[VD] Vraagje over het compliment

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 10:59

Zoals je dit beschrijft lijkt het alsof je paard gaat knielen als je het compliment vraagt: ze steunt dan dus op 2 voorknieen in plaats van 1? Ik zou het zeker niet bestraffen, want het is een beweging die ook later nog van pas kan komen. In plaats daarvan zou ik, netals Stef al schrijft, eerder belonen. Je pony zet dat tweede beentje erbij omdat ze moeite heeft met haar evenwicht bewaren. Ga dus een stapje terug in de training en beloon een tijdje gewoon voor het naar achteren verschuiven van het lichaamsgewicht met een opgehouden voorbeen, zonder dat ze met die knie direct de grond raakt. Dat naar achteren naar de grond toe bewegen met het voorbeen breek je dus halverwege gewoon af door te belonen. Niet wachten tot je pony zelf al gestopt is, want juist daardoor worden ze onzeker. De beloning moet komen op het moment dat ze nog vol vertrouwen in hun eigen kunnen met de oefening bezig zijn, dan durven ze vanzelf steeds verder omdat jij ze door het op tijd belonen nooit in onzekerheid laat over wat ze nu moeten doen.

Dit is misschien niet helemaal duidelijk, maar ik hoop dat je er wat aan hebt. Dus een stapje terug doen, voortijdig belonen tijdens de beweging en dat voortijdig belonen steeds iets later doen, maar altijd voordat je pony uit zichzelf de oefening afbreekt/verandert.

Veel succces!



Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 08:05

Hmm, dan toch gewoon in kleinere stapjes werken. Als je te vaak iets te laat beloond waardoor je paard steeds weg mag springen, zal hij dat uiteindelijk als de bedoelde oefening gaan zien. En afleren is moeilijker dan aanleren... Gewoon in muizestapjes hem naar beneden begeleiden en afkappen door middel van een beloning voordat hij zelf zijn uiterste punt heeft bereikt.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 bezoekers