[AR]Van enkel naar dubbelspan.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

[AR]Van enkel naar dubbelspan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-04 19:00

Wij rijden nu al ruim 1 jaar aangespannen met onze ijslander, daarvoor heeft hij ook veel aangespannen gelopen. Maar weet zijn geschiedenis niet.
Nu hebben we het er wel eens over gehad om toch maar eens 2-span te proberen, dus een 2e paardje erbij misschien.

Maar nu vraag ik mij eigenlijk af, of je zonder problemen het paard wat waarschijnlijk altijd enkelspan heeft gelopen in het 2 span kan zetten.

Ik hoop dat iemand mij dat kan vertellen.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 20:40

Bij de meeste pony's gaat dat goed. Het is wel slim om beide pony's dan eerst goed in het enkelspan te hebben gehad, zodat ze allebei weten wat trekken is.
Als je ze naast elkaar in een box zet, zodat ze maatjes worden zal het zeker lukken.

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 18:12

Oke bedankt!

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 22:11

De ponys moeten natuurlijk wel wennen. Anders als in het enkelspan hebben ze weinig steun aan het lamoen en ze kunnen gemakkelijk met de kont draaien. Ook kunnen de ponys scheef gaan lopen omdat ze de langboom eng vinden. Remmen gaat voornamelijk met de hals en ook dat kan eng zijn. Regel wel even iemand met verstand ervan.

Buuf

Berichten: 188
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 15:26

Ben het met Sjonniej eens! Wij hadden 1 ervaren paard (loopt al jaren in span) en daar een onervaren paard tegenaan gezet (alleen gewend als enkelspan). Het ervaren paard aan de linkerkant ivm verkeer als we de weg op gaan. In het begin zocht hij steun maar nu zetten we ze om en om voor de kar.

Rinskee
Berichten: 3916
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: In nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 19:57

natuurlijk is het altijd iets moeilijker wat het moeilijkst voor de paardjes is is dat ze in plaats van tussen 2 stangen in te zitten moeten ze naar de stang toe stappen? als je begrijpt wat ik bedoel je hebt bij 2 span maar 1 grote stang en de meeste vinden het tog wel wat vreemd dat ze naar de stang toe moeten stappen, het mennen zelf is ook even wennen, maar ik denk dat je het op den duur goed door hebt ik denk dat het je wel lukt en idd het ervaren paard aan de linker kant en de paarden hebben idd veel steun aan elkaar :J suk 6!!!

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 17:10

Wij doen het ook gewoon hoor. Als wij een paard krijgen om te beleren en die te sturen is gaat ie gelijk in het enkelspan maar als we een paardje hebben wat echtn iet te sturen is gaat hij naast een oude rot in het vak en dan idd altijdl links maar niet ivm het verkeer maar ivm met slaan en meppen. Als ze rechts staan en ze slaan dan ben je als menner niet blij.