[VD] steigeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
daylee

Berichten: 82
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: noord-holland

[VD] steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 20:57

Mijn paardje kan al buigen, maar ook wil ik nu het steigeren aanleren. Vandaag was ik al een tijdje aan het oefenen. Maar het optillen van haar been ging niet erg makkelijk. Later hield ik haar been met een halstertouw omhoog ipv met me handen. Dit werkte wel beter, maar zelf begon ik te twijfelen of dit wel zo Vrijheiderig was. Ik vroeg het aan een paar meiden op de boerderij, maar die zagen dit gewoon als normaal. Zelf twijfel ik een beetje.. vinden jullie een halstertouw om haar been zielig?

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 21:18

Ten eerste begin niet aan steigeren. Je relatie moet zo goed zijn en zo vast om deze oefening zonder gevaar je paard te kunnen aanleren.

Vrijheids dressuur heet niet voor niks zo. Daarbij horen geen dwang of hulpmiddelen als een halstertouw om het paard zijn been. Kun je dit niet anders, stop dan met die oefening en ga wat anders doen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 21:19

Jaaaaaa gaan we weer........... steigeren leer je een paard af, niet aan!!!! Ja.... als je in het circus werkt....

voor de rest moet je blij zijn dat hij het niet doet!

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 21:50

Niet aan beginnen.......

En zeker van Vrijheids dresuur geen dwang dresuur maken.

xMarieke

Berichten: 5701
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: Aan het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 21:52

Ik zou er niet aan beginnen. Bij jou gaat het misschien goed, maar als je paard in de wei staat en iemand geeft (zonder het te weten) het comando voor steigeren, wat dan?
Of stel dat (ik zeg stel) je paard ooit wordt verkocht en bij jou (voor de nieuwe eigenaar onbekend comando) gaat steigeren; wordt jouw paard als gevaarlijk gezien en wie weet wat ze er dan mee doen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 21:53

wacht even......... je was zeker ook van plan om HOOG te gebruiken als commando

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 21:58

steigeren is naar mijn idee een oefeing die je je paard pas zou mogen aanleren als het dier flink gevorderd is in de VD en je band met het dier(dus de leider/volger band) errug goed is

de pony's op mijn werk kunnen ook op commando steigeren , aan de hand en onder het zadel
maar dit moeten zij in de shows ook , (westernshows)
en die dieren komen op het bedrijf en worden nooit meer verkocht

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 21:59

gijsenkim schreef:
wacht even......... je was zeker ook van plan om HOOG te gebruiken als commando


*LOL*
dat commando komt me bekent voor Tong uitsteken

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 22:58

ik denk dat iedereen die het hier op het forum op deze manier moet vragen er beter niet aan kan beginnen omdat ze er duidelijk nog niet klaar voor zijn.

De mensen die wel zover zijn dat ze het steigeren veilig kunnen leren aan hun paard weten door hun ervaring inmiddels wel hoe ze dat het beste kunnen aanpakken en waar ze eventueel goede hulp kunnen krijgen anders waren ze niet zover gekomen.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 09:31

ik ben het volledig eens met de rest. Als je je paard eens hebt geleerd te buigen, wil dat absoluut niet zeggen dat je gevorderd bent. Steigeren is een heel gevaarlijk trukje als je niet weet waar je mee bezig bent, en voor je het weet sta je hier terug met de vraag hoe je het kan afleren omdat hij het nu continue doet.
Er zijn zoveel andere dingen die je met VD kan leren, waarom perse dat steigeren altijd? Verdrietig

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 10:32

xKatleentjex schreef:
Er zijn zoveel andere dingen die je met VD kan leren, waarom perse dat steigeren altijd? Verdrietig

Omdat het stoerrrr staat Scheve mond

Ik ben toch wel heel erg blij dat mijn pony's braaf zijn en het NIET doen...dat vind ik veel stoerder want mijn beestjes zijn op die manier veilig voor iedereen.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 13:30

Je paard 'ff' laten liggen met bijna geen hulpen en dan vragen om te gaan zitten vind ik stoerder dan stijgeren Lachen. Dennis kan ik haast onzichtbaar vragen te gaan liggen. En als ik dan voor hem ga staan gaat hij zitten. Doe je het ook maar ietsje anders moet je erg hard je best doen om hem naar beneden te krijgen. Vind ik toch heel wat meer dan meteen je paard maar leren stijgeren.

This_is_me

Berichten: 5527
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 18:25

gijsenkim schreef:
wacht even......... je was zeker ook van plan om HOOG te gebruiken als commando


haha ja dat gebruik ik ook voor mn paard... Ik heb er geen moeite mee hoor. De mijne is zo lui, die doet dat echt niet zomaar om iemand pijn te doen of weg te jagen. haha Moetie werke he. Kheb um nu 7 jaar en hij heeft in die 7 jaar nog nooit gesteigerd, int land wel eens verder nooit. hij wist niet eens wat het was toen ik het hem aanleerde. Als je je paard goed kent is er niets mis mee om het hem aan te leren, zolang je maar in je achter hoofd houd dat het steigeren meerdere betekenissen heeft voor een paard. Lachen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 19:22

Gevaar van hoog is dat je paard het verward met Ho, hoeft ie echt niet bewust naar jou uit te halen, maar een klein foutje is zo gemaakt.
Verder ga ik met de rest mee

This_is_me

Berichten: 5527
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 19:29

als dat zo zou zijn... wat ik niet vind. had ik (samen met nog een aantal andere "hoog" gebruikers) er allang last van moeten hebben.. Maar goed, iedereen heeft hier zo zijn eigen mening over, en is daar ook geheel vrij in om ze zo in te vullen als ie wil!

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 20:27


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 21:35

This_is_me schreef:
als dat zo zou zijn... wat ik niet vind. had ik (samen met nog een aantal andere "hoog" gebruikers) er allang last van moeten hebben.. Maar goed, iedereen heeft hier zo zijn eigen mening over, en is daar ook geheel vrij in om ze zo in te vullen als ie wil!


Ik zeg volgens mij nergens dat het een standaart feit is dat je paard hoog met ho verward, ik zeg alleen dat het gevaar aanwezig is.
Niet mijn woorden verdraaien graag

Sushilla

Berichten: 729
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 22:38

Vind dit topic ook een beetje in herhaling vallen heb het al vaak gelezen.

This_is_me

Berichten: 5527
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 13:14

stef schreef:
Ik zeg volgens mij nergens dat het een standaart feit is dat je paard hoog met ho verward, ik zeg alleen dat het gevaar aanwezig is.
Niet mijn woorden verdraaien graag


EN ik geef alleen mijn mening zoals iedereen hier op BOKT!!!
Verdraaien van woorden doe ik niet. Ik lees alleen wat er staat... en geef daarop mijn mening..

Oliver

Berichten: 4478
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 22:34

draumpje schreef:
steigeren is naar mijn idee een oefeing die je je paard pas zou mogen aanleren als het dier flink gevorderd is in de VD en je band met het dier(dus de leider/volger band) errug goed is




Volledig mee eens!! *LOL*

Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die zo'n goede band met hun paard zijn dat ze hem steigeren mogen leren. Ik zelf begin er ook (nog) niet aan met Hieke. Ik wil eerst dat ze alle andere dingen kent van VD. Er zijn zoveel leuke andere kunstjes.. waarom meteen steigeren?

Oliver

Berichten: 4478
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 22:36

[quote="Justy"]
[UZ] [VD]steigeren!

[quote]

En lees even over mijn reacties heen in dat topic Bloos Ik reageerde toen wel een beetje erg heftig. (maar ik blijf het een grappig topic vinden)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 09:25

This_is_me schreef:
EN ik geef alleen mijn mening zoals iedereen hier op BOKT!!!
Verdraaien van woorden doe ik niet. Ik lees alleen wat er staat... en geef daarop mijn mening..


Nee, je leest niet.
Als ik zou zeggen: Een paard verward standaart ho met hoog, dán heb je gelijk, maar dat zeg ik dus niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 10:57

jeetje bokt weer op de achterbeenen en maar gillen dat dat juist verkeerd is..

Ik vind het ook niet verstandig nee, maar als je het graag wilt moet je het gewoon doen. Als je echt een goede band heb met je paard moet het geen gevaar of irritatie opleveren en doet ie t echt alleen als je het vraagd

Wat betreft HOOG en HO dat slaat nergens op... Rydar deed t ook op comando HOOG en heeft nooit gesteigerd als ik riep HO.. Als je het vaak genoeg oefend weet je paard waneer hij HOOG en waneer hij HO moet..

Denk er nog even overna en bedenk eens hoe goed jullie band is samen..

sucses

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 13:04

Debo schreef:
jeetje bokt weer op de achterbeenen en maar gillen dat dat juist verkeerd is..

Dat is het ook Cool
Citaat:
Ik vind het ook niet verstandig nee, maar als je het graag wilt moet je het gewoon doen. Als je echt een goede band heb met je paard moet het geen gevaar of irritatie opleveren en doet ie t echt alleen als je het vraagd

En hoevaak hoor je mensen roepen, vaak kinderen, Hej ik wil mijn paard/pony leren steigeren, want ik vind het stoerrr, en ik weet 100% zeker dat hij het niet tegen mij gebruikt want we hebben een goede band, hij bijt nooit tijdens het poetsen en als ik rij bokt hij mij er nooit af, dat moet pas een sterke band zijn

Citaat:

Denk er nog even overna en bedenk eens hoe goed jullie band is samen..

sucses

en daar zit het nu juist. Wanneer weet je dat je band sterk genoeg is? Als je je paard 1 trukje hebt aangeleerd en hij het niet tegen je misbruikt, of pas als je een jaar met VD bezig bent en àlles nog volledig in de hand hebt? Steigeren is niet zomaar een 'trukje' dat je even aanleert omdat je het stoer of leuk of mooi vind, dat leer je pas aan als je vergevorderd ben in de VD en iets zegt mij dat de TS daar nog niet is.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 00:45

Debo schreef:

Wat betreft HOOG en HO dat slaat nergens op... Rydar deed t ook op comando HOOG en heeft nooit gesteigerd als ik riep HO.. Als je het vaak genoeg oefend weet je paard waneer hij HOOG en waneer hij HO moet..



Debo, ook jij leest niet.
Ik zeg niet dat ELK paard STANDAART hoog met ho verward, maar het is een risico wat wel zeer zeker aanwezig is.