[AR] Dressuur aan lange lijnen, hoe beginnen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

[AR] Dressuur aan lange lijnen, hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-04 18:30

Wij hebben een heel leuk manegepony'tje (welshje), die volgens mij best een hoop kan, maar waar de meeste kindjes het niet uit kunnen rijden. Als ze een beetje lekker in de rondte gaan sturen, zijn ze te groot voor haar, want ze is maar 1.19. Nou had ik bedacht dat ik het wel eens met haar aan de lange lijnen zou willen proberen, maar hoe begin je met zoiets? En wat heb je er precies voor nodig?
Ik had zelf bedacht dat ik een longeersingel nodig zou hebben en volgens mij moeten de lijnen toch van het bit door de oogjes op de longeersingel en dan naar je handen, toch?
Ik ben iig begonnen met haar gewoon normaal te longeren, aangezien dat eigenlijk nooit wordt gedaan leek me dat wel handig.
Maar is het dan gewoon een kwestie van longeren met dubbele lijn en dan steeds meer er schuin achter gaan lopen, met uiteraard kortere lijn dan met longeren?

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.


Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-04 18:01

Even voor de duidelijkheid: ik kan mennen, al doe ik het niet (meer) zo erg vaak, dus ik denk dat leidselvoering niet zo heel erg lastig voor me zal zijn.
Bovendien heb ik mbv mijn instructrice Duvel ook al eens aan de dubbellonge gelongeerd, dat lukte ook vrij aardig. Alleen vind ik momenteel het gebruik van de pessoateugel effectiever bij hem, dus heb ik met dubbele longe al een poosje niets meer gedaan. Bovendien liep ik er alleen maar achter wanneer ik hem van hand liet veranderen, verder deed ik dat gewoon vanuit het midden, net zoals ik met een enkele longe longeer.
Verder ben ik met de pony met gewoon enkel longeren (niet eens bijgezet ofzo, gewoon aan een hoofdstelletje rondjes laten lopen) begonnen, omdat dat beestje eigenlijk alleen maar onder het zadel wordt gereden en ik wilde weten hoe ze op stem en zweephulpen zou reageren. Dat ging vrij aardig, vond ik zelf. En het lijkt mij leuk om meer uit het de pony te halen dan er tot nog toe uit wordt gehaald.

Albert, erg bedankt, dat is een duidelijke tip, zo kan ik wel beginnen. Als dat zo een beetje wil lukken, kan ik altijd nog gaan investeren in een longeersingel/menschoftje voor deze pony, dat staat natuurlijk wat netter dan met een zadeltje.
Meer tips zijn altijd welkom, trouwens.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers

cron