[VD] Meerdere truukjes tegelijk? En liggen/rollen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

[VD] Meerdere truukjes tegelijk? En liggen/rollen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 15:50

ik ben nogal fanatiek bezig met VD sinds een weekje of 2. Hij kan nu stilstaan, achteruit, draaien en volgen in stap op commando.
Nu ben ik ook bezig met een kusje geven, en met compliment (dus wel 2 heel verschillende dingen), is dat erg?
En ook ben ik bezig met op commando laten rollen, als Sting wil gaan rollen zeg ik ''LIGGEN'', en dan zakt hij naar beneden. Dan krijgt hij gelijk wat brokjes, maar als ik ophoud met brokjes geven gaat hij languit liggen om te gaan rollen. Ik trek hem dan gelijk omhoog. Ik vind het alleen een beetje sneu dat hij nou niet meer kan rollen Ach gut . Want dat wil hij dus we graag, maar dat mag niet van mij....

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 17:51

Ik vind dat je in 2 weken training behoorlijk hard gaat ja.
Onder het zadel rij je ze toch ook niet in 2 weken naar de Z?

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 18:44

Nee, weet ik, maar ik heb niet zoveel geduld Lachen. Ik zal het liggen zowiezo weglaten, want daar moet ik gewoon nog ff mee wachten denk ik zelf.

Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 18:48

Gewoon een paar dingen weglaten en lekker bezig blijven. Als het één perfect gaat, ga je door met het volgende.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 21:31

Als je serieus bent in dat je geen geduld hebt, is VD zowiezo niks voor je.
Geduld is namelijk 1 van de sleutelwoorden (IMO)

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 21:53

Gedult is inderdaad toch wel een ontzettend belangrijke basis.
Wel ben ik dan 1 van de enige die het niet zo schadelijk vidn dat je meerdere dingen tegelijk aanleert, mits je pony aangeeft dat het te snel gaat.
Pinky vind namelijk erg op 1 ding oefenen erg saai. Dus als ik iets nieuws wil oefenen doen we dat enkele minuten, dan krijgt hij even vrij, dan oefenen we enkele minuten al herkenbare kunstjes en dan soms nog hetzelfde eerste maar ook wel eens iets compleet anders.

Aan pinky merk ik totaal niet dat hij door de war komt, aangezien alle commando´s en aanwijzigingen totaal anders zijn. Hij vind het zelfs leuker, want als iets hem niet goed lukt, en het andere weer wel, dan worden we bijden gemotiveerder en lukt het eerste moeilijke ook veel sneller.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 22:05

Nee ok pinky, maar in 2 weken de basis erin, compliment, kusje, liggen.... vind ik een beetje teveel van het goede

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 22:12

Ja klopt, zeker Stef. Dat gaat wel in vliegensvlug tempo... Maarja, zij ziet zelf het beste of haar paardje het aankan, hoop ik Haha!
En het 'voordeel' van VD is dat je jezelf toch heel snel tegen komt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 10:02

Hmm, ik ben in het begin ook erg snel gegaan, juist omdat [***] en [***] zich anders binnen drie minuten dood verveelden. Juist het steeds wisselen tussen oefeningen houdt ze een beetje alert naar mijn idee, maar dat verschilt natuurlijk per paard - en per trainer.

Wat het probleem van het liggen/rollen betreft: Je kunt het liggen heel goed aanleren vanuit het rollen, maar ik zou het niet op deze manier doen. Nu ben je namelijk redelijk opdringerig en met dwang bezig te voorkomen dat je paard gaat rollen en dat is niet erg vriendelijk. Het uit rollen leren liggen gaat in de volgende fases:

1. Eerst stimuleer je het gaan liggen heel enthousiast, terwijl je het gaan liggen begeleidt met een (stem)hulp
Gaat je paard liggen op commando wanneer jij dat wilt (om te rollen) ga je door naar stap 2.

2. Je zet het rollen op commando - een stemhulp bijvoorbeeld - die je steeds gebruikt als je paard even mag rollen, bijvoorbeeld na het rijden
Zitten beide commando's erin:

3. Je gaat het liggen trainen zonder rollen: Laat je paard op commando liggen, houdt hem met beloningen liggend en laat hem vervolgens weer opstaan, bijvoorbeeld door een tikje met de zweep tegen zijn buik/billen te geven als signaal om weer overeind te komen - Niet slaan dus, aanraken.

Door op deze manier te voorkomen dat je paard gaat rollen en de tijd van het liggen steeds verder uit te bouwen, krijg je een paard dat steeds precies weet wat je van hem vraagt (liggen of rollen) en de oefeningen niet door elkaar haalt. Stap 1 en 2 kunnen inderdaad heel erg snel gaan, maar het uitbouwen en het wegtrainen van het rollen duurt vaak langer. het wegtrainen van het rollen doe je dus door het gewoon liggen voordeliger maken dan het gaan rollen. Gaat je paard alsnog rollen, dan negeer je hem gewoon tot hij weer overeind staat, ga hem niet dwingen want dan zal je paard of leren dat hij toch sterker is, of gestresst raken in het liggen omdat hij niet begrijpt wat je wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 11:39

als je paardje er zin in heeft kun je best gewoon door gaan.. VD is niet aan tijd gebonden... zie je dat t even te veel word stop je een poosje en ga je een paar weken later weer verder..