[NH] Een geslaagde join up!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-04 15:39

Nee, want het is niet nodig.
Ik heb de bevestiging gekregen die ik zocht. En zolang ik die heb, is dat niet nodig.

Toen hij hengst was, had hij flink wat praatjes. Na een join up ging het altijd veel beter. Was hij rustiger en meer op mij gericht.
Hij is nu ruin en ik verwacht niet dat dat weer gaat gebeuren.
Hij heeft laten zien dat hij mij vertrouwd. Ik vertrouw hem, dus waarom nog een join up doen.

Zoals ik al zei, zo vaak heb ik het niet met hem gedaan. Ik ben niet iemand die dat fanatiek elke week doet.
Dat vind ik ook niet fijn voor een paard.
Maar toen werkte het met Tyrano. Nu heeft hij het misschien nooit meer nodig. De tijd zal het leren Knipoog

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 15:43

Maar je hebt niet zoiets van: ásl het niet goed gaat ga ik wat anders proberen..." Ik weet niet of je een beetje snapt wat ik bedoel indat lange stuk, maar je kunt ook verder kijken dan je neus lang is. Ik persoonlijk zou het niet met een prettig gevoel doen, op die manier vertrouwne (als je het nog zo kan noemen) afdwingen...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 15:45

Amanda, als jij accepteerd dat je paard in een hoek stopt gedurende de join-up, en hem niet "afmat" zoals je dat bij MR ziet gebeuren, doe je ook geen join-up à la MR. Neemt niet weg dat het een Join-up is....met al zijn vermeende voor-, en nadelen

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-04 15:46

Tuurlijk probeer ik het ook op een andere manier Knipoog

Ik ben helemaal niet iemand die zich vasthoudt aan het NHS gebeuren. Juist niet.
Maar als je al meerdere dingen hebt geprobeerd en dat werkt niet en je weet dat dit wel werkt, waarom niet??
Zeker toen hij hengst was. Zijn hormonen speelde gewoon erg op en werd erg macho.

Nu hij ruin is, is hij al veel veranderd en kunnen die andere dingen wel werken.
Een join up is ook niet iets wat ik even geprobeerd heb, maar lang over heb nagedacht en het eea over heb gelezen en gediscussieerd.
Het was geen bevlieging Haha!

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-04 15:48

Cassidy schreef:
Amanda, als jij accepteerd dat je paard in een hoek stopt gedurende de join-up, en hem niet "afmat" zoals je dat bij MR ziet gebeuren, doe je ook geen join-up à la MR. Neemt niet weg dat het een Join-up is....met al zijn vermeende voor-, en nadelen


Het is ook geen join-up a la MR, dat heb ik ook nooit beweerd Knipoog
Tal wilde uitleg, dus dat heb ik gegeven, via sites.
En een join-up komt nou eenmaal bij hem vandaan.
Zoals ik al zei, het ene paard is anders dan het andere en heeft ook een andere aanpak nodig.
Ik laat mijn paard zich niet doodrennen, maar laat hem even op adem komen. Wat ook, vind ik, beter is voor het vertrouwen.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 15:48

gelukkig maar, dan zou het nog erger zijn, maar ik vind het toch niet kloppen. Je strafte hem dus voor de hormoontjes die werkten (en waar hij dus niets aan kon doen). Paarden doen dat soort dinngen uit instinct, de kunst is dan, sleutel in het instinct (kan echt!). Nu straf je hem voor dingen waar hij geen weet van heeft...

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-04 15:50

Ik deed hetzelfde wat een leider in een kudde zou doen. HEm laten zien dat dit niet kan, want ik ben de leider niet hij.
Tuurlijk was hij ook mijn maatje, mijn vriendje, en nog steeds.
Maar hij heeft niet het recht om mij mee te sleuren richting merrie's of op z'n achterbenen te gaan staan, of over een hek te springen.
En als boos worden niet meer helpt, wat dan??
Dit was een oplossing, een doordachte, die werkte.

Tallie1979
Berichten: 22751
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 15:50

Duncan schreef:
Maar je hebt niet zoiets van: ásl het niet goed gaat ga ik wat anders proberen..." Ik weet niet of je een beetje snapt wat ik bedoel indat lange stuk, maar je kunt ook verder kijken dan je neus lang is. Ik persoonlijk zou het niet met een prettig gevoel doen, op die manier vertrouwne (als je het nog zo kan noemen) afdwingen...


Mee eens.. ik hoor de naam Join up regelmatig vallen, maar ik snap dus gewoon echt niet wat het inhoud ( en dat terwijl ik al 18 jaar met paarden bezig ben Bloos! )

Het enige wat ik nu nog een keertje wil leren is dat Winnie ten alle tijden schuin achter mij kan blijven lopen.. In de bak doet hij dat wel, maar als ik hem bijv. naar de wei wil brengen dan wil hij me bijna voorbij stieren Extreme duivel Hij loopt dan direct naast me en een beetje hard door..

Maar misschien is dat met een simpel zweepje op te lossen?? Schijnheilig

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-04 15:54

Tallie1979 schreef:
Mee eens.. ik hoor de naam Join up regelmatig vallen, maar ik snap dus gewoon echt niet wat het inhoud ( en dat terwijl ik al 18 jaar met paarden bezig ben Bloos! )

Het enige wat ik nu nog een keertje wil leren is dat Winnie ten alle tijden schuin achter mij kan blijven lopen.. In de bak doet hij dat wel, maar als ik hem bijv. naar de wei wil brengen dan wil hij me bijna voorbij stieren Extreme duivel Hij loopt dan direct naast me en een beetje hard door..

Maar misschien is dat met een simpel zweepje op te lossen?? Schijnheilig


Dat zal je moeten proberen.
En veel geduld, dat is ook belangrijk.
Ik denk ook niet dat dit met een join-up op te lossen is. Aangezien hij los al goed naast je loopt Knipoog

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 15:54

gewoon omdraaien en rustig blijven, je zo min mogenlijk opwinden. Ik ben nu ook bezig met een paard wat me steeds voorbij loopt, en het is nu zover dat ze eindelijk begrijpt dat ze achter me moet lopen ipv voor me (schuin of recht maakt me geen donder uit). Asl hij je voorbij lopt draai je je naar zijn achterhand en draai je een rondje. Dan ben jij weer voorop en als hij je weer voorbij loopt doe je het weer, hij ontdekt dat het op deze manier echt niet snel;ler gaat en hij zal na verloop van tijd achter je blijven lopen...

Tallie1979
Berichten: 22751
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 15:58

Als ik in de bak loop dan loopt hij trouwens ook heel vaak direct achter mij.. Ik kan hem soms niet eens zien, maar ik voel wel dat hij heel dichtbij is omdat hij contact zoekt..

Ik vind dit overigens een superboeiend topic.. Ergens ben ik nieuwsgierig en aan de andere kant zoek ik ook een beetje bevestiging of de dingen die hij doet normaal zijn Haha!

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-04 15:59

Ja hoor, is normaal. Heel goed zelfs! Een teken dat hij jou vertrouwd.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 16:04

Dat voorbij rennen is niet normaal, of eigenlijk, Het mag niet. De kunst om het af te leren is niets doen, gewoon nongalant omdraaien en je niet druk maken. Wat me vaak opvalt is dat iedereen z'n paard voor 100% willen besturen, begeleiden enz, maar dan kan je beter een robot kopen. Wat me echt opvalt (nu met het nieuwe paard ook) is dat een leider zich niet druk maakt, het nieuwe paard gaf de leider een trap, en de leider trok zich er niets van aan, keek nieteens om, was gewoon niet onder de indruk. Was ze terug gaan trappen/ boos geworden dan had die trap effect gehad en indruk gemaakt, dat was ook de bedoeling van de nieuwe, maar omdat Midwinter het negeerde stopte ze met irritant doen... ja, lichaamstaal en mentaliteit leer je het best van het paard zelf, niet uit een boek en helemaal niet van iemand die zichzelf meer dan geweldig vind...

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 16:05

Dat contact zoeken is super, nu moet jij erop in gaan!

Tallie1979
Berichten: 22751
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 16:07

Hij krijgt ook altijd een kriebeltje.. Lovers

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 16:12

volgens mij komt het wel goed hoor!

Tallie1979
Berichten: 22751
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 16:13

En ik praat lief tegen hem Knipoog

Join up is dus niet nodig Knipoog In de wei komt hij ook altijd aansloffen Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 16:16

Tallie, als je paard aan je voorbij wil op het moment dat je hem naar de wei brengt, dan zet je hem heel hard in zijn achteruit. Desnoods met behulp van een pets met het halstertouw.
Touwhalster wil ook helpen om je paard onder controle te houden, maar doe dat dan wel af als je hem op het land zet.
En het helpt ook om even voor het land om te keren en weer terug naar stal te gaan, als hij zo loopt te drammen. Pas echt op het land zetten als hij achter je blijft.

Als hij bij het lopen in de bak contact zoekt met de neus en achter je blijft zit het in principe wel goed met jullie...nu moet hij het geduld nog opbrengen met naar het land toe brengen.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 16:19

Hier ben ik het even niet met je eens, hoe meer gewled je gaat gebruiken, hoe meer je zakt in rangorde en hoe onrustiger je zelf word.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 16:33

Naar aanleiding van mijn topic
[UZ] [NH] Methode Monty Roberts in Paard en Sport?

Ben ik heel anders tegen de Join-up en Monty aan gaan kijken.

Misschien dat je naar aanleiding hiervan de tegens een beetje begrijpt.
Je maakt door middel van de Joinup je paard tot een soort slaaf.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 16:35

Hoe anders? of staat dat allemaal in dat topic? (geen zin om dat allemaal door te gaan lezen Bloos)

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-04 16:46

Ho ho, ik ben niet heilig van MR hoor! Begrijp me niet verkeerd!
En ik doe ook niet met elk paard een join up. Zeker niet als het totaal niet nodig is.
Maar bij Tyrano hielp dit.
Elk paard heeft een andere aanpak nodig. Bij de een helpt dit, bij de ander weer dat.
Juist hierdoor krijg je meer inzicht en zie je wat een paard nodig heeft.
Bij Kasmeria hoef ik niet met een join up aan te komen. (heb ik eens geprobeert). Die werd er niet koud of warm van. Totaal onzinnig dus.
Bij Tyrano zag ik wel verbetering, terwijl andere dingen daar niet werkten.

Verder ben ik helemaal niet met NHS bezig, maar zweer ik het ook niet af.
Overal zitten goede en slechte kanten aan.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 16:48

nouja, ieder z'n iegen zullen we maar zeggen Haha!

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-04 16:55


Ja, maar daarom is het nog wel interessant om andere meningen te horen en mijn visie duidelijk te maken Haha!
Zoals ik al zei, MR vind ik niet geweldig, net zoals NHS. Maar dat wil niet zeggen dat ik er niet open voor sta.

Het ene paard heeft een schop onder z'n donder nodig, de ander een join up.
Ik heb het topic van Marliesje even zitten lezen (niet helemaal). En ik denk dat wat ik doe niet een echte join up is.
Ik mat m'n paard niet af, verneder hem niet. Ik laat alleen zien dat ik hem vetrouw, maar dat ik wel de leider ben. Als ik dit niet doe, loopt hij zo over me heen. Zeker als hengst zijnde.
Nu is dat anders. Hij is veel rustiger, makkelijker in de omgang. En heeft het niet meer nodig. Voorlopig niet en ik hoop ook in de toekomst niet meer Knipoog

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 16:57

aha! ja, als je het over een join up hebt bedenk ik die van MR, heb idd wel eens eerder iemand verteld wat ik er van vond en die bleek het ook heel erg anders te doen...