[NH] Een geslaagde join up!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:24

tja, wat moet ik zeggen.. je kent mijn mening geloof ik wek Knipoog


Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:33

Ik houd niet zo van join-up's, Ik zie zo'n band liever ontstaan vanuit vertrouwen ipv onder dwang... uit het paard z'n initiatief dus...

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:47

Je moet het helemaal zelf weten, maar ik houd er niet van...


Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:57

Ik zal mijn stuje even opzoeken in het join-up topic....

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 14:02

okee hier is het stuk wat ik schreef:

Citaat:
In een paardenkudde heb je de leider en de drijver...de kudde loopt altijd tussen deze paarden in. zij hebben dus een enorme verantwoordelijkheid en staan dag en nacht klaar in het belang van de kudde. zij springen tussen het gevaar en de kudde, wat dus eigenlijk een levensgevaarlijke baan is, drijven of leiden...(veel mensen willen leider zijn maar kunen de verantwoordelijkheid niet nemen. ze vluchten voor enge dineg en een paard zal voor zichzelf moetebn zorgen, de eigenaar durft immers niet meer. paard gaat zichzelf leuiden, en opeens is daar de eigenaar weer die boos word want het paard luisterde niet. 'k hoop dat het je aan het denken zet )

nu kun je in een kudde niet hebben dat paarden gaan zitten klieren. daar moet je wat aan doen en dat doen deze drijvers/leiders dan ook. zij drijven het paard de kudde uit, een paard alleen is een mooie, gemakkelijk te vangen prooi, dus het 'eruitgestuurde paard' wil wel heeel graag terug en snel weer vriendjes worden met de leider...Je krijgt dan een oortje op je gerich en het paard laat zijn hals zakken en gaat onderdanig kouwen. herken je de join up

op een gegeven moment klaten de leiders het paard weer toe in de kudde. ze maken een ontvankelijk gebaar en laten het paard zijn 'excuses' aanbieden. het paard zal achter ze aanlopen, en erg aardig tegen ze zijn...

een join-up is dus een reactie op iets dat de kudde in gevaar brengt en de join-up is dan ook weleens nodig bij jonge paarden die hun plek nog niet echt kennen. het is dus voor een paard hoogst raar dat hij/zij opeens weggejaagd word...MAAR op dat moment is hij/zij wel in gevaar dus zal hij/zij er alles aan doen weer terug te komen in de kudde. en dus heel lief tegen je gaan doen, in de hoop dat 'ie voortaan in jou beschermende omgeving mag blijven...EN dAAr was m. roberts net opuit naar mijn idee niet nagedacht wat hij doet, maar als het maar werkt....niet echt eerlijk en zonder dwang (zoals hij zelf de hele tijd roept... )de paardenman...

misschien snap je nu waarom het een psychische mishandeling is en je een paard met een join-up wel degelijk tot iets dwingt. met een join up dufrt een paard niet in verzet te komen omdat hij zijn leven dan in gevaar brengt, maar als je even verder demkt komje tot schokkende conclusies



en de link naar het topic:
[UZ] (NH) join up

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 14:14

een join up is veel intensiever, dat is eenmalig wegjagen. Paard kan weg en is vrij om weer te komen, daar is niets mis mee, ik jaag ze ook regelmatig weg als ze in de weg staan hoor, maar ik ga ze niet opsluitemn en dan rondjagen, als ik een joinup zou moeten doen, doe ik het in een ruimte te waar een paard onder de druk uit kan komen...

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 14:28

en toch is het idd ook nog moeilijk te zien wanneer het ontspanning is en wanneer stress, een gestressd paard trekt zich terug en oog voor de amateur ontspannen

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 14:29

maar dan moet je toch doordrijven ven roberts, als een paard stopt???

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 14:34

Fijn zo, heb ik het verhaal weer niet voor niets getypt Haha!

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 14:36

Ga je het hierna nog een keer doen?

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 14:43

Maar je hebt niet zoiets van: ásl het niet goed gaat ga ik wat anders proberen..." Ik weet niet of je een beetje snapt wat ik bedoel indat lange stuk, maar je kunt ook verder kijken dan je neus lang is. Ik persoonlijk zou het niet met een prettig gevoel doen, op die manier vertrouwne (als je het nog zo kan noemen) afdwingen...

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 14:48

gelukkig maar, dan zou het nog erger zijn, maar ik vind het toch niet kloppen. Je strafte hem dus voor de hormoontjes die werkten (en waar hij dus niets aan kon doen). Paarden doen dat soort dinngen uit instinct, de kunst is dan, sleutel in het instinct (kan echt!). Nu straf je hem voor dingen waar hij geen weet van heeft...

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 14:54

gewoon omdraaien en rustig blijven, je zo min mogenlijk opwinden. Ik ben nu ook bezig met een paard wat me steeds voorbij loopt, en het is nu zover dat ze eindelijk begrijpt dat ze achter me moet lopen ipv voor me (schuin of recht maakt me geen donder uit). Asl hij je voorbij lopt draai je je naar zijn achterhand en draai je een rondje. Dan ben jij weer voorop en als hij je weer voorbij loopt doe je het weer, hij ontdekt dat het op deze manier echt niet snel;ler gaat en hij zal na verloop van tijd achter je blijven lopen...

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 15:04

Dat voorbij rennen is niet normaal, of eigenlijk, Het mag niet. De kunst om het af te leren is niets doen, gewoon nongalant omdraaien en je niet druk maken. Wat me vaak opvalt is dat iedereen z'n paard voor 100% willen besturen, begeleiden enz, maar dan kan je beter een robot kopen. Wat me echt opvalt (nu met het nieuwe paard ook) is dat een leider zich niet druk maakt, het nieuwe paard gaf de leider een trap, en de leider trok zich er niets van aan, keek nieteens om, was gewoon niet onder de indruk. Was ze terug gaan trappen/ boos geworden dan had die trap effect gehad en indruk gemaakt, dat was ook de bedoeling van de nieuwe, maar omdat Midwinter het negeerde stopte ze met irritant doen... ja, lichaamstaal en mentaliteit leer je het best van het paard zelf, niet uit een boek en helemaal niet van iemand die zichzelf meer dan geweldig vind...

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 15:05

Dat contact zoeken is super, nu moet jij erop in gaan!

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 15:12

volgens mij komt het wel goed hoor!

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 15:19

Hier ben ik het even niet met je eens, hoe meer gewled je gaat gebruiken, hoe meer je zakt in rangorde en hoe onrustiger je zelf word.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 15:35

Hoe anders? of staat dat allemaal in dat topic? (geen zin om dat allemaal door te gaan lezen Bloos)

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 15:48

nouja, ieder z'n iegen zullen we maar zeggen Haha!

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 15:57

aha! ja, als je het over een join up hebt bedenk ik die van MR, heb idd wel eens eerder iemand verteld wat ik er van vond en die bleek het ook heel erg anders te doen...

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 18:23

nope, daar begelijd je je paard als het goed is.(er zijn idd mensen die drijven...) Met rijden kun je ook schoppen en rustig je been aanleggen.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 19:01

probeer eerst eens wat leidoefeningen. eerst voor het paard, dan er schuin achter en dan naast het paard (waar je op de cirkel ook staat) Laat haar daarna pas om je heen lopen en loop actief mee in de gang waarin je haar wilt hebben (geen gezicht, werkt wel), om die manier word hhet in mooie woorden: samen dansen...

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 20:01

graag gedaan!

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 07:29

Join up is iets heel anders dan het werk van hempfling. Hempfling drijft ze niet continu op. Hij begelijd ze als het ware de picadero door. Dus als je het precies doet zoals hij beschrijft in zijn boek, is het echt geen join up. Als je merkt dat je an het drijven bent ipv begeleiden dan moet je oppassen en dan is het dus ook niet meer a la hempfling...

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 15:38

Goed zo, mekr je dat dit iets heel anders is als een join up?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers