduldig wachten en niet voor het stressen. Dat kan het niet eten op commando zijn (http://members.home.nl/vrijheidsdressuur/nieteten.html ) maar bijvoorbeeld ook het hoofd laag houden en zo een rusthouding nabootsen en die steeds verder uit te bouwen. Je leert je paard eerst zijn hoofd omlaag te brengen op jouw hulp/teken (aaien/lichte druk bovenaan de nek, zacht knijpen in het halstertouw, lage en diepe stemhulp) en vervolgens leer je hem om zijn hoofd steeds langer omlaag te houden voor je clickt. Door dat zo uit te bouwen krijg je automatisch pauzes in je training die echter geen stress veroorzaken, maar juist rust brengen.

LittleKathy

Berichten: 3262
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Weert-Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-04 08:21

Dank je wel voor de tips, maar voer afbouwen mag toch wel? Als een paard een oefening goed onder de knie heeft? Met het voetballen kreeg kathy in het begin iedere keer dat ze schopte iets lekkers, nu moet ze de bal 3 keer schoppen voordat ze wat krijgt. Dus dat mag eigenlijk niet Verward

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48403
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 08:32

dat mag wel hoor, maar click dan niet voor elke keer dat ze de bal schopt... Lachen

Banjer kreeg in het begin na iedere Spaanse Pas ook een click + lekkers, nu moet ze er soms 4 maken, soms 3, soms 6... voordat ze een click + lekkers krijgt.

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 17:54

Marquez kan ook zo stressen en hij verzint dan zelf oefeningen, hij begint dan te kussen,schudden buigen Haha! en hij heeft zelf een oefening bedacht. hij loopt een rondje om me heen. Als ik er een commando aan verbindt det hij het niet Verward . Dus ik negeer dit gedrag volkomen. Ik loop weg (hij loop achter me aan) en vraag een nieuwe oefening.
Ik bouw ook het clicken af. Je kan ook oefeningen combineren en dan clicken. Marquez kan nu draaien en vanuit de draai weer op een plastic zak gaan staan. Eerst deed ik het draaien en het op de plastic zak gaan staan appart. Nu ook nog wel eens anders weet hij al wat er komen gaat Knipoog .
Heel plezier met je paard