[AR] Kinketting te los?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

[AR] Kinketting te los?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-04 22:30

Ik zat zo eens naar wat foto's te kijken dat ik met Fie aangespannen aan het trainen ben (vanmorgen gemaakt) en toen viel me op dat het bit wel heel ver kantelt...

Op advies van de instructeur waar ik pas les van heb gehad moest ik de kinketting niet te strak doen omdat ze nog wel eens paniekerig kan reageren als ze weg moet stappen. Maar nu ik dit zo zie vraag ik me af of de kinketting niet toch een gaatje strakker moet... (of kan het zo toch wel...)

Wie kan mij helpen???

Afbeelding

Afbeelding


Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-04 06:35

Bedankt voor je antwoord!

Waarom ik zoveel druk op mijn leidsels heb is op advies van de instructeur waar ik pas les van heb gehad.
Ik had veel minder druk op de leidsels en doordat het contact dan al gauw (bij een hebbel in de bodem of bij tempoverschil) los-vast werd werd mijn paard paniekerig. Ook liep ze te veel uit elkaar nam ze teveel een 'trekhouding' aan en gooie ze zich teveel voorover.
Dus adviseerde hij een constante druk op de leidsels te houden (en er heel lichtjes wat mee te spelen) om haar te vragen uiteindelijk meer na te gaan geven, want daar heeft ze (mede door haar bouw en korte rechte hals) heel veel moeite mee.

Ik hoop dat je mijn verhaal een beetje begrijpt.

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-04 12:58

Shayla, oke, fijn! Knipoog

Tessebes, dat zou ik inderdaad ook nog eens kunnen proberen, al weet ik niet of ze daar misschien te sterk op zal worden, ze is nu al aan de sterke kant.
Ik kan de kinketting iets strakker doen en dan voorzichtig proberen hoe dat gaat.
Gerard heeft ook al van alles met ons geprobeerd tijdens de lessen, hij vond ook dat ze een hele moeilijke mond had.
We hebben met verschillende bitten gereden, en met en zonder kinketting, met een beschermer eromheen, etc...


Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-04 14:34

Tessebes schreef:
Misschien moet je daar ook aan werken. Een paard kan alleen sterk in de mond worden als je teveel tegendruk blijft geven. Misschien dus toch iets meer loslaten of zo?


Ja, dat is waar. Ik zit ook niet constant te trekken ofzo, maar ik mag haar niet losgooien om het zo maar te zeggen. Ik maak wel kleine ophoudingen met m'n handen en vraag buiging en ontspan...

Ze heeft gewoon heel veel moeite met het buigen in het stukje nek, dat bij haar erg aan de korte kant is, en dat in combinatie met een rechte hals en een horizontale bouw maakt het er niet zo veel gemakkelijker op...

Daarom ben ik nu ook maar aan het longeren met dubbele longe geslagen, kijken of ik haar zo er wat beter doorheen kan krijgen...

Hoe vind je het totaalbeeld hier?
Te veel spanning? Verward

Afbeelding

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-04 14:58

In stap komt ze nu wel echt door, dan zakt ze in haar hoofd- halshouding en wordt ze licht in m'n hand. Zo stap ik haar los, zo gauw ik ga draven vindt ze het moeilijker om te ontspannen in hoofd- halshouding en moet je er dus meer druk op zetten om haar omlaag/ meer nageeflijk te vragen.

Op deze foto is het al een stuk beter dan dat het geweest is, ze liep nog veel meer voor de loodlijn, ik vond dit zelf alweer een stapje in de goede richting.

Ik merk dat ze aan de dubbele longe makkelijker doorkomt in draf, dus ik dat wil meer gaan doen als hulp voor het aangespannen rijden.
En dan hoop ik dat ze voor de wagen ook lichter in de aanleuning wordt en nageeflijker.

Ik snap wat je zegt, zo is het ook precies, net dat stukje nageeflijkheid mis je nog...

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-04 15:39

Tessebes schreef:
Vraag je onder het zadel ook altijd gelijk nageeflijkheid bij het losrijden in draf?


Ja, in principe wel, dan vraag ik alleen nog niet de oprichting en verzameling die ik later wel probeer te vragen... (dan loopt ze dus rond met wat meer halslengte)

zoiets...
Afbeelding

Alleen als ze het ze benauwd is of moet hoesten krijgt ze wel even lengte natuurlijk!

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-04 09:46

Bedoel je dan gewoon langer laten, of voorwaarts neerwaarts vragen als onde het zadel?

Dat zal niet meevallen...
als zou het natuurlijk wel goed zijn als ze dat deed...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JoukjeV en 3 bezoekers