[NH] Een goede band met mijn paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
none
Berichten: 5541
Geregistreerd: 25-07-04

[NH] Een goede band met mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-04 15:42

Hallo, Ik verzorg al ongeveer 2 jaar een paard. Het is een heel lief beestje van 16 jaar oud.
Ik ga er nu ook op rijden. Dat heeft ie al 7 jaar niet gedaan. Ik longeer hem altijd voor de tijd want anders is hij te wild. Als ik het zadel op doe is hij veel te gespannen. Als hij het zadel al ziet. Hij schrikt dan ineens veel sneller. Hij is nooit echt een waaghals geweest hoor maar met het zadel op zijn rug schrikt hij heel snel. Als ik hem een tijdje heb gelongeerd gaat het wel beter. Dan kan ik meestal wel opstijgen en rijden.
Het lijkt erop dat hij het rijden wel leuk vind. Maar als ik hem niet lang genoeg longeer dan gaat hij helemaal bokken en springen en heel gek doen. Dan lig ik er meestal weer naast. Je moet dan ook niet teveel bij hem doen. Hij spant zijn hele buik aan. Bij elka aandrijving maakt hij een sprongetje. NA een tijdje rijden is het wel over maar ik vind het wel gek.
HIj is heel gespannen en als ik maar heel erg lang tegen hem praat gaat het vanzelf wel iets beter.
Weet iemand ou ik een goed band met mijn paard kan krijgen zodat hij mij helemaal vertrouwd?? En hoe ik hem zelfverzekerder kan maken zodat hij minder snel schrikt. Het hoeft echt geen lefgozer te worden ofzo maar iets minder schichtig mag wel.
Dus weet iemand hoe ik vertrouwen kan krijgen. (hij vertrouwd mij wel zonder zadel :S)
Als iemand iets weet graag antwoord. En als het kan uitleg hoe het in zijn werk gaat zodat ik het op de goede manier doe.
Heel erg bedankt alvast.
Groetjes

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 15:49

Je geeft je paard zelfvertrouwen door juist niet troostend of (te) geruststellend te doen. Hij kijkt naar jou als leider (of dat zou hij moeten doen) dus als jij heel koel, met een rustige stem maar niet op een 'ach zielepiet' toon je dingen doet, zal hij zien dat jij je nergens druk om maakt - dus hoeft hij dat ook niet te doen!
Rowan deed dit ook wel en hij is ermee gestopt doordat ik gewoon stevig in m'n schoenen stond, me niet van m'n stuk liet brengen en met no-nonsense stem 'ach man, doe niet zo raar joh' zei (of zoiets). Je mag zo te horen best een beetje fermer optreden, daar voelen veel paarden zich veilig bij. Zo van 'ik heb een leider die weet wat 'ie doet'.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 16:05

Bij mij komt het over als een verkeerd liggend zadel. Je weet van je zelf wel dat als je je geheel richt op een ding. Dat je dan een hoedje schikt als er iets gebeurt. Ga dus het zadel is goed bekijken, licht het stabiel, drukt het nergens enz.

Voor de rest inderdaad zelf gewoon rustig blijven en er niet op reageren en enge oefeningen met hem doen.

none
Berichten: 5541
Geregistreerd: 25-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-04 16:10

Als het klopt wat jij zegt dus dat hij een verkeerd zadel heeft. Dan vind ik het gek dat hij niet meer bokt enzo als hij een hele tijd gelongeerd is. (niet dat hij dan helemaal moe en uitgeput is hoor) Dan zou je toch denken dat het niet aan het zadel ligt??

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 17:55

Ken je het gevoel van een pijnlijke plek en op het moment dat je er op gedrukt blijft houden, dat het dan geen pijn meer doet. Daarbij geven sommige paarden ook snel op en uit jouw beschrijving is jouw paard daar 1 van.

none
Berichten: 5541
Geregistreerd: 25-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-04 18:13

Tja... fijne uitleg ik snap het !! Haha!... maar ik kan gewoon op zijn hele lichaam drukken... er is da niets pijnlijk. Hele rug en buik... :S.. hij is altijd wel een beetje gevoelig voor het aansingelen

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 21:55

Heb je een foto van hem met jouw er bij. Dan kan ik daar meer uit opmaken. Ik denk dat dit een combinatie probleem is. Dus lichamelijk en geestelijk.

none
Berichten: 5541
Geregistreerd: 25-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 08:38

Nouw.. ik heb wel een foto.. maar ik weet niet echt hoe ik hem hier op moet zetten. HEt is ook niet een echt goed voorbeeld foto ofzo.
Maar je moet er eentje hebben waar ik opzit. neem ik aan. Ik zou proberen hem te plaatsen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 16:38

Ik denk ook dat hij gewoon heel erg moet wennen aan het weer rijden.
Onder andere Lachen

none
Berichten: 5541
Geregistreerd: 25-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 16:48

Tjah.. ik denk het ook.
Maar omdat hij er mij steeds afgooi word ik steeds voorzichtiger en minder zelfverzekerd op mijn paard. Hijmoet wennen maar dat kan hij volgens mij niet zonder mij eraf te bokken Huilen
Maarjah.. we proberen het gewoon weer... Schijnheilig

noukske

Berichten: 797
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 13:26

Hoi none, ik vind het goed van je dat je bereid bent om je paard te helpen!!! Houd vooral vol!! Suc6 Lachen