[LO]vraagje over longeren met Passoa

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marn
Berichten: 1066
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Amersfoort

[LO]vraagje over longeren met Passoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-04 15:51

Ik longeer al een hele tijd met passoa, en ik ben er waarschijnlijk nu pas achter dat ik iets goed verkeerd doe!!

Is het zo dat je na tijd (bijvoorbeeld 10 keer) op dezelfde maat te hebben gelongeert, het bondje strakker moet doen en dan weer na een tijd dat dat goed gaat de touwen weer wat strakker enzv enzv. totdat de achterhand helemaal goed word gebruikt. Zo krijg je steeds meer resultaat om de achterhand er actiever onder te krijgen schijnt.
Ik longeerde dus altijd op 1 lengte zeg maar, die ik dacht dat goed was, maar je moet het blijkbaar steeds korter maken (alleen de touwen voor het bondje strakker te maken)...
Maar als je die touwen wat korter gaat maken, dan heb ik het idee, dat je ook het hoofd meer terugtrekt (omdat die touwen van het bondje in verbinding staan met de mond)..

Wie weet wat je nou echt moet doen, moet je de passoa altijd op dezelfde maat hopuden, of na een tijd steeds iets korter doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 16:35

Je kan je pessoa strakker doen als je paard beter in balans is gekomen en het aankan, maar als jij vind dat je paard zo geod loopt hoef je hem niet strakker te doen hoor.

irisiris
Berichten: 75
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: ngein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 20:05

marn schreef:
Ik longeer al een hele tijd met passoa, en ik ben er waarschijnlijk nu pas achter dat ik iets goed verkeerd doe!!

Nagelbijten / Gniffelen Nou, ik denk dat ie er behoorlijk duizelig van wordt!
(haha leuk Iris...)
Sorry voor de flauwe grap, maar het is pEssoa en geen pAssoa... Bloos

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 22:56

Ik longeer ook al een tijdje op dezelfde maat, als ze een tijdje weinig gedaan heeft zet ik hem zelfs losser. Zolang jouw paard nog niet "perfect" (dat is wel een groot woord Knipoog) loopt op deze maat, is hij er nog niet aan toe om hem strakker te zetten, dan kan hij dat nog niet aan.. Als jij gaat zien dat het hem te makkelijk wordt om op deze maat te longeren, kun je hem wat strakker zetten om hem nog beter te trainen.
En de touwtjes aan de achterkant moet je sowieso niet teveel aan prutsen, want het bontje moet op een bepaalde hoogte hangen. Om intensiever te gaan trainen zul je toch echt de voorkant strakker moeten zetten, anders loopt een paard uiteindelijk met het bontje bovenop z'n kont (zo heb ik ook weleens iemand zien longeren, maar dat is dus niet de bedoeling Tong uitsteken)

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 23:40

Van longeren met Passoa wordt je wel erg soepel Haha! (sorry, flauw).

Ik verplaats het even naar UZ Lachen.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 08:43

Het bontje is niet bedoeld om je paard 'bij elkaar te trekken', dus die hoef je echt niet te verlengen of te verkorten. Dat kan ook haast niet. Voor een goede inwerking moet het bontje op een bepaalde hoogte zitten (is ook al eerder gezegd). Wel kun je aan de voorkant wat verkorten, maar ik doe dat weinig, drijf liever wat meer bij en stel event. de pessoa een tijdje wat hoger in (dus vastmaken aan de zijkant van de singel). Je moet natuurlijk altijd goed bedenken wat zwakke kanten van jouw paard zijn en of/hoe je die met de pessoa kunt verbeteren.

marn
Berichten: 1066
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-04 12:12

bedankt voor jullie reakties!
Toevallig heb ik haar gister weer gelongeert en ik zie dat niet zitten om het bondje strakker te doen. Ze gaat juist achter de loodlijn lopen in plaats van dat ze haar achterbenen er meer onder plaats om haar hoofd meet vrijheid te geven....Ik vond ook niet dat ze ontspannen liep, dus ik heb het maar gauw weer op mijn eigen manier gedaan. Volgens mij doe ik toch iets verkeerd. Of ik ben verkeerd geinformeerd..

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 12:07

Achter de loodlijn is niet erg, als je paard maar goed blijft ondertreden.