[NH] Een geslaagde join up!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 14:28

Als jij er een goed gevoel bij hebt gehad, is dat alleen maar fijn voor je.
Voor mij betekend het feit dat het paard wacht met drinken tot hij van jouw mocht dat je hem een psychologische dreun hebt verkocht die zijn weerga niet kent.
Als eens bij nagedacht dat hij in dit geval die join-up helemaal niet nodig had gehad?

Je suis Charlie.


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 14:35

Die band had er misschien al geweest, ook zonder de Join-up.
Een Join-up doen omdat je hem 2 maanden niet hebt gezien is in mijn ogen geen goede reden.

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 14:49

Amanda schreef:
ik was gewoon benieuwd hoe hij nu zou reageren op mij.

Het ging zo snel, dat was alleen maar positief. Een teken dat hij me accepteerd en vertrouwd.


Nieuwsgierigheid is nooit een goede reden voor een Join-up.
Jij ziet acceptatie en vertrouwen in zijn gedrag, ik zie een ruin die geen last meer heeft van zijn hormoontjes, en dus de confrontatie minder snel gaat zoeken.
En als het zo snel ging, was het misschien helemaal niet nodig geweest.

Je suis Charlie.


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 15:24

En Amanda, zelfs de volgelingen van Monty Roberts, Kelly Marks en Robert Maxwell hebben de ervaringen gemaakt dat likken en kauwen niet alleen een teken is van onderdanigheid, maar bij extreem gestressde paarden ook een "Übersprungshandlung" kan zijn. Paard is extreem getressd en gaat staan likken en kauwen, met grote ogen waar het wit in is te zien en het hoofd hoog.

Likken en kauwen moeten samenvallen met het hoofd laag. Dan pas is het een teken van overgave.

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 15:45

Amanda, als jij accepteerd dat je paard in een hoek stopt gedurende de join-up, en hem niet "afmat" zoals je dat bij MR ziet gebeuren, doe je ook geen join-up à la MR. Neemt niet weg dat het een Join-up is....met al zijn vermeende voor-, en nadelen

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 16:16

Tallie, als je paard aan je voorbij wil op het moment dat je hem naar de wei brengt, dan zet je hem heel hard in zijn achteruit. Desnoods met behulp van een pets met het halstertouw.
Touwhalster wil ook helpen om je paard onder controle te houden, maar doe dat dan wel af als je hem op het land zet.
En het helpt ook om even voor het land om te keren en weer terug naar stal te gaan, als hij zo loopt te drammen. Pas echt op het land zetten als hij achter je blijft.

Als hij bij het lopen in de bak contact zoekt met de neus en achter je blijft zit het in principe wel goed met jullie...nu moet hij het geduld nog opbrengen met naar het land toe brengen.

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 10:07

Odi, als jij een ander alternatief hebt dan achterwaarts zetten dan hoor ik dat graag. In mijn ogen is achterwaarts zetten een gedrag van onderdanigheid. En doet Parelli niet hetzelfde met zijn jojo-game?

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 14:17

De Join-up goed toegepast is niets mis mee, maar ik heb er wat op tegen dat het eens in de week gedaan wordt "omdat het zo leuk is" en " om te kijken wat hij doet" ...Lips are sealed
Als ik om me heen kijk hoeveel paarden in mijn omgeving er echt een Join Up zouden nodig hebben, dan blijven er echt heel weinig paarden over.

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 22:44

Odi, dat noem ik geen Join-up, dat is loswerken, neigt naar vrijheidsdressuur (en ga er nu geen beelden bij krijgen van paarden die vrijwillig gaan liggen en het compliment maken) Waar jij mee bezig bent is de Follow-up. Komt na de Join-up...en dat heb je al bereikt met je paard.

Join up is in mijn ogen het opjagen van het paard tot hij tekenen laat zien van onderwerpen (hoofd laag, likken kauwen, oor naar je toe) In galop. Niet het paard stil laten staan of om laten draaien als hij dat wil. Niet laten keuvelen of grassprietjes laten zoeken. Druk op de ketel tot hij zich onderwerpt, op het moment van onderwerping de druk er afhalen, omdraaien en wachten op de join up (hoofd van het paard bij jouw schouder) Dat is de Join-up. Daarna weglopen, en als het paard je volgt (en dat doet hij bijna altijd, anders is de join-up niet goed geweest, heb je de Follow-up.

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 07:53

Maar dat is het verschil...wat hij zelf wil. Bij de Join-up, net als bij het wegjagen van het paard dat iets misdadigs heeft gedaan uit de kudde heeft het paard niets te willen. Het overkomt hem gewoon.

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 00:31

Ik vind ze persoonlijk na de Join-up te meegaand. Ze durven niet stout te zijn, proberen je niet uit. Te slaafs. Zegt genoeg dacht ik zo.

En ja, ik heb artikelen gelezen, van Kelly Marks en Robert Maxwell. Ik heb veel Join-ups gezien die Monty Roberts heeft doorgevoerd, en de mensen daarna weer met hun paard zien aanmodderen, weer terug bij af omdat zij niet weten hoe ze met hun paard om moeten gaan, en dan om de haverklap naar die Join-up grijpen.
Nogmaals, heel veel problemen zijn zonder op te lossen. Echt nodig ga je hem alleen hebben bij een handvol paarden. Of als je niet de tijd wilt nemen voor je paard (zoals Monty Roberts beweert in 20 Minuten tijd op een paard te kunnen zitten).

Je suis Charlie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 26 bezoekers