[AR] Hoe begin je met mennen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DanielleJ

Berichten: 561
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Waddinxveen

[AR] Hoe begin je met mennen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-04 22:49

Ik vroeg me af hoe je begint met mennen. Kun je zelf al oefeningen doen met je paard of is het verstandiger dat je eerst menles neemt... ?

Ben erg benieuwd...

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 22:51

eerst menles is wel aan te bevelen, daar leer je alle dingetjes die er ook om het mennen heen bij horen, en als je het een beetje beheerst kan je zelf aan de slag en met je paard oefenen, liefst met iemand met ervaring erbij

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 10:15

Haal in de buurt een koetsiersbewijs, leer je alle basisdingen!

Jule
Berichten: 35
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 12:52

is het paard al gewend voor de kar of is het alleen dat jij het moet leren?

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 15:35

Ik zou zeker eerst les nemen.
en als je paard het nog niet kan ook iemand met ervaring vragen je te helpen.
veel plezier en succes!

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 22:47

Het is verstandig om lessen te nemen (koetsiersbewijs).
Maar om je paard alvast voor te bereiden om voor een kar te gaan lopen daar kan je dus al wel aan beginnen.
Zorg ervoor dat vooral de HO er goed in zit. Als jij ho zegt, dan is dat ook ho. En zo is dat dus ook bij stappen en draven.Net als longeren dus.
Dan kan je gaan beginnen met het longeren aan de dubbelle lijnen. En dan moet uiteindelijk de buitenlijn achter zijn kont langs. Dan kan hij alvast wennen aan dat er dingen tegen zijn achterbenen aan komen.
Dan kan je er achteraan gaan lopen en wendingen maken, overgangen etc.
Als dat ook allemaal goed gaat is het handig om een tuig te hebben. Dan kan je hem optuigen en kan hij wennen aan de stang, de oogkleppen en dan ga je er eerst weer achteraan lopen.
Dan kan je dus ook latten aan de zijkant doen, zodat het paard ook al went aan de boom/lamoen van de kar. en uiteindelijk kan je hem gewicht laten trekken. Dit kan met banden. Alleen dan erop letten dat iemand het gewicht weer achter het paard legt na een wending, zodat hij dus niet struikeld over alles wat niet achter hem hangt en niet meedraaid.

Met het erachterlopen raad ik je aan om er een hulp bij te hebben, zodat hij kan ingrijpen als het nodig is. Die moet er niet voor gaan lopen, maar naast het paard zodat het paard de hulp niet ziet, anders gaat hij daar steeds naartoe trekken.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Veel succes!!!!

santalyd
Berichten: 83
Geregistreerd: 19-07-04
Woonplaats: Lienden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 12:24

Ik zou zeker les nemen, dan weet jij gewoon goed waar je mee bezig bent. Ik ben ook mijn koetsiersbewijs gaan halen, dan weet je exact welke hulpen je moet geven, wat alle regels zijn enz. Een goede basis lijkt me het beste wat je kunt hebben Lachen Succes!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 13:10

Ik heb aardig wat ervaring ondertussen met beleren, omdat ik al geregeld help.
Toch heb ik besloten mijn koetsiersbewijs te gaan halen, ga als het goed is binnenkort beginnen.
Dat wil vooral doen voor wat meer ervaring, en gewoon omdat je allerlei belangrijke dingen leert.
Zelf een beestje beleren doe ik nog niet. Heb er thuis eentje die weleens voor de kar heeft gestaan. Maar ik durf met hem niet verder, omdat hij met bepaalde dingen erg snel is.

Voorbereiden kun je wel door te zorgen dat het beestje goed braaf is aan de hulpen, en ook verkeersmak is handig.