[ar] hoe mini shet leren mennen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fancylover

Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Opperdoes

[ar] hoe mini shet leren mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-04 18:21

HAAAY

ik wil heel graag met mijn mini shet mennen. nouja niet echt mennen want we hebben geen wagentje maar je kan natuurlijk altijd erachterlopen met de longeerlijn die aan het bit vast zit en door een longeersingel heen! ik heb het geprobeerd met roos (mini shet van 80 cm) maar het lukt me maar niet! roos snapt niet wat de bedoeling is en ze gaat gewoon liggen als ze het niet meer ziet zitten.

Weet iemand hoe ik haar dat kan leren??

Groetjes Ellen

Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 19:45

Hahahaha, ze lijkt op mijn Saartje. Die gaat ook altijd liggen als ze het saai vind worden Haha! .
Maargoed, misschien moet je er eerst iemand ook naast laten lopen, dan weet ze tenminste waar ze heen moet. En dan diegene steeds verder weg totdat jij het alleen erachter kan.
Veel succes!

roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 19:52

whaha

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 20:38

roylinde schreef:
whaha

Beetje vage reactie Verward

raar dat ze gaat liggen, ze snapt het dan gewoon niet. Kun je er niet iemand naast laten lopen? Want zodra ze gaat liggen moet ze gelijk omhoog en verder lopen

Whoops

Berichten: 174
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 21:34

Mijn shetje heeft ook een periode gehad dat ze ging liggen als ze iets niet boeiend genoeg vond.

Longeer je je shet ook wel eens? En kent ze alle commando's (stap/draf/galop/halt) al? Het is in ieder geval erg belangrijk dat je shet de commando's kent. Misschien dat je idd in het begin iemand er naast kan laten lopen. Veel succes!

fancylover

Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-04 11:45

We hebben het al wel geprobeerd met iemand ernaast! maar dan volgt ze die gene alleen maar!

ik longeer haar bijna nooit want dat wil ze dus gewoon niet! ze gaat gewoon stilstaan eten of gaat liggen! ook dat geprobeerd met iemand ernaast maar dan volgt ze die ook alleen maar! dus dat schiet ook niet echt op! maar we gaan het maar weer eens proberen Haha!

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 18:35

ikk zou toch beginnen met opnieuw longeren. zorg dat met longeren binnen jouw bereik loopt zodat je haar kunt aantikken met de longeerzweep. laat er iemand naast lopen net zo lang tot ze het goed doet. de aanhouder wint. leer haar de commando's stap draf en galop en halt.pas als je haar dat hebt geleerd zou ik aan mennen beginnen. een goede basis is heel belangrijk. laat ook met mennen net zo lang iemand meelopen tot ze niet meer gaat liggen. als je consequent blijft oefenen met alles gaat ze het vanzelf leuk vinden. wissel je oefeningen ook af. laaat haar ook eens wat dressuuroefeningetjes doen aan de lijnen. je zult zien dat ze het vanzelf leuk gaat vinden. je kunt zelfs met haar springen aan de lijnen. gewoon 2 longeerlijnen nemen, hindernisje maken en springen maar. als je dagelijks afwisseld zal ze het leuk gaan vinden en zal ze niet meer gaan liggen.

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 14:17

Wat een rare pony Lachen
Ik denk dat wanneer je veel verschillende dingen met haar gaat doen, ze werken wel leuk gaat vinden. Ons kleine shetje (85 cm) heb ik eerst gelongeerd, zodat ze alle commando's kende (lange zweep erbij, als ze zich om wilde draaien of stil ging staan). Vervolgens heb ik een tweede longelijn erbij gepakt en die achterlangs laten lopen (dubbele lijnen), dat bleek gelukkig geen probleem te zijn. Daarnaast veel spelen, wandelen in het bos en springen. Toen dat alles goed ging (we hebben de tijd genomen en zijn een halfjaar zo met haar bezig geweest), hebben we een tuigje gekocht en erachter gaan lopen. Eerst nog met iemand bij haar hoofdje (ze draaide zich om) en na veel oefenen erachter. Nu sleept ze onze bak en ze vind alles leuk om te doen.
Ik heb wel met haar gemerkt dat wanneer ze iets niet begrijpt ze dwars kan worden. Alleen die van mij ging dan heel hard rennen Boos! Maar met geduld en veel belonen, is dat allemaal goed gekomen.

Veel succes met je pony, de aanhouder wint!