[NH]hoe kan je het beste beginnen, + ervaringen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

[NH]hoe kan je het beste beginnen, + ervaringen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-04 14:34

Hallo allemaal. Ik ben al een tijdje bezig met vrijheidsdressuur, maar ik ben erachter gekomen dat natural horsemanship me meer aanspreekt.

Ik heb een arabier, 11 jaar... ruin... heel lief, nieuwsgierig.

Ik vroeg me af hoe je nou het beste kunt beginnen met NH, en wat je dan moet doen, waar je op moet letten en wat jullie ervaringen zijn met die oefeningen, en hoe het rusultaat moet zijn.

Ik hoop dat jullie me deze vakantie lekker bezig kunnen houden :p
want het gebeurd niet zomaar even snel...

groetjes astrid

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 14:43

je kunt denk ik het beste het boek Het paard als partner lezen van Elma Middel en Marike Coverdale. hierin worden 6 visie's op NH beschreven en zo kun je kijken wat het beste bij je past.

Tittel

Berichten: 811
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Muntendam (Gr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 15:18

Doe het zelf via de Freestyle methode van Emiel Voest. In zijn boeken staat goed vermeld hoe je kunt gaan loswerken en grondwerk kunt gaan doen. Ik vindt dit een leuke en passende manier. Als je er meer over wilt weten, hoor ik het wel.

Tittel

Berichten: 811
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Muntendam (Gr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 15:21

Tijdens de oefening moet je altijd in je achterhoofd houden dat jij en zeker je paard geen fout kan maken. Ik ben al blij met de kleinste dingen en ga ook niet eindeloos door. Wat ook heel belangrijk is, het moet leuk blijven en niet voorspelbaar. Ik ga graag met 1 van mijn paarden wandelen en doe dan grondwerkoefeningen. Wat je moet doen, ligt aan je zelf. Wat wil je? Daar ligt het aan. Misschien een leuk idee om een keer naar een demonstratie te gaan kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 15:25

Citaat:
Tijdens de oefening moet je altijd in je achterhoofd houden dat jij en zeker je paard geen fout kan maken.

ow, is dat zo?
Leg eens uit?

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-04 15:53

fouten maken kan je altijd, lijkt mij.... daar leer je van toch?

maar goed, ik weet nog niet wat ik wil, ja me er eerst in gaan verdiepen zodat ik erachter kom, maar daar heb ik wel een beetje hulp bij nodig hoor!!

ik ga wel even uitzoeken wat NH allemaal inhoud, dan praten we verder Tong uitsteken

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 17:15

Tittel schreef:
Tijdens de oefening moet je altijd in je achterhoofd houden dat jij en zeker je paard geen fout kan maken.


Juist jij kan superveel fouten maken, wat het voor de relatie tussen jou en je paard kan verpesten!! Hou daar goed rekening mee!! Je moet daarom ook zeker niet met NH beginnen als je niet weet waar je mee bezig bent!

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 17:21

Je moet zeker niet met HN beginnen omdat je een probleempaard hebt, juist in het begin maak je vel fouten, en dat verpest je band alleen maar, meestal zelfs voorgoed omdat je de geest van je paard kan breken met NH, dat lukt je niet door hem een tik te verkopen!

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 20:54

Het een hoeft het ander niet uit te sluiten toch. Vrijheidsdressuur en natural horsemanship gaan prima samen.
Je kan het beste idd eerst wat boeken enzo lezen om een beetje een goed beeld te vormen van wat er is. www.paardnatuurlijk.nl is bijvoorbeeld een hele goede site. Maar eigenlijk is je paard de beste leermeester.
Je kan ook een keertje langskomen dan kan ik je met Eli wat basis dingen laten zien.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 22:15

Citaat:
Juist jij kan superveel fouten maken, wat het voor de relatie tussen jou en je paard kan verpesten!! Hou daar goed rekening mee!! Je moet daarom ook zeker niet met NH beginnen als je niet weet waar je mee bezig bent!


Zolang je niet enkel aan de oefening denkt van zo moet het, kan het niet zo zeer kwaad als je het fout doet. Je luisterd naar je paard en bent bereid om van hem te leren.
Ga je echt te werk volgens de boekjes, dan word het een ander verhaal.

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 10:12

Kiamyd schreef:
Juist jij kan superveel fouten maken, wat het voor de relatie tussen jou en je paard kan verpesten!! Hou daar goed rekening mee!! Je moet daarom ook zeker niet met NH beginnen als je niet weet waar je mee bezig bent!


dan moet je nergens aan beginnen ! Knipoog

Maar tuurlijk kun je fouten maken.
Wees eerlijk in de omgang met je paardje, doe geen nutteloze dingen, en je kunt inderdaad een goed boek daarover kopen (en josien heeft er ook wel verstand van geloof ik) om je te helpen.

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-04 17:18

ik ga maandag een paar boeken huren bij de bieb hier, als ik ze goed vind koop ik ze wel, en verder is mijn paard helemaal niet dwars ofzo, hij zou zelfs door vuur lopen als ik hem dat zou vragen. (ook een beetje overdreven maar goed)

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-04 17:19

viola schreef:
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten toch. Vrijheidsdressuur en natural horsemanship gaan prima samen.
Je kan het beste idd eerst wat boeken enzo lezen om een beetje een goed beeld te vormen van wat er is. www.paardnatuurlijk.nl is bijvoorbeeld een hele goede site. Maar eigenlijk is je paard de beste leermeester.
Je kan ook een keertje langskomen dan kan ik je met Eli wat basis dingen laten zien.


ik wil best een keer van de zomer langskomen hoor, moet ik alleen een trailertje zien te huren, en mijn vader er toe te krijgen om me erheen te brengen.

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 17:53

Assiej schreef:
ik wil best een keer van de zomer langskomen hoor, moet ik alleen een trailertje zien te huren, en mijn vader er toe te krijgen om me erheen te brengen.


Anders kom je toch eerst een keer zonder paard langs. Dan laat ik je wat NH dingen zien en heb je meteen een beeld bij wat je al gelezen heb. Ik weet niet of je tijd heb dit weekend, maar wat mij betreft ben je morgen al welkom hoor, ik moet toch aan het werk met Eli. En wees niet bang ik ben niet zo'n type die alles beter weet hoor en ik eet je ook niet op Knipoog

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-04 21:14

ik kan misschien a.s woensdag, maar dat moet ik nog even bespreken met mijn moeder. Dan kom ik gewoon zonder paard. Tevens komt het mij het beste ook uit in het weekend, maar morgen kan ik niet. Waar woon je in vlaardingen??

HHenny
Berichten: 826
Geregistreerd: 07-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 09:15

Hoi Viola,
Ik lees zo jouw stukje,en ik ben ook wel geintresseerd.
Ik zoek namelijk mensen in de omgeving,om eens te kijken hoe het in de praktijk gaat,en zo verder.
Zou ik misschien ook eens mogen komen kijken?

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 15:58

Natuurlijk mag jij ook komen kijken. Neem maar even contact met me op via bp.

HHenny
Berichten: 826
Geregistreerd: 07-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 22:41

ik heb je een bp tje gestuurd,hopelijk komt hij goed aan,ben niet zo'n computerster

HHenny
Berichten: 826
Geregistreerd: 07-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 22:43

ik heb je een bp tje gestuurd,hopelijk komt hij goed aan,ben niet zo'n computerster

HHenny
Berichten: 826
Geregistreerd: 07-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 23:03

ik ga zondag 11 juli naar een clinic paarden begrijpen ,kennen jullie dit?

HHenny
Berichten: 826
Geregistreerd: 07-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 07:41

viola ik heb je eenemail gestuurd.
maar wat ik nog wilde vragen volgens welke methode werk jij?
emiel voest of meer pat parelli,of nog iets anders?

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 10:04

Ik werk volgens mijn eigen methode en die van mijn pony's, maar het komt het meeste in de buurt bij Hempfling.
Ik heb best wel aardig 'gevoel' voor dieren al vind ik dat een beetje raar om van mezelf te zeggen. En ik ben na het lezen van een paar boeken vooral veel gewoon met mijn pony gaan uitproberen en dan leer je het meest.