[NH]volgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EbbyT
Berichten: 262
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Zeist

[NH]volgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-04 13:46

Hallo,
Ik krijg het idee dat veel mensen het bijzonder vinden als een paard je volgd vooral als dat los gebeurt. Ook dat veel mensen dat als "doel" hebben met hun geNH. Maar zo bijzonder is dat toch ook weer niet? Bij de meeste paarden (of het allemaal zijn weet ik niet, veels te weinig ervaring met andere paarden behalve die van mezelf) volgen je wel als je gewoon met hun omgaat lijkt me. Ik ga met mijn pony vanuit een NH omslag met haar om, wel wat grondwerk gedaan maar nooit dingen als een join-up. Zij volgt me altijd los, of iig bijna en we maken hele wandelingen los. Laatst was ik met een vriedin mee naar haar nieuwe verzorgpony, stond een 2 jarig shetlandertje bij in de wei. Wat gekroelt en gekeken hoe die op mijn lichaamstaal reageert. Volgde me zo overal, alsof ik stroop aan mijn kont had. Donderdag was ik bij iemand op haar pony aan het rijden, kreeg niet echt contact met de pony maar toch volgde ze mij in elk geval in haar tempo. Bochten hebben we niet gemaakt.
Wat is er zo bijzonder dan aan het volgen van een paard? En waarom word het zo vaak als "doel" gesteld? Zo bijzonder ben ik echt niet hoor.

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 17:26

geen flauw idee, het is natuurlijk wel bizar dat zo'n groot zwaar dier jou als leider ziet, ook al is hij 100 keer sterker.. en als je hem dan zo los achter je aan ziet waggelen is het natuurlijk nog maffer, hij kiest ervoor om bij jou te blijven, niet weg te lopen naar het gras ed.
bij rydar staat een zwarte shetjaarling die uit het wild komt, super sociaal, wilt altijd aandacht ed. je zou echt niet zeggen dat hij nog maar pas in handen is. die reageert echt geweldig op lichaamstaal, volgt je overal, pas stond mn moeder naast haar en zei ik loop is achteruit en het beestje deed precies hetzelfde! dat is bizar om te zien vind ik..

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 17:30

volgen is vanuit het paard gezien helemaal niet bijzonder. Paarden zijn natuurlijke volgers en zoeken het liefst een leider op om te kunnen volgen. Als er geen ander paard is om te volgen, zullen ze meestal vlug achter een mens aan gaan lopen. Tenzij blijkt dat die mens helemaal geen leider is (hij weet bijv niet wat te doen bij gevaar).
Ook wanneer het paard zomaar over de mens heenloopt (paard=dominanter) kan hij het nog steeds erg 'gemakkelijk' vinden om die mens achterna te lopen als dat zo uitkomt...

M.I. wordt het pas bijzonder wanneer jij als mens je paard zo uit de (rondrennende) kudde kunt halen. Hem op afstand ook dingen kan laten doen zonder touwtje en weer naar je terug kunt halen. Dan wordt echt leiderschap pas belangrijk.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 00:59

Ik wil niet dat mijn paard me volgt.
Ik wil/verwacht dat mijn paard naast me loopt als ik loop, stop als ik stop, achteruit gaat als ik achteruit ga, of deze dingen doet als ik stil sta, maar dan op gebaren. Ik wil graag dat mijn paard komt als ik haar naar mij toe vraag en weggaat als ik haar 'wegstuur'.

Dit zijn allemaal heel handige dingen die het makkelijker maken je paard uit de wei te halen, of waardoor je je paard 'los' kunt longeren, grondwerk makkelijker wordt en ze zelden of nooit vast hoeft te staan aan een halstertouw. Waardoor je de staldeur open kunt houden in de wetenschap dat ze er alleen uit komt als je haar vraagt eruit te komen.

Dat is dus wat anders als het inderdaad ook natuurlijke volggedrag van paarden.