[LO] jong paard, verschillende kanten op?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PN_anne

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Groningen

[LO] jong paard, verschillende kanten op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 18:33

hoi..

ik ben nu bezig een pony te beleren, maar ik vroeg me af, of je een jong paard bij het longeren nou één kant op laten lopen (als je paard het nog niet zo goed snapt lijkt me dat toch makkelijker)
of moet je juist op allebei de kanten laten lopen (om de belasting van de benen?)

want die pony wil dus alleen een kant op lopen.. de andere kant snapt ze nog niet zo goed (omdraaien enzo)

ik longeer haar maar heel kort, zo'n 10 tot 15 min..

misshien domme vraag hoor, maar ik wil het wel ff weten Tong uitsteken

lautjuh85

Berichten: 2182
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 19:46

Hoi,

Ik zou hem met longeren wel leren om beide kanten op te lopen, want als je er straks op gaat rijden dan moet hij ook op beide kanten kunnen lopen.
Wil hij met longeren niet op die kant lopen die hij moeilijk vind, zorg er dan voor dat hij voorwaarts blijft, maakt niet uit hoe hard hij gaat. Zorg ervoor dat je met hem mee loopt. Al loopt hij over de hoefslag de hele bak door, dat maakt niet uit. Hij snapt het vanzelf en je kunt hem naarmate hij het wat beter snapt wat korter pakken, zodat hij vanzelf op een kleine "volte"komt. Veel succes ermee.

Ps: Ik heb vorig jaar die van mij beleerd met behulp van een ervaren iemand en die heeft mij dit geleerd, want ik had hetzelfde probleem.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:22

lautjuh85 schreef:

Ps: Ik heb vorig jaar die van mij beleerd met behulp van een ervaren iemand en die heeft mij dit geleerd, want ik had hetzelfde probleem.


Dit vind ik een heel goed advies. Ik denk eerlijk gezegd dat het toch een vorm is van verzet. Ik weet niet hoe oud hij of zij is maar probeer hulp in te roepen van een ervaren persoon.

Wil je het proberen het zelf te doen en wanneer je paard oud genoeg is, zou ik het volgende proberen. Probeer in de welbekende driehoek te blijven staan. Voordat je paard omdraait, geeft je paard al de tekenen daarvan. Verandering van oogopslag, oren iets anders, iets langzamer gaan lopen. Op dit moment moet je ingrijpen, houdt haar of hem voorwaarts en geeft indien nodig een correctie met de zweep wanneer ze van plan is om haar achterhand van de volte te houden.

PN_anne

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 12:23

ik heb haar tot nu toe nog mar zo'n 3 keer gelongeerd, en het ging hardstikke goed, (beide kanten) maar in het begin (als ik dus nog maar net bezig ben) wil ze maar een kant op, en draait ze zich dus om.. als ik een tijdje bezig ben loopt ze wel gewoon netjes beide kanten op.
maar ik vroeg het me alleen af
Lachen wel bedankt OK dan!

lautjuh85

Berichten: 2182
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 14:39

Suc6 verder.
Ik denk dat het je wel gaat lukken.
Doorzetten he OK dan!

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 21:37

echt beide kanten op longeren, niet altijd maar 1 kant op. Dat hebben ze met mijn pony ook gedaan met beleren vlak voor ik haar kreeg en ik ben weken bezig geweest om haar normaal de andere kant op te krijgen (met hulp) dus ik zou gelijk vanaf het begin af aan beide kanten op longeren


mijn paard loopt zonder longeer lijn in een rond bakje en wil ook liever rechts als linksom lopen en al ik even niet oplet wil hij dus ook omdraaien. maar dan moet hij dus weer terug de kant op waar hij ging. Hij moet gewoon beide kanten op lopen.

PN_anne

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 23:28

heb haar vandaag weer gelongeerd. beide kanten op OK dan! ging hardstikke goed, ze heeft zich maar 2 keer proberen om te draaien Haha!