[LO] werking pessoa en gogue?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

[LO] werking pessoa en gogue?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 21:49

ik heb gezocht op bokt,maar vind niet echt wat ik zoek Haha!

ik hoor steeds meer goede verhalen over de pessoateugel met longeren.
ik gebruikte eerst bijzetteugels maar dit is me door veel mensens zelf de da afgeraden om te doen.

ik wou dus eens met de pessoateugel gaan beginnen,maar wil eerst eens weten wat er precies de werking van is,en het doel?

ook wou ik die eens weten van de gogue.

als iemand goed toppic erover weet mag je die ook geven,ik vond ze niet echt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:24

Gogue vind ik persoonlijk wel fijne teugel om mee te longeren voor paarden die niet goed hals kunnen tsrekken en zo totale ontspanning over de rug kunnen opzoeken. Je paard krijgt alle ruimte naar beneden, maar veolt bij het omhoogkomen druk achter oren en licht in de mondhoeken.
Pessoa is goed omdat het ook aan het achterhandgebruik van je paard werkt. Als het paard van achter meer onder komt, krijgt het voor meer ruimte en hangt de teugel los en zal het paard leren ontsapennen. Het si dus een wisselwerking tussen inbuigen en achterhandgebruik. Zonder het een immers ook niet het ander.

sas00

Berichten: 961
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 01:15

Zelf maak ik veel gebruik van de pessoa teugel.
Bij de pessoa teugel worden rug en achterhand spieren gestimuleerd, waardoor het paard beter in balans komt.

MissMarjo
Berichten: 27
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 08:06

Ik zelf heb ook een passoa tuig.
Met een passoa tuig stimuleer je het paard om door zijn rug te lopen .
Je kunt de passoa op verschillende standen instellen.langlaag ,midden positie en dressuur positie.
Als je geen passoa hebt kun je het ook proberen om hem gewoon bij te zetten en dan een extra longeer lijn achter zijn kont te doen.
Neemt hij/zij ook zijn achterhand mee.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 08:53

De gogue vind ik ideaal, paarden kunnen de rug goed gebruiken, en worden niet zo vastgezet als met een bijzet. Veel paarden ontspannen vrij snel met deze teugel.
De pessoa heeft hetzelfde idee, ook ruggebruik vragen en ontspanning. Dat de achterhand gestimuleerd wordt vind ik nogal tegenvallen. De eerste keren misschien, maar dan zijn de paarden eraan gewend.
Ik geef de voorkeur aan de gogue, en de dubbellonge.

Het belangrijkste is nog altijd de longeur, die moet het paard actief laten lopen met de juiste stelling. Ik zie soms paarden sloffen in een pessoatuig, en dan train je dus niets.

Het meest ideale om de achterhand te stimuleren vind ik de dubbellonge, je kunt hier stelling mee vragen, achterhand beinvloeden, enz. Maar een dubbellonge is niet iets wat je even moet proberen, sommige paarden vinden het in het begin echt eng. Vraag een ervaren iemand je te helpen de eerste keer als je zelf nog niet zo handig bent.

BelleFleur

Berichten: 1854
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 09:40


beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-04 11:28

bedankt allemaal voor de goede tips Lachen

ik vind idd zoiets allemaal veel beter klinken als de bijzetteugels,die zijn ondertussen al veroest omdat ik ze niet meer gebruikte Haha!

ik ga denk ik toch voor de pessoateugel,vind ik eigenlijk wel beste klinken bij mijn paardje.
want als ik haar gewoon longeer gaat ze ook al met der neusje vaak over de grond lopen,en aangezien ik haar niet diep mag rijden/longeren denk ik dat de pessoa iets beter is voor haar.

bedankt allemaal voor de goede uitleg!

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 12:28

germie schreef:
Het meest ideale om de achterhand te stimuleren vind ik de dubbellonge, je kunt hier stelling mee vragen, achterhand beinvloeden, enz. Maar een dubbellonge is niet iets wat je even moet proberen, sommige paarden vinden het in het begin echt eng. Vraag een ervaren iemand je te helpen de eerste keer als je zelf nog niet zo handig bent.


Hetzelfde geldt voor alle andere hulpteugels en constructies met longeren. Ik ken de passoa teugel alleen van foto's hier op bokt, en ik heb nog maar zelden een paard er mooi mee zien lopen. Je hebt, nadat je teugel hebt vastgeknoopt helemaal geen invloed meer. Voor mij ziet het er uit als een vastgebonden paard. Met een dubbellonge heb je altijd controle over de lengte en de inwerking, net als wanneer je er op zit.

irene15
Berichten: 124
Geregistreerd: 11-08-04
Woonplaats: hulshorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 17:31

Citaat:
Dat de achterhand gestimuleerd wordt vind ik nogal tegenvallen. De eerste keren misschien, maar dan zijn de paarden eraan gewend.


dit geldt zeker niet voor elk paard! ik longeer die van mij al een half jaar met passoa en ze reageert er nog steeds heel goed op!
ik heb haar niet aan de longeer lijn omdat ze dan beter op haar eigen benen gaat lopen, het groooote voordeel van de passoa teugel vind ik dat het direct op het paard reageert. wanneer ze iets te hoog loopt voelt ze meteen druk op haar achterbenen en geeft ze(van achter naar voren)meteen na. het is heel moeilijk om zo snel te reageren wanneer je met 2 longeerlijn in je handen staat bij het longeren met dubbele longe(heb ik ook geprobeert)

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 18:09

Afwisselen tussen goque en pessoa werkt goed, maar voor allebei de hulpteugels geldt dat je je paard vooruit moet houden om de achterhand te laten werken. T is niet zo dat dit met de pessoa vanzelf gaat.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 18:16

Verplaatst van VMR naar UZ.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 21:42

Citaat:
Hetzelfde geldt voor alle andere hulpteugels en constructies met longeren. Ik ken de passoa teugel alleen van foto's hier op bokt, en ik heb nog maar zelden een paard er mooi mee zien lopen. Je hebt, nadat je teugel hebt vastgeknoopt helemaal geen invloed meer. Voor mij ziet het er uit als een vastgebonden paard. Met een dubbellonge heb je altijd controle over de lengte en de inwerking, net als wanneer je er op zit.


mee eens.

Ik heb de pessoa ook een tijdje geprobeert.
In eerste instantie was ie goed maar toen ik weer eens de dubbel eraan gooide voelde ik hoe vast mijn paarden weer zaten. Hup pessoa weer in de kast en weer met de dubbel verder.

Met de dubbel kun je gewoon het meest en je paard kan zich niet vastzetten.

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 11:08

Cowgirl schreef:
mee eens.

Ik heb de pessoa ook een tijdje geprobeert.
In eerste instantie was ie goed maar toen ik weer eens de dubbel eraan gooide voelde ik hoe vast mijn paarden weer zaten. Hup pessoa weer in de kast en weer met de dubbel verder.

Met de dubbel kun je gewoon het meest en je paard kan zich niet vastzetten.


sorry hoor..maar dan heb je hem toch echt te strak gezet en niet warm laten lopen..als je de pessoa op de goede maat laat zet het paard zichzelf nooit vast,want dan heeft ie immers de ruimte om te ontspannen..

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 11:30

Ik laat mijn paarden altijd warm lopen en het ding stond zeker niet te vast.

Met mijn vastzetten bedoelde ik het hangen op 1 kant.....elk paard is scheef en op zijn makklijke kant zal ie aan de andere kant het bit vastpakken. Dit kunnen ze met elke hulpteugel doen behalve bij de de dubbel omdat je dan juist die teugel los kan laten als het nodig is.