[NH + LO] grondwerk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rosemarie

Berichten: 316
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Gorssel

[NH + LO] grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 14:16

Ik doe wel eens grondwerk met mijn paardje en vooral voor mij is dat erg vermoeiend. Draven gaat heel aardig, maar haar laten galopperen, daarbij leg ik zelf bijna het loodje. Dit is trouwens ook bij longeren het geval. Ze is net 5 en onder het zadel is de galop ook nog niet 100%. Ze kan nog niet echt heel rustig galopperen en ze is vooral rechtsom (onder het zadel) moeilijk in galop te houden. Maar als ik er niet op zit is het helemaal een ramp. Als ik haar al in galop krijg is het na heel hard draven en met een beetje geluk 2 passen. Tegen die tijd lig ik zelf al op apegapen omdat ik min of meer achter haar aan ren om haar in galop te krijgen.

Verder doet ze het erg goed. Halthouden nog niet zo best. Achteruit lopen op afstand heeft ze van de week geleerd. En ook loopt ze het liefste de hele dag achter me aan.

Wie kan mij helpen!!!

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 16:35

Zet een stukje af om haar te longeren of los te werken zodat je niet de hele bak door hoeft. gebruik de zweep of bij loswerken een leadrope en dan kan je die naar haar toe gooien (4meter) zodat je zelf minder hoeft te lopen.
Je kan ook een balkje neerleggen en haar daarover aan laten springen. Is voor haar dan ook makkelijker te snappen wat je nu precies wil. Kan onder het zadel ook heel goed als hulpje voor de galop.
heel veel suc6 met het oefenen OK dan!

Rosemarie

Berichten: 316
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Gorssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 16:52

Ik zet altijd al de bak af en de leadrope lijkt ze zich weinig van aan te trekken. Dat van dat balkje is wel een idee. Moet deze dan op hoogte liggen? Want anders denk ik dat ze er gewoon overheen draaft.

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 16:58

Het balkje kan maar dat hoeft niet op hoogte te liggen. Als ze erover draaft moet je goed druk zetten zodat ze daarover aanspringt.
Leadrope trekt ze niets van aan? Dat is nieuw voor mij. ook niet als je die tegen haar aan gooit?

callippo

Berichten: 3208
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 22:32

Hihi, klinkt als een paardje wat heel veel gunsilpoints scoort Haha!

Als galop nog niet lukt omdat het voor haar te zwaar is, dan doe je dat toch voorlopig niet? (bij parelli komt galop op de volte niet voor niets pas in de wat hogere levels) Oefen gewoon lekker verder in draf, tot ze makkelijk aandraaft en zodat jij gewoon stil kan blijven staan terwijl zij draaft. Galop komt vanzelf wel als haar balans beter wordt.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 08:44

Je wilt te veel. Begin helemaal bij begin dus overgang uit halt stap en dan stap draf enz. Op het moment dat hij goed reageerd beloon je uitgebreid en ga je weer verder. Herhalen herhalen totdat je paard op zeer licht signaal b.v. aandraaft. Galop komt pas en kan pas als het paard op de hulpen is en hij het lichamelijk in staat is een volte te maken in galop geheel los.

Rosemarie

Berichten: 316
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Gorssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-04 10:58

Dank voor jullie reacties. Wat zijn trouwens "gunsilpoints"?

Ben samen met mijn instructrice bezig geweest. We hebben de bak niet afgezet en dat ging heel aardig. Alleen met de basis bezig geweest. Vooral houding van mijn kant. We moesten nog wel aardig wat afrennen. Ze reageert nog meer op houding dan op de leadrope. Deze week weer een keertje met haar samen. Kan ze me weer lekker corrigeren!

nirvanahorse
Berichten: 91
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:09

Ga in galop goed naar achter zitten, anders kun je je paard belemmeren in zijn sprong, waardoor hij het niet gemakkelijk vind en weer gaat draven.