[LO] zou je met een Jaarling kunnen longeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

[LO] zou je met een Jaarling kunnen longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-04 23:28

hoi, dat bedacht ik me nou laats. Ik heb geen Jaarling en ik zou het ook niet doen maar hij zou er toch niets van kunnen krijgen, als je er geen bit in zet en hulpteugels enzo? Alleen dat hij het niet leuk vind, maar verder?

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 23:35

heel de tijd cirkels draaien is heel belastend voor de pezen en spieren, en doordat die bij een jaarling nog niet zo sterk zijn, is longeren dus zeker slecht.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 23:37

NEE!
Een jaarling hoort met leeftijdgenootjes in de wei te lopen.
Alles is nog in de groei en door hem dwangmatig rondjes te laten lopen krijg je nare dingen.

daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 23:38

Helemaal met Anjatjeuh eens.
Bovendien is het niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk belastend.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 23:39

Nope........... jaarling hoort op het land............

Equira

Berichten: 1219
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 23:42

Ben je gek?
punkies schreef:
maar hij zou er toch niets van kunnen krijgen, als je er geen bit in zet en hulpteugels enzo?
Moest er ook nog eens bijkomen zeg!
Maar even voor de duidelijkheid, je hebt geen jaarling en je zou het ook niet doen, waarom vraag je het dan? Heb je misschien toch en jaarling en zou je het misschien toch doen, maar voel je er niet helemaal zeker over? Beetje rare vraag als het niet van toepassing is op je eigen situatie Verward

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 23:52

Ja en vervolgens ga je er ook fijn mee rijden, als ze het leuk vind... Verward

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-04 23:55

WendyK schreef:
Ben je gek?
Moest er ook nog eens bijkomen zeg!
Maar even voor de duidelijkheid, je hebt geen jaarling en je zou het ook niet doen, waarom vraag je het dan? Heb je misschien toch en jaarling en zou je het misschien toch doen, maar voel je er niet helemaal zeker over? Beetje rare vraag als het niet van toepassing is op je eigen situatie Verward

wat ga jij in de aanval, ik zeg toch dat ik geen jaarling heb en dat ik er geen hulpteugels op zou zetten Verward
. En dan geloof je me lekker niet joh, jouw probleem. Wrom zou je me niet geloven, by the way, als iik een jaarling had en ik zou hem willen longeren. dan zou ik dat zelf mogen beslissen, ik vroeg alleen maar of het slecht was, meer niet. ask Lowietje of Manga maar, die weten dat ik geen Jaarling heb.
Laatst bijgewerkt door Alexx op 06-08-04 23:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-04 23:56

gabyfedde schreef:
NEE!
Een jaarling hoort met leeftijdgenootjes in de wei te lopen.
Alles is nog in de groei en door hem dwangmatig rondjes te laten lopen krijg je nare dingen.

ik doe het ook niet Knipoog

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 23:58

punkies schreef:
ik doe het ook niet Knipoog


Het was ook niet tegen jou bedoeld, maar als algemeen antwoord op jouw algemene vraag

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 23:59

Bij dit soort dingen bedenk ik altijd: Waarom?
Waarom zou je een jaarling gaan longeren? Heeft toch geen nut?

Daarbij komt nog eens de redenen dat de belasting veel te groot is en dat zo'n jong dier met zijn/haar maatjes op het land hoort.

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-04 23:59

heh , oke

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-04 00:01

Antoinette schreef:
Bij dit soort dingen bedenk ik altijd: Waarom?
Waarom zou je een jaarling gaan longeren? Heeft toch geen nut?

Daarbij komt nog eens de redenen dat de belasting veel te groot is en dat zo'n jong dier met zijn/haar maatjes op het land hoort.

ik vroeg me gewoon af of heb überhaubt kon, ik doe het niet. Ik heb niet eens een jaarlinger Knipoog

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 00:03

Net als gabyfedde bedoel ik het ook gewoon algemeen. De je in mijn bericht slaat dus op mensen in het algemeen Knipoog

Equira

Berichten: 1219
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 00:04

De reden waarom ik zo in de aanval ga, is dat er mensen genoeg zijn die het wel in hun hoofd halen om een jaarling te gaan longeren. En ok, ik geloof je dat je geen jaarling hebt, maar dan vind ik het dus een nutteloze vraag. Maar aan de andere kant is het beter dat je het vraagt dan dat je foto's plaatst van je jaarling die je vanmiddag even lekker gelongeerd hebt. Maar goed, mocht je ooit nog een jaarling kopen, weet je in ieder geval dat je die beter niet kunt gaan longeren. Weer wat geleerd!!!

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 00:10

nee, maar dat wist je nu al denk ik Haha! .
De reden is simpel. Een jaarling is volop in de groei en heeft nog geen volgroeide pezen en gewrichten. En die worden, zeker op een cirkel, behoorlijk belast, met of zonder hulpteugels.
En de meeste veulens zullen het wel 'leuk' vinden, dat is voor een spannend en 'nieuw'. maar zij kunnen natuurlijk ook niet weten dat ze daardoor later kans maken op been problemen etc.

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-04 00:10

WendyK schreef:
De reden waarom ik zo in de aanval ga, is dat er mensen genoeg zijn die het wel in hun hoofd halen om een jaarling te gaan longeren. En ok, ik geloof je dat je geen jaarling hebt, maar dan vind ik het dus een nutteloze vraag. Maar aan de andere kant is het beter dat je het vraagt dan dat je foto's plaatst van je jaarling die je vanmiddag even lekker gelongeerd hebt. Maar goed, mocht je ooit nog een jaarling kopen, weet je in ieder geval dat je die beter niet kunt gaan longeren. Weer wat geleerd!!!

als ik een jaarling zou kopen zou ik hem ook niet longeren nee. Als ik dit niet wist bedoel ik he. Lekker in de wei....

Equira

Berichten: 1219
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 00:13

Mooi, zijn we het daar over eens. Knipoog

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 00:16

punkies schreef:
ik vroeg me gewoon af of heb überhaubt kon, ik doe het niet. Ik heb niet eens een jaarlinger Knipoog


nóg niet aan je profiel te zien. Lachen soms rijst je inderdaad een vraag en dan merk je aan de antwoorden dat het toch wel een beetje gek overkomt .

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-04 10:54

pb mijn verzorgerster en vriendin Mariel maar, ik meen het, ik heb al nauwelijks plaats voor 2 paarden. Laat staan 3. En Manga word natuurlijk wel een jaarling. En dan maak ik zelf wel uit of ik haar longeer. Het is mijn paard, ik ben niet van plan om het te doen.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 10:59

Mooizo, een jong paard moet lekker jong kunnen zijn! Naast het feit dat het lichamelijk te belastend is.

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 13:20

helemaal mee eens een jong paard hoort lekker in de wei te lopen.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 13:44

alles kan, maar slim is het zkeer niet. redenen genoeg hierboven...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 13:47

Tuurlijk kan het, maar dan mag je waarschijnlijk wel je paard vroegtijdig laten afmaken, want dat kan hij zoveel lichamelijk als geestelijk nog niet aan op 1-jarige leeftijd.

_Margarita_

Berichten: 2332
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 14:33

het is maar net wat je wil, tuurlijk kan je een jaarling longeren, dat kan je met een veulen ook. Maar of het slim is??
denk nou na, het is een jaarling, hij zit nog volop in de groei, en is eigenlijk tot zijn 3e jaar gewoon nog veulen. Laat dat paardje lekker veulen zijn.
Ik ben zo ie zo van mening dat je met jongen paarden niet te veel moet doen, laat ze lekker een zomer ergens ver weg op een weiland staan, met wat leeftijds genootjes. Al die regeltjes en wetjes van ons komen later wel. Geef ze die 2 jaar om even lekker te doen waar ze zelf zin in hebben.
Ik bedoel dit niet kwaad, zelf heb ik ook 2 veulens gehad, en beleerd ze zijn nu 7. Maar ik heb er zelf heel veel profijt van gehad dat ze jong hebben mogen zijn. Eerst was er namelijk niets mee te beginnen, een halster omdoen was een drama. maar toen ze 3 jaar waren, is alles heel makkelijk gegaan, ze hebben vanaf toen nooit meer een bok gegeven, zadel en hoofdstel vonden ze heel normaal. Maar geef ze de tijd!