[NH] Loswerken, daarna NIET naar je toe komen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

[NH] Loswerken, daarna NIET naar je toe komen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-04 10:26

Hoi

ik verzorg even tijdelijk een paard van iemand, die ik vroeger ook heb verzorgd maar die ik niet aankon (bleek een hengst te zijn) Ondertussen is hij gecastreerd en heel sterk verbeterd in de omgang etc.

Nu ging ik er di-avond voor het eerst heen en dacht ik "dat ga ik even goed aanpakken" en ben gaan loswerken en wat grondwerk gedaan.
Anyway; hij reageerde super op m'n lichaamstaal !!! stap, draf, galop, ging goed ! Ook het oortje naar me toe, likken, etc. Was echt attent op mij. Daarna dus laat je hem stilstaan en ga je hem aaien en dan moet hij daarna je volgen, en dat deed hij dus maar 1 keer, en vervolgens gebeurde er niets bijzonders op het erf, maar daar was toen dus al z'n aandacht. Hoe kan ik dat nog verbeteren ??? En is het uberhaupt erg als dit gebeurt ?

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 11:03

Citaat:
Hoi


hoi Haha!

Ik heb dit ook, en heb het idee dat het bij mij ligt aan het feit dat ik nog goed moet oefenen met het verschil van drijven en aanwijzingen geven. Als ik met midwinter gewerkt heb in de picadero loopt ze voor me weg (hele logische reactie, ik heb net dominante dingen gedaan), en volgt ze heel zo nu en dan. Wat ik nu aan het doen ben is grondwerk aan het halster met leadrope, dit gaat super, dus ik ga het binnen kort weer in de picadero proberen. Ik raad je dus aan om eerst het leiden aan het halster perfect te laten verlopen en dan weer de bak in.
Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 14:10

Helemaal niet erg, wanneer hij zich naar je toe draait, dus je met 2 ogen aankijkt heb je zijn attentie en dat is wat je vraagt.
Het is heel wat voor een paard zich in 1 keer aan iemand te geven. Je kunt hem wel forceren door steeds te proberen of hij mee wil lopen etc. maar door hem rust te geven op het moment dat hij je aankijkt, dus beloning geeft, zal hij leren dat dit het doel is. Ontspanning en aandacht voor jou.
Dan zal de volgende stap worden dat hij naar je toekomt en meeloopt.
Gebruik eerst een lange lijn. Als jou lichaamstaal niet duidelijk genoeg is kan je vriendelijk de lijn gebruiken als hulpmiddel. Als laatste hulpmiddel zeg maar, wat je straks, wanneer hij je wel begrijpt en durft te vertrouwen, weg kunt laten.
Focus je niet op ' wat er gezegd' wordt over volgen, komen etc.
Dit is niet iets wat gelijk zo moet gaan en zegt ook lang niet alles over of jij goed bezig bent met het grondwerk/ loswerken of hoe je het ook noemt.

Door met een lijn te werken voorkom je ook dat het paard erachter komt wat jij nog niet weet. (Zoals Parelli zegt, 'don't let the horse know what you don't know') Je kunt je er dus voor behoeden dat je paard bijvoorbeeld wegloopt en na 3x weglopen denkt, heeejj dat kan ik gewoon doen..

Succes!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-04 16:03

Elise"]
Het is heel wat voor een paard zich in 1 keer aan iemand te geven.
[/quote]

owkee.........dat heb ik me eigenlijk niet beseft dat dat zo is.....heb het met een ervaren paard geleerd en die loopt na het loswerken als een lammetje achter je aan, dus ik dacht dat dat 'normaal' was.........

[quote="Elise schreef:
Als jou lichaamstaal niet duidelijk genoeg is kan je vriendelijk de lijn gebruiken als hulpmiddel. Als laatste hulpmiddel zeg maar, wat je straks, wanneer hij je wel begrijpt en durft te vertrouwen, weg kunt laten.


Op mijn lichaamstaal reageert hij juist ongelooflijk goed, stond er echt verbaasd van !!! harder, zachter, draaien, stilstaan....perfect !!! Heb hem zonder (longeer)touw om dus om me heen laten lopen

bedankt voor je verhaaltje !!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 17:10

Je kunt het laten volgen en komen op twee manieren bereiken/doen. De een is met de join-up het paard geen andere keus geven en hem dus dwingen jouw te volgen.
De ander is door het paard te laten zien wie je bent. Hiervoor moet je je zelf al aardig kennen en tegen je verlies kunnen. Dwingen met gedachten van "nu komen" of enkel denken dat je paard moet komen is al verkeerd. De kunst is het dit open te laten. Het paard mag komen, maar dat hoeft niet. Je zult zien als je zo ontspannen wacht dat hij komt.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-04 21:10

Hoi Josien.

Ik heb het maar op 1 manier geleeerd dus ik weet er nog maar heel weinig vanaf............dus vandaar m'n vraagje...

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 21:38

Daarom is vragen ook heel goed.

Probeer eerst de dwang uit je lichaam en gedachten te krijgen. Het paard moet zelf komen omdat hij graag wil en niet omdat het moet. Naar het paard toe lopen als hij niet komt is niet verkeerd. Heb geduld en geen tje paard de tijd om dit te doen. Daarbij heel bewust met je zelf bezig blijven.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-04 15:13

Wauw !!! Gisteren weer geprobeerd en toen liep ie als een lammetje achter me aan, geweldig is dat toch hoor. Ik links, hij links, ik stoppen, hij stoppen.............blijft leuk !!!