[AR]Pony opnieuw voor de kar? problemen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

[AR]Pony opnieuw voor de kar? problemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-04 22:32

Ik heb geen idee hoe oud mijn verzorgpaardje precies is, en hoelang geleden het is geweest dat ze voor de kar heeft gelopen, hoe ze dat deed, en of het een succes was. Maar mijn verzorgpony heeft vroeger dus voor de kar gelopen.

De eigenaar heeft een kar, en tuig, ik heb de kar wel gezien, die lijkt in prima staat te zijn zo op eerste gezicht, het tuig heb ik nog niet gezien, maar daar ga ik binnenkort eens naar kijken in welke staat dat is. Maar als dat in orde is, wil ik met een wat ervarener iemand de pony eens voor de kar zetten.

Nou ben ik benieuwd over het algemeen? Als de pony braaf was in het verleden voor de kar. Kan het opnieuw na enkele jaren voor de kar zetten dan problemen leveren? kan het zijn dat ze het verleerd is? Moeten we haar benaderen als een groen paard, of is het hoogstwaarschijnlijk dat ze na wat doorzetten er weer zo mee weg stapt?

Ik heb dus absoluut geen verstand van mennen, maar wil het wel heel erg graag leren, ik neem ook zeker wel iemand mee die er meer verstand van heeft. Maar tegen wat voor soort problemen kan ik aanlopen?

daylee

Berichten: 82
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 09:41

ik dacht wel dat dat zo weer kon, maar ik heb daar ook niet veel ervaring mee...

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 12:41

ik denk dat ze het nog niet verleerd is hoor!
dat gata meestal niet zo snel.
Het kan wel zo zijn dat ze er even weer aan moet wennen...
gewoon rustig een keer inspannen, wat stappen en weer uitspannen.
en dan rustig verder opbouwen.
veel succes en plezier met het mennen!

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 15:40

Ze verleren het niet zo snel hoor.

Als er veel mee gereden is verwacht ik geen problemen.
Wees gewoon de eerste keer even met een mannetje extra.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 15:58

Als ik niet zou weten hoe ze voorheen voor de wagen liep (was ze rustig/ druk/ onrustig oid) zou ik gewoon doen alsof ze nooit beleerd was en even rustig van voren af aan beginnen.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 20:47

mjah maar een sleep is er niet Verward dus helemaal van voor af aan kan ik niet beginnen...

Ik denk dat ik van de week eens kijk hoe het met het tuig staat, en haar gewoon eens even het tuig om doe, en er achter aan ga lopen. En dan iemand erbij halen die er allemaal meer van weet. Om te kijken wat die er van zegt...

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 21:31

Ik zou rustig beginnen met het tuigje erop leggen. Dan erachter lopen zodat je weet of ze dat allemaal snapt?
Mocht het allemaal goed gaan, dan kan het normaal gesproken geen kwaad als je haar voor de kar zet. Even eentje nog naast haar lopen, en eentje mennen.
Dus als ze eerder voor de kar heeft gestaan en dat braaf hoef je meestal geen problemen te verwachten.

Mijn pony heb ik 3-4 jaar geleden eens voor de kar gehad. Niet veel. Pas tuig weer opgelegd, en een zware sleep erachter, hij reageerde er niet op, dat verleren ze dus niet. Hij trok hem keurig door het zand.

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 20:56

Mijn Haflinger heeft hier met zijn zijn inmiddels overleden baas voor de wagen gestaan. Dit was vorige zomer, toch zeker 6 jaar geleden denk ik . We hebben een wagen gebouwd, en haar samen met een kennis, die jaren heeft gement voor de wagen gezet. Dit ging perfect, meteen voor de wagen, en ermee weggereden. Maar of dit met elk paard kan? Haal er anders iemand bij die al jaren ment? Die zou je kunnen helpen. Ik heb daar iig veel aangehad. En men nu alweer een jaar, en mijn vader inmiddels ook Haha!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 22:43

Ik zou ermee omgaan als een jong paard. Kan je een hoop verassingen schelen.
Misschien pakt ze het keurig op, en dat merk je dan heel snel. Maar als zowel jij als de eigenaren niet weten hoe ze het vroeger gedaan heeft zou ik toch heel voorzichtig zijn. Misschien is er wel een rede dat ze gestopt zijn met mennen?
Zoek iig voor de eerste keren iemand die ervaren is met paarden voor de wagen beleren en dan zie je snel genoeg hoe je paardje ermee omgaat.
Neem iig het zekere voor het onzekere!

Succes

rebecca2311
Berichten: 15
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: zevenhuizen (gr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 22:49

ik zou hem eerst even voor mij op mennen en dan even de leidsels even achter tegen de benen leggen of even in een driehoek longeren dan kan je zien of ie niet kriebelig is als hij wat tegen de benen aan krijgt. als hij dat kan hebben dan kan hij ook wel weer tegen de stokken. en dan men je er zo mee weg.

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 13:07

Ga eerst een aantal ritjes maken met de lange lijnen (en het tuig op) zo je alvast hoe ze op het verkeer e.d. reageert met iemand achter zich. Als dat allemaal goed gaat (met iemand met menervaring erbij uiteraard) kun je haar voorzichtig in de wagen spannen. Evt het eerste stukje ernaast blijven lopen of in de wei oefenen. Als alles goed gaat op de kar en rijden maar Lachen
succes!