(nh) wat is een natuurlijke hakamore ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liene

Berichten: 4275
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Antwerpen in België

(nh) wat is een natuurlijke hakamore ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-04 17:10

op somige sites zie je dat staat met zo een touwhalster er aan
maar wie weet hoe je dat zelf maakt ??

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 17:30

Het is of een Hackamore of een touwhalster. Je kunt op de site van Pinky_Girl volgens mij vinden waarvan en hoe je een touwhalster maakt. Maar een hackamore zelf maken..Ik rij zelf met hackamore, en die koop je gewoon zo in de winkel. geloof niet dat je die zelf kan maken..Lachen Succes ermee

BelleFleur

Berichten: 1854
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 17:41

Ik denk dat jij een bosal bedoelt, dat heb ik wel eens ergens zien staan, dat zou als het ware de voorloper van de "echte" (mechanische) Hackamore zijn, en werd, en nu niet lachen, door de indianen gebruikt.
Misschien op google eens bosal intypen...

BelleFleur

Berichten: 1854
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 17:52

Bedoel je zoiets?

Afbeelding

Liene

Berichten: 4275
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Antwerpen in België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-04 18:15


sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 18:33

er staan op internet wel van die site's waar precies op staat hoe je een touwhalster moet maken. Met zo'n touw eraan is het een natural hackamore. Het plaatje is een soort bosal, die is vooral voor werken met twee teugels, een natural hackamore met touwhalster is vooral handig voor het werken met een teugel.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 22:21

ik begrijp die referenties naar natural nou nooit zo.

loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 22:24


Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 17:23

SuperPepeijn schreef:
ik begrijp die referenties naar natural nou nooit zo.

Haha! OK dan!

Vandaar dat het juiste antwoord is: een 'natural hackamore' = marketting woord voor een touwhalsters met touwen als teugel eraan.
Een bosal is net als de haquima met de conquistadores mee overgezeild uit Spanje. Zal best dat de indianen er een tijdje mee gereden hebben, maar die indianen zijn niet van invloed geweest, want de befaamde Indiaan van de Grote Vlakte heeft maar héél even bestaan en ze hebben níets op het gebied van paarden, paardrijden of spullen ervoor uitgevonden.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 17:13

Huertecilla schreef:
...want de befaamde Indiaan van de Grote Vlakte heeft maar héél even bestaan en ze hebben níets op het gebied van paarden, paardrijden of spullen ervoor uitgevonden.


(off-topic) Toch wel iets; de Appaloosa! Hebben de Nez Perce "uitgevonden" Haha!

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 20:04

sflj schreef:
(off-topic) Toch wel iets; de Appaloosa! Hebben de Nez Perce "uitgevonden" Haha!

Helaas; tis een kleurfactor die uit de andalusiër komt die in de mustang zit en ook bij de Noriker en Knapstruber tot uiting komt. Wederom uit andalusische voorvaderen.
Dus nee, ook dát niet.
Verder is het paard dat door de Nez Perce gefokt is en wellicht een ras genoemd had kunnen worden uitgestorven en óók weer als marketting-term her'uitgevonden'. Maarreh, is dat niet al eens de revue gepasseerd? Heb je de geschiedenis van de uitroeïng van de Nez Perce al opgezocht? Je krijgt er plaastvervangende schaamte van, maar het is wel verhelderend.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 09:06

Huertecilla"]
Helaas; tis een kleurfactor die uit de andalusiër komt die in de mustang zit en ook bij de Noriker en Knapstruber tot uiting komt. Wederom uit andalusische voorvaderen.
[/quote]
Klopt, alleen heet het gen niet het appaloosa-gen ofzo maar Leopard. 1 kenmerk van de appaloosa's is dat zij ,net als de door jou genoemde rassen, dat gen bezitten. En dat ene gen zou best uit hun Andalusische voorvaderen kunnen komen.
De Appaloosa heet zo omdat die paarden oorspronkelijk in de buurt van de Palouse river zijn gefokt. "A Palouse horse"

[quote="Huertecilla"]
Dus nee, ook dát niet.
Verder is het paard dat door de Nez Perce gefokt is en wellicht een ras genoemd had kunnen worden uitgestorven en óók weer als marketting-term her'uitgevonden'.
[/quote]
Bijna, maar volgens de geschiedenis die ik ken niet helemaal. Maar wat dan nog; als de huidige App's dezelfde kenmerken bezitten...

[quote="Huertecilla"]
Maarreh, is dat niet al eens de revue gepasseerd?
[/quote]
Klopt, ik geloof dat we het er bij "something..." ooit eens kort over gehad hebben. (maar ben nog steeds niet helemaal overtuigd Knipoog )

[quote="Huertecilla schreef:
Heb je de geschiedenis van de uitroeïng van de Nez Perce al opgezocht? Je krijgt er plaastvervangende schaamte van, maar het is wel verhelderend.

Klopt, ik ken het verhaal.

Misschien moeten we hier een ander topic over openen, ik geloof dat het weinig meer met het onderwerp te maken heeft?

snoocky

Berichten: 987
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 13:24

ik heb ook z'n touwhalster zelf gemakt het is best ingevikkeld maar als je goed leest wat er staat lukt het wel ps"ik ga ff de website zoeken Haha!

snoocky

Berichten: 987
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 13:26


Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 10:14

snoocky schreef:
hier heb ik het!

http://www.welshcob.nl/tips/touwhalster.php

je moet wel ff goee leze dan begrijp je het wel.
ps: dit is toch wat je bedoelde?

Je moet met déze omschrijving even in de gaten houden dat 1 meter uit het midden NIET een meter uit het midden schuiven is, maar een halve. Dat komet dan neer op een meter verschil tussen de 2 helften. Verder is 5 meter genoeg.
De neusopening is met 50 centimeter te groot voor een rijhalster; ik hou 45 aan en voor onze andalusiers nog minder.
Veel plezier.

Dít http://www.naturalhorsesupply.com/tiehalter.shtml is een alternatief.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 10:55

ik heb toch echt minstens 5,5 nodig als ik het halster ook nog dicht wil krijgen Lachen