[LO] tips nodig om 3 jarige te leren longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

[LO] tips nodig om 3 jarige te leren longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-04 20:04

Zoals de meeste wel weten heb ik sinds anderhalve maand een 3 jarig paard (Breitling) Hij kende echter nog helemaal niks. Inmiddels is hij dus zover dat hij met het zadel en hoofdstel op loopt. Op stal hebben wij een rond bakje naast de gewone bak, maar daar vind ik de bodem niet optimaal van (erg glad na een regen buitje waardoor hij heel voorzichtig gaat lopen) en ik vind hem te klein (laat hem al expres niet galoperen in dat bakje)

Nu heb ik vandaag voor de 3e keer hem in de gewone bak aan de longe gehad (alleen stap en draf) en merk dat hij hier veel ruimer loopt en beter zijn benen optilt (omdat hij dus een groter rondje kan lopen)

Nu is dus mijn probleem dat deze bak geen normale afmeting heeft (ik gok op 50x60 of 60x70) beetje vierkant dus en hierdoor krijg ik met longeren 2 stukken zonder aanleuning (het hek) Op dit gedeelte zwabbert heel zijn achterhand weg en komt hij terug en valt hij bijna uit de draf (omdat hij nog niet echt snapt dat ie dat gedeelte zonder aanleuning rond moet lopen). Hij reageert aardig goed op mijn stem, maar is totaal niet bang voor de longeer zweep ( ik moet echt zijn kont aan raken wil die meer voorwaards gaan) zodra hij het gedeelte met aanleuning loopt is zijn draf gelijk een stuk ruimer en loop hij netjes dat halve rondje, maar zodra ik dus weer bij dat open gedeelte kom zwabbert zijn achterhand weer weg.

Nu zat ik te denken om een gedeelte af te zetten met een lint ofzo maar zou hij dan niet weer preccies het zelfde gaan doen als ik dan dat lint weer weg haal? want in het ronde bakje liep hij 3 x per week en daar loopt hij gewoon netjes zijn rondje.

Ik zat ook aan dubbele longe te denken maar daar heb ik dus geen ervaring mee en ik ken ook niemand die daar ervaring mee heeft. Zou ik daar met een gebruiksaanwijzing ook uit komen? En wat is dat preccies? Heb je dan gewoon 2 longeer lijnen nodig, of is dat 1 longeerlijn die in 2 gesplits word?

ik neem aan dat jullie begrijpen wat het probleem is, iemand tips ? Lachen


__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-04 20:29

ja maar als ik in het midden ga staan dan loopt hij het hele rondje met zijn achterhand naar buiten geslingert. Hoe krijg ik die naar binnen dan? Hij doet zijn kop naar mij toe en zn achterhand gaat dan naar buiten, waardoor hij mij mee trekt. En dat van op zijn eigen benen lopen heb je wel gelijk in, zo had ik daar nog niet aan gedacht. Als ik zijn achterhand wat meer naar binnen kan houden ga ik dat ook zeker doen!

iemand nog tips?

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-04 20:31

Heb daar trouwens wel de mogelijk heid voor, ben altijd in mijn 1tje in de bak want ben de enige die daar een stal huurt, die mensen hebben zelf een e pony en een welsje Haha!

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-04 20:42

Ik denk niet dat ik hem normaal rond krijg als hij zijn kont zo naar buiten gooit. (hij gaat echt overdwars lopen met zijn kop naar mij toe) Dus ik zoek een manier waardoor ik zijn achter hand iets meer naar binnen krijg zodat hij gewoon normaal een rondje loopt. (kan hem niet normaal laten draven omdat hij mij gewoon mee trekt zodra hij zijn achterkant wegzwabbert (om naar de omheining te lopen)

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-04 20:44

Ik snap natuurlijk wel dat hij niet 1 2 3 goed een rondje loopt. Maar doordat hij die achterhand zo weg slingert maakt het voor mij onmogelijk hem te kunnen longeren ( op het moment dat hij dat doet trekt ie mij mee naar buiten en is heel zijn ritme er uit)

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-04 20:50

in het ronde bakje loopt hij prima zijn rondjes. Maar ik denk niet dat hij snapt dat hij in de bak aan de longe die rondjes ook moet lopen Haha! Ook niet vreemd als het de 3e keer is. Maar ik denk dat als ik die achterhand beter onder controle heb hij het beter zal gaan begrijpen omdat ik hem dan beter die rondjes kan laten lopen. Maar ik weet dus niet hoe ik die achterhand op zijn plaats moet houden

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-04 20:51

niesjuh14 schreef:
hoi hoi
ik heb het me veulen met weinig moeite geleerd.
ik pakte het longeerd touw en een zweepie.
en ze ging al gewoon lopen wel soms van he wat moet ik doen maar nu ook ik hoef nog maar draf te zeggen en gaat draven zonder trekken of omdraaien want dat omdraaien hoor je ook best vaak.


Dat doet mijn paard ook. Als ik draf zegt draaft hij direct aan en als ik stap zeg stapt hij en als ik halt zeg staat ie stil en als ik dan draaien zeg maakt hij een keertwending en gaat hij de andere kant op Haha! Dat is het probleem ook niet. Het probleem is die achterkant die helemaal weg loopt

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-04 20:55

LuvdaTossa schreef:
Circel afzetten en in het midden gaan staan (zonder longeerlijn!!!) en laat dan maar de rondjes lopen! Ik doe het in het begin nooit met longeerlijn, dan stoor je ze zo aan het hoofd! Laat ze eerst maar eens goed op de circel lopen, dan lopen ze het ook zo met longeerlijn!



Ik heb hem nu anderhalve maand in een ronde circel laten lopen zonder longeer lijn Haha! dat doet hij ook prima. Maar nu ik in de gewone bak ga staan zwabbert hij dus op de open gedeeltes zijn achterhand weg en ik wil uit die ronde bak weg omdat ik die te klein vind.

In de stap loopt hij perfect zijn rondje. Maar zodra ik hem aan laat draven zwabbert ie in het midden zijn achterhand weer weg.

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-04 21:00

niesjuh14 schreef:
tis ook makkelijk eerst proberen aan een halster touw kleine stukjes en dan steeds groter



Ik denk niet dat dat mijn probleem gaat oplossen een halster touw is veel te kort dan kan hij helemaal niet normaal een rondje lopen.

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-04 21:30

machie schreef:
wat is jou doel van het longeren van een veulen?
Sorry totaal offtopic, weet ik.



Dat snap ik ook niet helemaal, en snap ook niet wat ik zou moeten bereiken met een halster touw Verward

judithh:
Ik dacht in eerste instantie ook aan afzetten. Maar hij moet natuurlijk ook op zich zelf leren lopen wat jarrah zei. Maar net wat jij zegt na een keer of 10 zonder, dan daarna leert hij ook wel op zijn eigen lopen.

maar ik heb hem dus ook in een rond bakje gehad dat is dus preccies het zelfde als dat je hem afzet. Ik denk namelijk dat als ik hem nu afzet, en ik dat straks weer weg haal dat hij dan preccies het zelfde doet (omdat hij dit in het rondje bakje ook niet doet) Of denk ik dan verkeerd?

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-04 21:32

Zou het niet wat zijn als ik een dubbele longe koop en daar een paar keer mee longeer. (dan de buitenste lijn achter zijn kont langs) zodat ik die achterkant kan begrenzen.

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-04 21:38

Ik denk dat ik dat dan maar ga proberen. Dan vraag ik gewoon een goede uitleg over hoe je het kunt gebruiken en zoek hier op bokt nog wel even hoe je dat het beste kunt gebruiken. Ik denk dat als ik daar een aantal keren mee gelongeert heb hij het veel beter snapt.


__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-04 12:40

Die kans om weg te draaien houd hij hoe klein het rondje ook is. Ik kan zijn achterhand toch niet begrensen. Jullie kunnen niet zien hoe erg hij dat doet. Maar er valt echt niet te longeren als hij overdwars gaat lopen. Het is ook niet de bedoeling dat ik daarmee blijf longeren maar om hem even de goede richting op te wijzen zeg maar. Ik denk namelijk niet dat ik iets bereik als ik in het midde ga staan en hij het hele rondje zo loopt want ik krijg hem niet eens normaal aan het draven als hij overdwars loopt.

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-04 12:43

Het is trouwens ook geen slingeren maar hij loopt gewoon overdwars weg naar buiten (met de achterkant) en trekt mij mee, waardoor het meer een vierkant word als een rondje zeg maar

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-04 19:44

Aan hulp heb ik bij mij op stal niks want die hebben helemaal geen ervaring. Ik kan wel longeren en heb geen les nodig, ik vraag alleen een tip om die achterhand er bij te houden. (hier zeggen ze bij alle vragen neem les terwijl je de meeste dingen ook met een tipje op kunt lossen )

Ik heb vandaag geprobeerd om een longeerlijn achter zijn kont langs te doen maar dat vind hij dood eng dus dat heb ik maar niet gedaan.

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-04 21:40

Als ik die zweep achter zijn kont hou word het nog erger, dan draait hij nog verder weg. En hij is totaal niet bang voor die zweep (zweep heeft weinig nut bij dit paard met longeren) Ik wou vandaag een stuk afzetten in de bak( had ik al gedaan) met lint wat daar lag. Maar ja dat vond dat p*kke wijf van mijn stal weer is niet goed en moest ik er af halen want mog dat niet gebruiken. En dus wat gebeurde er, vandaag sleepte hij mij door de bak. Hij liep al wel beter zijn rondjes, maar die achterkant

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-04 06:55

Ik heb waarschijnlijk iemand gevonden die mijn paard een maand op stal neemt en hem voor mij in gaat rijden (grens van belgie) Van hem heb ik mijn springzadel gekocht en hij had gezegt dat als ik problemen had of toch liever dat hij hem goed in zou rijden ik hem mocht bellen. (omdat ik niet genoeg geld heb om 400 euro bij een andere stal te betalen ) en waarschijnlijk mog ik het dan bij hem voor het zelfde geld als ik nu aan 1 maand stalling kwijt ben. (ander kan het niet, heb al 3 maanden mijn loon niet gehad van mijn werk Boos! ) Dan ga ik daar waarschijnlijk dus de eerste week logeren en het laatste weekend. Dus dan ga ik wel met hem een paar keer longeren om het op te lossen. Maar dit is nog niet zeker, moet het eerst met hem overleggen.

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-04 20:58

Brendageene schreef:
. Ga ook goed na of het paard het gewoon niet snapt of dat hij aan het klieren is.


Dat laatste is niet het geval, hij is 3 en heeft nu 4 keer aan de gewone longeer lijn gelopen, hij snapt de bedoeling dus niet, en daar ga ik hem niet voor op zijn flikker geven. Wil alleen dat ik zijn achterkant wat meer naar binnen krijg zodat het voor hem wat makkelijker word.


Kanzi: ik heb hem kort en loop met hem mee rondjes. Maar elke keer bij het open gedeelte vliegt zijn achterhand naar buiten weg, of ik nou de zweep erachter heb of niet. En hij is zo sterk dat hij mij gewoon mee trekt.

zondag heeft ie me voor het eerst de bak door gesleept maar dat was meer een paniek reactie Clown

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-04 21:18

Nee dat snap ik ook. Maar ik moet een manier vinden om zijn kont naar binnen te houden. Er valt namelijk niet te longeren als hij zijn kont naar buiten draait. (dan valt hij terug) dus daarom moet ik een manier hebben om hem zeg maar een beetje te helpen ( en mezelf) hij gaat echt overdwars lopen namelijk


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 33 bezoekers