[NH] Freestyle met jaarling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

[NH] Freestyle met jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-04 16:25

Ik doe sinds kort een soort van freestyle met mijn jaarling.

Omdat mijn dame niet naar de opfok kan (wegens prijzen hier in de buurt) en mijn vader haar liever aan huis houd doe ik nu allerlei oefeningen met haar. Zoals enge dingen opbouwen met veel geluid o.d.
Daar langs lopen etc.

Ze begint steeds makker te worden en sinds kort doe ik een soort van freestyle.

Ze heeft geen halster om en wel een touwtje om haar nek. Ga ik naar buiten en dan loop ik er naast. Eerst dacht ze hop gras trok ik even aan touwtje en liep ze naast me. Nu kan ik naar links rechts lopen en ze blijft netjes met haar hoofd naast me lopen. Ik zeg rechts en ze gaat rechts. Ik zeg draf en ze draaft. Ik zeg ho en ze stopt.
Het vertrouwen groeit echt met de dag en ze vind het allemaal helemaal geweldig.

Meer mensen die dit met een jaarling doen?
Of weet iemand nog iets in de trant van dat soort dingen met een jaarling?

Veronieky
Berichten: 418
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 20:13

haha leuk joh ik deed het ook met mijn jaarling!! *LOL*
zij is wel dit jaar naar een veulen op fok geweest e komt 1 okt gelukkig weer terug. ik wil haar misschien ook verder zo rijden ik heb nu een boek en video met instructies dus hoop dat het gaat lukken.
voor ze naar de op fok ging ging het echt super ze had alles zo snel door en zat maar naar me te kijken of ik weer wat vroeg en is heel erg in voor nieuwe dingen. Pling
anders moet je is bij www.emielvoest.nl kijken.
succes verder! OK dan!

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 22:44

[quote="Faniek"] Ik doe sinds kort een soort van freestyle met mijn jaarling.

Ze heeft geen halster om en wel een touwtje om haar nek. Ga ik naar buiten en dan loop ik er naast. Eerst dacht ze hop gras trok ik even aan touwtje en liep ze naast me. Nu kan ik naar links rechts lopen en ze blijft netjes met haar hoofd naast me lopen. Ik zeg rechts en ze gaat rechts. Ik zeg draf en ze draaft. Ik zeg ho en ze stopt.
quote]

Als je zegt 'buiten'bedoel je dan echt, helemaal buiten??? (van het erf af)

Ik wil me nergens mee bemoeien, maar dat lijkt me behoorlijk stom. Wat als ze ineens ergens van schrikt? Paarden zijn vluchtdieren, en ze kunnen van de meest onverwachte dingen schrikken. Dan houdt je dr heus niet, met alleen een touwtje. Voor hetzelfde geld slaat ze op hol, en wat dan?

Ik werk zelf op een (afgesloten erf) ook wel los met mijn jaarling. Die loopt idd ook als een hondje achter me aan, en lijk ook op het oog lief, mak en meegaand. Hij is behoorlijk koel in de kop, en is over het algemeen nergens bang van. Ik wandel ook vaak buiten met hem (mét halster en halstertouw!) om hem aan verkeer ed te laten wennen. MAar laatst letten ik ook even niet op, hij schrok ineens ergens van (ik weet nog steeds niet wat) en hup, daar ging hij. Ik struikelde, viel en werd een paar meter meegesleurd. Toen kwam hij gelukkig teruglopen, en er is verder niets ersntigs gebeurd. Maar het had veel erger kunnen zijn!

Dit voorbeeld even om te illustreren dat jonge paarden en vooral jaarlingen, die qua gedrag soms nog echte 'baby's 'zijn, heel omverwachte dingen kunnen doen.

Je moet je paardje natuurlijk trainen zoals het jou goeddunkt, maar probeer alsjeblieft wel op jou veiligheid, die van je paard en die van je emdemensen te letten!

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-04 22:47

Ja ik bedoel buiten van het erf.
Ik weet dat paarden vluchtdieren zijn, maar haar moeder loopt altijd mee. Een vriend van mij rijd er dan op.
Ze zal niet bij haar moeder weg lopen is ze nog te gek op.

Daarbij is het 100% vertrouwen wat ik met haar opbouw. Ze is als eens geschrokken met halster en sprong paar sprongen opzij keek naar mij en liep rustig weer naar mij toe.
Ik wil mijn paard te proberen behandelen als gelijke niet helemaal. Je ziet hier ook mensen rijdend met alleen een touwtje om de nek.

Het touwtje dat ik om nek heb is halstertouw btw dus niet klein dun touwtje.

Zal hier mee doorgaan en vertrouwen tussen haar en mij is nu supergoed.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 22:49

Tja, als de moeder erbij is, is het wat anders.

Okej dan, sorry voor het commentaar.

Verder moedig ik het helemaal aan dat je met je jaarling 'werkt'doe ik zelf ook, het is veel beter om nu een band te creeeren dan wanneer ze drie jaar zijn en loeisterk Knipoog OK dan!

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-04 22:53

rider schreef:
Tja, als de moeder erbij is, is het wat anders.

Okej dan, sorry voor het commentaar.

Verder moedig ik het helemaal aan dat je met je jaarling 'werkt'doe ik zelf ook, het is veel beter om nu een band te creeeren dan wanneer ze drie jaar zijn en loeisterk Knipoog OK dan!

Vind ik ook bouw het liever nu op dan later...de moeder was van 6 maanden tot haar derde niks mee gedaan en dat is goed te merken

Bedankt voor je reactie Lachen

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 11:01

Ik denk dat Freestyle wel een groot woord is voor wat je doet. Ik heb ook al een paar wandelingetjes buiten gedaan met mijn jaarling, maar dan wel aan het halster. Idd aan de hand draven, halt houden, dat soort dingen. Verder doe ik nog weinig, ze kan straks d'r hele leven nog voor me werken en ze staat liever in de wei met haar vriendjes.

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-04 11:29

Tessebes schreef:
Ik denk dat Freestyle wel een groot woord is voor wat je doet. Ik heb ook al een paar wandelingetjes buiten gedaan met mijn jaarling, maar dan wel aan het halster. Idd aan de hand draven, halt houden, dat soort dingen. Verder doe ik nog weinig, ze kan straks d'r hele leven nog voor me werken en ze staat liever in de wei met haar vriendjes.

Freestyle is gewoon zonder halster om nu alvast het vertrouwen op te bouwen en dat is er nu.

Ze vind het niet leuk om alleen achter te blijven in de wei..dus tjah waarom om hinnikend achter op de wei laten terwijl mams en vriendin weg gaan?

Ik denk dat het beter is om ze wel grotendeels weidegang te geven met andere paarden, maar zeker een half uurtje per dag eventjes wat mee doet.

Ik heb al eerder een jong paardje gehad dat uit de opfok kwam en ging niet goed en later 1 die niet in de opfok is geweest en gewoon veel mee bezig is gewest en gaat veel beter. Dus ik hou het standpunt blijf er lekker wat mee doen.

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 17:44

Ik vind dat een jaarling lekker met leeftijdsgenoten in de wei hoort en niet nu al zo'n band met een mens op hoort te bouwen. Natuurlijk is het heel leuk als je jaarling je zo vertrouwt maar ik vind het tegennatuurlijk. Een jong paard hoort opgevoed te worden door soortgenoten. Hij hoort zijn plaats te kennen. Jouw paard wordt te "menselijk" in mijn ogen, pas maar op dat hij wel respect voor je blijft houden.

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 18:25

Faniek schreef:
Ze vind het niet leuk om alleen achter te blijven in de wei..dus tjah waarom om hinnikend achter op de wei laten terwijl mams en vriendin weg gaan?


Let wel even op..Dat je straks neit zo'n paardje krijgt wat dus neit alleen kan blijven.. Daar word je ook niet gelukkig van hoor.. Dus af en toe alleen laten staan hoort ook bij de opvoeding..

Wel leuk dat je lekker wandelt met je jaarling,ze leren er veel van hoor.. Die van mij deed het ook al super toen ie 1 was Haha!

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 23:49

Ik verplaats je topic even naar Uit het Zadel Lachen

navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 09:19

pienV schreef:
Ik vind dat een jaarling lekker met leeftijdsgenoten in de wei hoort en niet nu al zo'n band met een mens op hoort te bouwen. Natuurlijk is het heel leuk als je jaarling je zo vertrouwt maar ik vind het tegennatuurlijk. Een jong paard hoort opgevoed te worden door soortgenoten. Hij hoort zijn plaats te kennen. Jouw paard wordt te "menselijk" in mijn ogen, pas maar op dat hij wel respect voor je blijft houden.


Een jaarling hoort opgevoed te worden in zíjn taal! Of dat nou door een paard of door een mens wordt gesproken. Hij staat toch ook in de wei? Dus ik zie het probleem niet helemaal.
Het paardje leert zeer zeker ook zijn plaats kennen door met haar op stap te gaan, dat gaf ze al aan over dat gras. En als hij de eigenaresse als leider ziet weet hij zeker zijn plaats al, hij vertrouwt haar gewoon al!
Dat vind ik prachtig, en het verkleint het risico als zij later met hem wil gaan werken.

Freestyle is gebaseerd op paardentaal, daar is dus eigenlijk niks menselijks aan. Meer mensen zouden zo met hun jaarlingen om moeten gaan, ipv veel druk en strakke handvattingen te gebruiken.

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 12:44

Blossomm schreef:
Een jaarling hoort opgevoed te worden in zíjn taal! Of dat nou door een paard of door een mens wordt gesproken. Hij staat toch ook in de wei? Dus ik zie het probleem niet helemaal.
Het paardje leert zeer zeker ook zijn plaats kennen door met haar op stap te gaan, dat gaf ze al aan over dat gras. En als hij de eigenaresse als leider ziet weet hij zeker zijn plaats al, hij vertrouwt haar gewoon al!
Dat vind ik prachtig, en het verkleint het risico als zij later met hem wil gaan werken.

Freestyle is gebaseerd op paardentaal, daar is dus eigenlijk niks menselijks aan. Meer mensen zouden zo met hun jaarlingen om moeten gaan, ipv veel druk en strakke handvattingen te gebruiken.


Dank je voor je reactie...zo denk ik er ook over.
Ik wil mijn paardje niet als dienaar die straks hard moet trainen (moet ze alsnog niet) maar als vriend..
Ik hoop dat ik over een paar jaar net zo met haar omga als met mijn andere lady's (hun behandel ik ook zo)...heb genoeg problemen gehad met paardjes waar 3 jaar niks mee gedaan werd.

Ik rij mijn andere 2 dames nooit met sporen of zweep...heb de eene merrie met vertrouwen beleerd en dat had ze eerst niet na 3 jaar stil staan...
Daarbij ben ik ook bezig met leren met een bitloos hoofdstel te rijden.


Nog even bij te vermelden dat ze wel alleen thuis blijft als ik met de andere merrie rijd en haar moeder. Bijv. dagtocht naar Havelte of we zijn tijdje wezen camperen. Gaat ook super, maar ze vind het ook leuk om eens mee te gaan Lachen Ik wandel ook wel eens zonder moeder met halster etc. gaat ook super.

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 17:16

wat ik altijd zo typisch vindt is dat een paard drie jaar met soortgenoten moet staan om dan op 3 a 4 jarige leeftijd het vaak met de mens moet doen en af toe in een kudde mag... als ze geluk hebben.
Waarom een paard niet lekker laten wennen dat de mens ook een belangrijk deel in zijn leven is en als dat elke dag een half uur is, dan kan hij nog 23,5 uur paard zijn...
Dus ik vind het kei goed hoor wat je doet... Als men maar consequent bent.
En wat betreft het buiten lopen... Merk aan paarden, dat als de mens alles vertrouwd, ze vaak minder snel willen vluchten. Of maar een paar passen zetten om dan weer snel bij het vrouwtje/baasje te komen want die beschermd ze wel.
Ik ben nog erger ik "longeer" mijn 5 maanden oud veulen.. Knipoog
[ITP] volgens mij mag dit niet

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 02:38

Ben blij dat er ook eens mensen zijn die het wel met me eens zijn...dacht dat iedereen er tegen was.

Bedankt voor je reactie Lachen

Sushilla

Berichten: 729
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 17:36

Ja ik doe ook al wat freestyle met mijn jaarlinghengst ik weet wel een leuk boek voor je, waar die meneer ook met alleen een touw om het paard zijn nek het erf afgaat, dat is naturlijk paardrijden van klaus ferdinand hempfling. staan ook dat soort dingetjes in. Als je alles bescheiden houdt en niet te veel vraagt ook niet van haar lichaam is er toch niets aan de hand. Mijne loopt mee draaft als ik ga "draven"etc. hij voetbalt als ik hem dat vraagt en gaat netjes om, en hij vindt het hartstikke leuk! hij trapt zelfs tegen de bal als hij geen aandacht krijgt. Het is echt leuk want je bouwt wel een band op van jongs af aan.

Sokkebok
Berichten: 1267
Geregistreerd: 14-09-04
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 20:45

Ik vind het ook goed om met mate bezig te zijn met een jaarling.
Ik ga ook regelmatig aan het halster wandelen met ze in het verkeer.(half uurtje in de 2 weken)
Sommige mensen denken: zo mijn paard is nu 3 jaar geworden en gaan hem alles leren zoals: zadel, bit, iemand op zijn rug, de hulpen en het verkeer en gaan als het goed gaat ineens lange ritten rijden of dressuren.
Dan krijgen ze alles ineens en kan je makkelijker problemen krijgen en ze kennen vaak hun eigen krachten al.

free21
Berichten: 54
Geregistreerd: 03-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 21:53

Tessebes schreef:
Ik denk dat Freestyle wel een groot woord is voor wat je doet. Ik heb ook al een paar wandelingetjes buiten gedaan met mijn jaarling, maar dan wel aan het halster. Idd aan de hand draven, halt houden, dat soort dingen. Verder doe ik nog weinig, ze kan straks d'r hele leven nog voor me werken en ze staat liever in de wei met haar vriendjes.


Helemaal mee eens, freestyle is wel een groot woord! het is wat vrijer dan gemiddeld maar dat wil nog nier direct zeggen dat je freestyle training aan het doen bent. Maar dat is mijn mening....

free21
Berichten: 54
Geregistreerd: 03-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 21:58

Sushilla schreef:
Ja ik doe ook al wat freestyle met mijn jaarlinghengst ik weet wel een leuk boek voor je, waar die meneer ook met alleen een touw om het paard zijn nek het erf afgaat, dat is naturlijk paardrijden van klaus ferdinand hempfling.

Dat heet geen FREESTYLE !!
Klaus F. Hempfling valt onder NH Natural horsemenship.
Verward

shemar
Berichten: 1428
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 22:14

Het is in ieder geval een goede voorbereiding voor als je "echt" freestyle wil gaan doen. Valt inderdaad meer onder N.H.

Ik ben ook altijd bezig met m'n kleintjes, het leuke vind ik dat ze echt met z'n tween uit de kudde komen om even met me bezig te zijn. Ze luisteren dan ook een stuk beter naar me dan de rest van het stel, denk wel eens dat ze zegmaar de 'mensentaal' ook beter begrijpen. Ik hoef veel dingen niet echt te zeggen tegen ze ze reargeren al op kleine tekens die ik maak. Gewoon wel handig voor als ze groter zijn.

Let wel ik train niet met ze of zo, ze lopen met halster en touw mee op wandelingen buiten, ik poets en verzorg ze een beetje en voor de rest gewoon los in de wei, maar daar volgen ze me net zolang totdat ik zeg dat ze toch echt een keertje op moeten hoepelen. Dan gaan ze er met een noodgang weer vandoor.

free21
Berichten: 54
Geregistreerd: 03-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 22:24

Ik vind het geweldig dat jullie wat met jonge paarden doen !! Daar kan naar mijn mening iedereen een voorbeeld aan nemen.

free21
Berichten: 54
Geregistreerd: 03-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 22:26

Je hebt alleen echt geen voorbereiding nodig als je freestyle training wilt dien. Zie freestyle training boek/video 2!

Sushilla

Berichten: 729
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 23:19

Citaat:
Dat heet geen FREESTYLE !!
Klaus F. Hempfling valt onder NH Natural horsemenship


Ook goed, maar ik zei het alleen in dezelfde zin hoe zei het bedoeld snap je Verward En de dingen die zij doet met haar jaarling valt best wel, vind ik persoonlijk dan, onder ,wat jij dan zegt dat ook klopt, NH. Lastige zin Scheve mond