over het "monty roberts" systeem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GAB
Berichten: 105
Geregistreerd: 11-06-01
Woonplaats: in Peru

over het "monty roberts" systeem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-02 21:11

Nou ik heb net De Man die naar Paarden luistert uit en ben begonnen in Gezond Verstand van Monty Roberts. Ik vind t een goede en mooie manier om met paarden om te gaan en kheb dus vanavond dat met Jason getest (dat Join-uppen dan, zegmaar).

Maar wat doet dat paard nou, hij ziet mij nu wel als een vriendje (hiephoi, Pling ), maar niet als leider (of als leidend partner, zoals Monty zegt). Hij loopt achter mij aan (niet voor 100%, maar bijna overal), maar als ik hem ga aaien, dan gaat hij mij aaien (nou ja, beknabbelen, om zo maar te zeggen). Daarnaast gaat ie met z'n been staan schrapen (wat dat nu betekent???) en als ik ga rennen, rent ie met zijn hoofd in de lucht, staart omhoog, met me mee, alsof we gaan spelen.

Hij ziet me dus meer als makker, dan als "leidend partner". Hoe moet ik dat aanpakken??? (volgens de monty-methode dan).

PS. Met opjagen, ging ie in t begin wel vooruit, later zag ie in dat ik hem toch geen kwaad ging doen, dus ging ie maar stappen. Het paard kent me al twee jaar en is al wat ouder (=11 jaar), dus aan mensen gewend.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 12:36

Misschien reageert hij zo, omdat je hem al langer kent en al een band hebt (??) met hem.
Ik zou niet weten wat je eraan kunt doen, misschien nog een keer enn join-up???
Nogmaals....ik heb geen idee ( Haha! )

Mirjam

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 12:42

Join-up is niet zo belangrijk, het loswerken is belangrjker.

Je zei het zelf ook al, hij is niet onder de indruk van je onder het loswerken en opjagen, dus moet je ervoor zorgen dat hij dat wel is.
Als je wilt weten hoe kan je me ff pb-en.

Maar als je al helemaal tevreden bent met je pony op dit moment zou ik de rangorde niet gelijk veranderen.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 20:17

wil jij zijn leider zijn dan moet hij dus wel voor je lopen als jij dat wilt! mijn pony knabbelt ook terug als ik hem op zijn schoft kriebel en legt ook z'n hoofd op m'n rug als ik z'n deken vastmaak, maar als ik met hem wandel loopt 'ie wel achter me met een zekere afstand. En als ik stil ga staan staat hij ook abrupt stil. En als ik vind dat hij voor me weg moet lopen doe 'ie dat ook.

Ik denk dat je leider én maatje tegelijk kan zijn. Als hij jou als leider beschouwt en daar respect voor heeft en houdt, kan je op gelijkwaardige voet met 'elkaar' omgaan.

groetjes!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 20:29

Ik had hier op een keer iets op bokt gelezen waar ik het heel erg mee eens was. T kwam er ongeveer op nee
waarom zou je een paar willen wegjagen terwijl hij niks fout heeft gedaan? Als hij jou ziet als vriendje snapt hij niet dat jij hem wil wegjagen (boos op hem bent)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 10:30

Maar Lieke, als jouw paard jou ziet als vriendje ipv als (vriendelijke Knipoog ) leider, dan heb je er toch geen bal over te vertellen.... Als jouw vriendje dan een dag geen zin heeft, dan zegt 'ie tegen jou "vriendje, we doen vandaag lekker niks" en heb jij het nakijken. Ga je dan zelf rondjes door de bak hollen? (ja, ik weet dat je dat regelmatig doet om een andere reden...)

Vriendjes zijn namelijk in paardenogen niet 'betrouwbaar' als er iets engs gebeurt. Dus als er ineens wapperende vlaggen langs de weg hangen, en jij bent slechts het vriendje, dan ben je heeeeeeel snel thuis.

jildert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 11:01

Als je een goede relatie met je paard hebt, moet je NOOIT een join-up doen, hier kan het paard ernstig van in de war raken.
Moet je zelf eens voorstellen, je bent hele goede maatjes en ineens wordt je zomaar weggestuurd, dat kan toch niet!!!

Ik vind zelf dat als je paard je ziet als vriend dat je al heel veel bereikt hebt, het paard zal jouw dan ook vertrouwen en veel voor je doen en als je iets engs tegenkomt zal hij jouw wel volgen en niet wegschrikken.

Als je je band met je paard wilt versterken kun je ook "gewone" grond oefeningen doen (natural horsemanship)
Ik doe dit zelf ook met m'n paard en je merkt dat het paard na een tijdje jou begint te begrijpen omdat je zijn taal "spreekt" hierdoor krijg je zeker een betere band met je paard.

Succes

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 11:04

Ik denk dat veel mensen het paard "vermenselijken" Lachen ! Zij gaan er van uit dat het paard zo-en-zo reageerd omdat ´ie dat-en-dat denkt Verward .
Fout Lachen !!, zowel Monty Roberts als ook Pat Parelli gaan ervanuit dat een paard als veulen "sociaal gedrag" heeft geleerd en dat de lichaamshouding en het gedrag van de mens dusdanig op het -in het ideale geval *LOL* - gedrag van het paard moet aansluiten, dat er ahw een "natuurlijk leiderschap" door jouw tegenover het paard plaatsvind.
Heb 3 weken terug een cursus van Pat Parelli gevolgd (die overgens heel veel paralellen met MR heeft Knipoog !). Dat "wegsturen" doen paarden onderling ook om de haverklap! Beste voorbeeld: Mijn Dikke en de merrie van mijn vriendin zijn stapeldol op elkaar, als één van ons uit rijdt en het andere paard blijft staan, wordt er net zo lang gejammert totdat de ander terug is. Dit doet zowel hij als zij! Toch is zij de absolute chef Lachen en hij is absoluut het "rang-lagere" dier. Als we hooi neer leggen, word hij eerst weggejaagd en na een klein minuutje, als zij IN RUST de eerste happen hooi heeft genomen, MAG hij ook komen Lachen (Ah gut... de arme Knipoog )
Dus ja... als het om het "leiderschap" gaat, sturen "vriendjes" elkaar ook weg! Wacht er al met smart op dat ik hier een cursus van Monty Roberts kan volgen, lijkt me dus erg interessant. Ik persoonlijk zou niet zo snel dingen als Join-up doen, gewoon omdat ik bang ben dat ik iets verkeerd doe en meer kapot maak als goed doe!

kippetje

Berichten: 456
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Ede

vertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 15:18

Ik vind het grote nadeel van alle "ik word baas over mijn paardje, dmv bepaalde handelingen" dat ook mensen die het vertrouwen van hun dier niet verdienen dit kunnen doen. door middel van een join up krijgen mensen soms het vertrouwen wat ze niet verdienen. Het vertrouwen krijg je van een paard normaal niet zo snel, maar dat is ook niet zonder doel. Natuurlijk is het een mooie manier om op goede voet met je paard te komen, maar ik wou even kwijt dat er dus wel een bepaald risico aan zit bij bepaalde mensen. die deze methoden misbruiken
Verder vind ik het heel goed
groetjes kippetje en nimm

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 20:11

Sonja schreef:
Maar Lieke, als jouw paard jou ziet als vriendje ipv als (vriendelijke Knipoog ) leider, dan heb je er toch geen bal over te vertellen.... Als jouw vriendje dan een dag geen zin heeft, dan zegt 'ie tegen jou "vriendje, we doen vandaag lekker niks" en heb jij het nakijken. Ga je dan zelf rondjes door de bak hollen? (ja, ik weet dat je dat regelmatig doet om een andere reden...)

Vriendjes zijn namelijk in paardenogen niet 'betrouwbaar' als er iets engs gebeurt. Dus als er ineens wapperende vlaggen langs de weg hangen, en jij bent
slechts het vriendje
, dan ben je heeeeeeel snel thuis.

Ik ben het helemaal met je eens, maar ik vind niet dat je zomaar je paard mag wegjagen terwijl hij niks gedaan heeft. Ook ben ik (meestal) de leider over mijn paard, maar dat ben ik niet geworden door boos (wegjagen) op hem te worden als hij braaf is, maar door streng te zijn als hij niet luistert

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 20:36

Lieke, de bedoeling van het 'wegjagen' is ook geen straf, maar je 'stuurt' je paard 'weg', ergens anders heen, en telkens een andere richting op of in een ander tempo.
Dat doe je in feite met longeren ook.
Het is dus een manier om duidelijk te maken dat jij de baas bent en bepaalt waar hij mag staan of lopen, en dat vindt het paard niet erg.
Het is voor hem juist interessant.
Het paard wil duidelijkheid, over hoever hij kan gaan, en dat kan op zo'n manier (mits goed gedaan) aan hem verteld worden.
Het gebeurt in de wei net zo.
De merrie die een veulen krijgt doet dit ook al meteen de eerste dag met haar veulen: zij gaat ergens staan, en als het veulen toevallig al op die plek stond, dan gaat hij maar mooi aan de kant, zij mag de route/plek bepalen en het veulen mag volgen en moet uitkijken dat hij niet overhoop gelopen wordt (veulen is dus onderdanig).
De leider van de kudde bepaalt ook waar hij zelf mag staan en waar de rest mag staan. Meestal mag hij ook het eerst bij het hooi dat in de wei wordt gegooid.
Kortom, de join-up is dus geen straf, maar een oefening.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 20:51

Ik schreef het misschien iets anders, maar het komt voor het grootste deel overeen met wat Dorine zegt! Een paard is een kudde-dier en in de kudde is een leider (de zgn. leid-merrie). Voor een paard is het erg prettig, dat er iemand is die hem "de weg wijst" en hem dus bijbrengt wat wel- en wat niet mag. Dát schept duidelijkheid én vertrouwen!