[ar]Koetsiersbewijs...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

[ar]Koetsiersbewijs...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 10:10

Wat kost het? De site van nhs/srr is er mee opgehouden dus kan het niet bekijken. Weten jullie ook of er de mogelijkheid is om het examen te doen zonder prakijk of theorielessen??

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 10:14

Citaat:
Haal uw ruiter- of koetsiersbewijs!
11/27/2003




De KNHS organiseert vanaf februari 2004 cursussen om het ruiter- of koetsiersbewijs te halen. Het ruiter- of koetsiersbewijs is voor ruiters wat het rijbewijs is voor automobilisten. Door het behalen van het ruiter- of koetsiersbewijs draagt u bij aan een veiliger beoefening van de paardensport en aan de versterking van de positie van de recreatieve paardensport in Nederland. Als houder van het bewijs bent u in Europa verzekerd tegen aansprakelijkheid voor schade toegebracht aan anderen, voor een bedrag van maximaal € 750.000,- per geval en € 1.500.000,- per jaar.

De cursussen worden verzorgd door gekwalificeerde instructeurs en bestaan uit acht lesavonden, die van 19:30 tot 22:30 uur duren. Aan iedere cursus kunnen 15 deelnemers met hun paard/pony meedoen. De kosten voor deelname zijn €245,- per persoon.

Als bezitter van het ruiter- en/of koetsiersbewijs bent u lid van de KNHS via de Recreatiesportvereniging en ontvangt u in 2004 gratis het nieuwe informatieve paardensportmagazine van de KNHS.



Van de site van de KNHS: http://www.knhs.nl/recreatie/bericht.asp?nid=3579

De SRR is opgegaan in de KNHS, de site bestaat inderdaad niet meer.

En je kan volgens mij inderdaad zo examen doen, maar daarvoor moet je even informeren hoe je je moet inschrijven. Mijn mening? Niet doen, volg een cursus, je leert er nog best veel van.

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 10:28

Jaah maar als ik een cursus volg dan moet ik waarschijnlijk ergens NIET hier in de buurt dat doen, of ik moet 8 mensen bij elkaar scharrelen, wat waarschijnlijk dus niet gaat lukken, kan er zo maar twee bedenken. Daarom. Ik krijg nu 'les' van vrienden van mij, die ook paardjes van anderen voor de kar beleren. Omdat ik geen zin heb ik heen en weer gereis, wil ik het graag in een keer doen...

Ik heb ook even op de nieuwe site gekeken maar er staat helemaal geen prijslijst op? Bij het artikel wat je geplaatst hebt, staat onder klik hier voor meer info maar dat euhm, werkt dus niet, ik kom steeds weer alleen bij het artikel uit...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 12:22

Je kunt kijken waar er bij jouw in de buurt examens worden afgenomen en dan daarheen bellen of je mee mag doen aan de cursus. Ik vind zo'n cursus toch best belangrijk hoor, die instructeurs weten precies wat belangrijk is om te slagen.

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 13:33

Mjah er zijn hier in de buurt niet zoveel mensen die aangspannen rijden (of willen rijden). Er is eigenlijk pas (een half jaar terug) een examen en cursus geweest en ik denk niet datik het voor elkaar krijg om dat nu weer te doen. Als ik echt zo'n cursus doen ga (ik wil het heus wel) dan is het vaak al een uur rijden. Mijn ouders hebben daar echt geen zin in en ik heb mijn rijbewijs nog niet, dus beetje lastig...

Maar waar kan ik dat zien dan? Waar de cursussen gegeven worden?? Want op de site kom ik niet verder dan dat artikel wat erop staat...

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78501
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 16:31

Om eerlijk te zeggen denk ik niet dat je slaagt zonder die cursus te doen. Ik heb hem een jaar of 10 geleden gedaan, had toen al erg veel ervaring met aangespannen rijden, maar wat er bij die theorie komt kijken! En nou was ik zelfs theoretisch goed aangelegd (haha, vroeger nog "theorie-kampioen" bij de NKB geweest Tong uitsteken ) maar het valt echt niet mee wat ze daar vragen! En ik denk niet dat je met het cursusboek alleen genoeg informatie hebt.
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 08-09-04 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 16:32

Ik kon ook al aardig mennen, maar ik was blij dat ik die cursus nog erbij had, want anders had ik het echt niet gehaald. Met zelfstudie alleen red je het niet.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 16:32

Eh, ik ben het eigenlijk wel eens met Neonlight.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 16:35

MoniqueT schreef:
Eh, ik ben het eigenlijk wel eens met Neonlight.


Mag ik me daar ook bij aansluiten... Knipoog

Buiten dat die lessen enorm leerzaam zijn, theorie en praktijk, is het ook gewoon een ontzettend leuke en gezellige periode!!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78501
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 16:39

Nouvel schreef:
Buiten dat die lessen enorm leerzaam zijn, theorie en praktijk, is het ook gewoon een ontzettend leuke en gezellige periode!!


Dat ook! Haha!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 16:43

Je hoeft idd niet naar die lessen, maar je moest bij ons toen wel voor die lessen betalen. Dus waarom zou je dan niet gaan? Ze vertellen net die extraatjes die je normaal zou vergeten, en wij maakten ook oude examens om te oefenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 20:32

Wanneer hebben de meesten dan hun koetsiersbewijs gedaan? Ik, en mijn klasgenoten hebben een bassisser dan basis cursus op PTC+ in Oenkerk (praktijkschool) gedaan, ik meen nu 1,5 jaar terug. En dat was echt appeltje eitje, voor de theorie moest je even goed stampen. Maar de op praktijk kon iedereen slagen die naar links en rechts kon trekken, en een zweep vasthouden Lips are sealed Clown Misschien dat het nu verbeterd is, wat wel te hopen valt.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 21:09

ik heb het vorig jaar gedaan, maar dit ligt aan de examinator. Want bij ons was er 1 die had alleen een stoeprandje geraakt en was gezakt voor zijn praktijk!

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 23:52

Gemma schreef:
Als ik zo'n cursus doen ga (ik wil het heus wel) dan is het vaak al een uur rijden. Mijn ouders hebben daar echt geen zin in en ik heb mijn rijbewijs nog niet, dus beetje lastig...

Maar waar kan ik dat zien dan? Waar de cursussen gegeven worden?? Want op de site kom ik niet verder dan dat artikel wat erop staat...

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 00:01

Bellen naar het KHNS?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 10:04

Maya schreef:
Maar de op praktijk kon iedereen slagen die naar links en rechts kon trekken, en een zweep vasthouden Lips are sealed Clown Misschien dat het nu verbeterd is, wat wel te hopen valt.


Moest je geen Achenbach rijden dan? Een keertwendinkje op die manier is toch meestal iets meer dan "naar links en rechts trekken".

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 10:07

Dacht ik ook ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 10:13

Weet je, tot dan dacht ik dat ook, heb daar ook het Achenbachsysteem geleerd, maar ze hielden het dan wel volgens dat systeem vast zeg maar, maar trokken zeg maar wel afzonderlijk aan de teugels. In plaats van geven en nemen...
Ach er waren er wel die het wel konden, goed deden, of op zijn minst aanleg hadden. Maar een heleboel vond ik het maar matig doen...

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 10:19

Ik denk dat het heel verschillend is waar je de cursus volgt. En er is ook een gigantisch verschil in examinatoren, dat is me wel duidelijk. Achenbach is niet verplicht voor het koetsiersexamen, maar wordt wel veel gebruikt, omdat het een van de meest veilige en paardvriendelijke systemen is.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 10:19

Lekkere cursus dan. Verward

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 11:25

Men schijnt er mee bezig te zijn het meer uniform te laten verlopen. De theorie is wel overal hetzelfde, maar de praktijk ...? En toch, als je de cursus volgt op een goede plek, steek je er veel van op. Ik heb er geen moment spijt van gehad.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 18:27

praktijk kán je niet gelijk krijgen, want die is vriendje met die en die met die. Dus die moet dan gewoon dat examen halen, anders krijg die ruzie met die want dat is weer een vriendje van die.
Ook heb je gewoon met de mening van de examinator te maken, eigenlijk net als bij dressuur. Als jij een keer je hand vergeet uit te steken, en er kwam toevallig niets aan, zal de ene het goed keuren en de ander niet.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30623
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 19:34

Boek en examen kost 55 euro op het moment. Stond op het papier wat ik net heb gehad gezien ik aan een cursus koetsiersbewijs ga beginnen. Ik krijg dus ook lessen erbij, theorie en praktijk. En daar zitten dus extra kosten bij.
Je zou kunnen bellen of je ergens zonder lessen mee kan doen. Maar mij lijken die lessen wel erg goed.

Ik wist van tevoren ook niet of we het voor elkaar zouden krijgen bij ons in de buurt. Maar toen we eenmaal zijn gaan zoeken kwamen we op een heel aantal uit die mee wilden doen.
Hier doen we het dus in de buurt voor mij erg prettig, omdat ik ook nog geen rijbewijs heb.
Achenbach hoop ik wel te leren, tot nu toe kan ik er nog niet helemaal mee opschieten. Rechtuit gaat prima, maar de bocht om is toch wat te lastig nog. Dus heb wel zin in de cursus.