Stang

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 01:41

Zoals beloofd via PB, toch even hier gezet, misschien heeft een ander er ook wat aan:

Utrechtse tuigstang:
Een veel voorkomende stang met kinketting. Door de geringe schaarwerking weinig druk op de lagen en niet veel scherper dan een trens.

Uit: Het aangespannen paard door J.A.C. Bartels


Wat Jantina bedoeld is denk ik de latex bandage. Die heb ik ook om dit bit heen gewikkeld.
Ik rij Fleur zowel met een Utrechtse Stang als met een simpele watertrens en ik merk niet dat ze harder in haar mond is geworden.....(Nou rij ik behoorlijk los.....)

De kinketting zou ik er niet afhalen, die zit er niet voor niks. Deze heeft als je de leidsels in het bovenste gat hebt gegespt ook een minder heftige werking dan als je de leidsels in het onderste gat gespt.
En met geringe druk werkt de ketting (nog) niet.

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010



Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 14:05

jantina schreef:
Vind je dit bitje net zo zacht/ scherp als een trensje Buitenzorg?
Ik kon toen het verschil zeer goed merken, tussen het rijden en het mennen. Maar misschien kwam dat ook door het gewicht van het bit Verward


Tja, ik merk ook wel degelijk verschil, Isabeau rij ik absoluut niet op een watertrensje omdat ik dan vooraf al weet dat als het fout gaat, ik niks te vertellen heb......

Dus idd wat het boek zegt valt lichtelijk in twijfel te trekken. Op dit bit is Isabeau prima te rijden....

Gewicht zou ook kunnen, een trensje weegt zo goed als niks....
Maar over inwerkingen e.d. op de lagen heb ik zelf (te) weinig verstand.
Aan de hand of het 'werkt' voor beide, dus zowel voor mij als voor de pony bepaal ik of ik met dat bit doorga......

Dat advies kan ik Polly ook meegeven, als jij en je pony goed voelen bij een bepaald bit, gewoon doen.

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers