[AR] Erg lange rit; wel of geen ijzers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

[AR] Erg lange rit; wel of geen ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-04 13:32

Beetje in dubio...

Vandeweek hebben we ons (Lieke(Hebrino), Pinky en ik) ons op gegeven voor de Nuenense Van Gogh rit 1ste zondag van Oktober dit jaar.

Sinds een maandje of 3 staat Pinky weer heel geregeld voor de kar (1x per week, terwijl het vantevoren 1 ker per 3 maanden was!) en uiteraard wordt hij verder ook flink getraind voor de rit (3 keer per week rijden waarbij veel draf). Voor zijn conditie ben ik dus apsolute niet bang.

Wel zit ik in dubio over zijn ijzers. 1 jaar heeft hij ijzers gehad wat prima ging, hij is het dus wel gewend. Omdat er erg weinig gemend werd toen zijn ze er het najaar vanaf gegaan.

Dit jaar heeft hij ze tot heden niet nodig gehad. Nog bij de hoefsmids nagevraagd maar die zei dat zijn hoeven ijzer sterk waren en dat hij geen verkeerde slijt plekken had ondekt na enkele weken flink mennen over straat.

Maar nu gaan we dus over een klein maandje die rit maken. Ik geloof zo'n 30 km waar je zo'n 6 uur de tijd voor krijgt (met pauze uiteraard).
Stap/draf bepaal je zelf. De route is een deel over het verharde maar ook een heel deel over (verharde) bospaden.

Zal ik voor die ene rit Pinky op ijzers laten zetten? Ik weet het echt niet.. Ik denk opzich wel dat zijn hoefjes het aan kunnen, maar om nou onderweg ineens een pony te hebben die last van zijn hoeven heeft lijkt me ook geen geschikt plan Scheve mond

Help Knipoog

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 18:28

Zijn hoefschoenen een optie? Dan zit je ook bij een volgende lange rit (die vast ooit wel weer komt) ook niet weer met dat probleem.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 18:30

Hee leuk daar doen m'n zus en ik ook aan mee! Hij is 'maar' 25 km hoor Knipoog
Ik zou hoefschoenen proberen en anders ijzers. K zou z'n hoeven niet op het spel zetten voor zoiets. Vooral als je weer meer gaat mennen zou ik toch voor ijzers kiezen!

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 19:07

als je weer veel met de kar weg gaat kan je m mischien beter op ijzers laten zetten. om de hoeven te beschermen. maar ik weet niet of je thuis veel in het bos rijd of op de harde weg??? ik rij alleen maar op asfalt mijn paard kan niet zodner ijzers... het blijft een lastige keus

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 23:52

Een paard kan heel goed zonder ijzers.
Die van mij hebben we 1,5 jaar geleden op ijzers gezet toen we begonnen met het aangespannen rijden. Eigenlijk omdat iedereen het doet en dat je denkt dat het zo hoort ofzo.
Maar de laatste tijd ben ik mij meer bezig gaan houden met het natuurlijk bekappen, dus ook zonder ijzers.
Mijn paardje loopt nu al bijna een half jaar op blote voeten, zowel aangespannen als onder het zadel.
We maken flinke, lange ritten, die ook over asfalt etc. gaan, maar ik heb geen problemen met het te hard slijten van de hoeven, brokkelen, scheuren of wat voor problemen dan ook.
Sinds hij van zijn ijzers af is, zijn de hoeven een stuk gezonder geworden.
Dus ik zou zeggen laat hem lekker zonder ijzers. Zeker omdat je al aangeeft dat het goed gaat zonder ijzers.
Lees anders eens het stuk op www.paardnatuurlijk.nl

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 00:52

Van wat ik van je hoor: maak je geen zorgen over ijzers ! Hoe minder ijzer hoe harder de hoeven Lachen

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 09:23

Hmm nouja de mijne hield er geen hoeven van over in mijn eerste en laatste poging

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 09:59

Dennis loopt ook niet op ijzers, maar die liep altijd(ook lange afstanden) probleemloos over de weg. Als ik wist dat er een hele lange afstand(zoals die rit) aan zou komen trainde ik wel wat meer op zachte ondergrond zodat we niet al met echt korte hoeven begonnen. Maar ik heb er nooit problemen mee gehad. Dennis loopt rustig 5x per week op de weg op blote voeten.

hebrino

Berichten: 356
Geregistreerd: 29-11-02
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 17:20

hey kim!
Als je zn voetjes zo ziet, zou ik denken dat hij het wel redt zonder ijzertjes (aangezien de winter er ook aankomt is het eigenlijk ook wel zonde om ze er misschien voor die ene dag eronder te laten zetten)
Het is en blijft moeilijk, maar als de smid al zegt dat het in principe wel kan...
even een beetje off topic: Lenn, er zijn 2 verschillende routes; een voor de aanspanningen en een voor onder de man Knipoog

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 19:50

hebrino schreef:
even een beetje off topic: Lenn, er zijn 2 verschillende routes; een voor de aanspanningen en een voor onder de man Knipoog

ohh aha dat wist ik niet
..newbie.. Rolleyes

Pendrag

Berichten: 558
Geregistreerd: 21-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 21:13

Ik zou zeker voor blote voeten kiezen. Schoenen zijn niet echt een optie. Je moet op maat gemaakte hebben als je wilt dat ze echt goed werken. En je paard moet daar aan wennen en die tijd heb je niet echt. IJzers zijn funest voor de hoeven van een paard. Lekker op blote voeten en een smid die goed bekappen kan dan kan je de hele wereld wel uit rijden.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 22:12

lageveld schreef:
Van wat ik van je hoor: maak je geen zorgen over ijzers ! Hoe minder ijzer hoe harder de hoeven Lachen

dat gaat niet altijd op!!
bij mijn pony sleten de hoeven, terwijl ik al twee jaar met haar veel op straat liep, tijdens het mennen veel te snel, waardoor ze echt op ijzers moest!

tja ik denk dat jijzelf het beste in kunt schatten of de hoeven van pinky het kunnen redden. en naar het advies van je hoefsmid luisteren...

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 23:01

Dat gaat WEL altijd op, alleen betekent dat niet vanzelf dat er dan geen situaties denkbaar zijn waarbij ijzers een goed alternatief kunnen zijn.

In deze omschreven situatie lijkt me dat echter niet, maar ja .. al typend kan ik natuurlijk ook de hoeven niet beoordelen Lachen

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 23:12

Maak je geen zorgen. Als je niet TE veel over de weg traint, kan 30 km. zonder ijzers prima.
Afgelopen zaterdag heb ik met Salty 38 km. over (verharde) bospaden gereden in een aardig tempo en de hoeven hebben het prima gehouden!
Natuurlijk is er wel wat afgesleten, maar die reserve hebben we nu eenmaal, tijdens het endurancseizoen groeien de hoeven van Salty nog i.p.v. te slijten Haha!
Over de hoeven zou ik me, zeker niet voor die ene dag, geen zorgen maken. Succes met de rit!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 00:34

Voor die 30 km??? Nee dat overleeft de hoef echt wel hoor, maak je geen zorgen.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-04 13:06

Gister een rit gemaakt van zo'n 25 km (onder het zadel) en ook veel over de weg geweest als test (nu kan ik er nl nog voor kiezen het wel te doen) en ze hebben amper iets geleden!!
Nu 3 weekjes rustig aan doen met de weg, wel gewoon dor trainen natuurlijk, en dan gaat dat vast wel goed komen Lachen
Vrees alleen dat ik dan de enige menner zonder ijzers ben maarja...

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 20:44

Wat maakt het uit dat je de enige menner zonder ijzers ben? Dat is imo juist een pluspunt, de hoeven van Pinky zijn zo goed dat dat niet nodig is!!!!