[LO] Onregelmatig zonder bijzet aan de longe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

[LO] Onregelmatig zonder bijzet aan de longe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-04 11:52

Fleur loopt bijgezet aan de longe keurig regelmatig en ruim. Zonder bijzet is ze linksachter korter dan rechts. Niet extreem, maar wel merkbaar.
(bijzet is een slofje om en longeerlijn via bit naar singel voor de stelling)

Linksachter is bij haar ook ietsje dikker door een wondje (duurt bij haar altijd weken voor ze wat dunner wordt, het doet ook al een tijdje geen pijn meer) dus het kan best zijn dat dat been wat moeilijker strekt en ze dat dus alleen doet als ze echt aan het werk gezet wordt, maar ik vroeg me af of er ook een andere verklaring voor kan zijn.

De veearts komt zowiezo volgende week, ik wil alleen even ideen op doen Lachen

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 10:32

Een paard dat in een houding word gedwongen zou daarna gaan lopen. Als het paard in zijn natuurlijke houding loopt, dan zou hij dus door scheefheid het ene achterbeen meer onder zetten dan het andere achterbeen. Hier praat ik natuurlijk wel over als hij hij niks aan zijn been heeft.

Als het paard zijn linker achterbeen minder onderzet, dan is dat bijna altijd een teken dat het paard links gesteld is. Het rechter achterbeen draagt onder de massa, maar het linker achterbeen word er naast geplaatst en loop korter door de bolling in het lichaam. Het rechter voorbeen word hierdoor extra belast.

Hoe loopt zo onder het zadel. Ik ben bang dat ze behoorlijk scheef is en daardoor problemen gaat krijgen door overbelasting. Rechtrichten is het woord en dat doe je niet door het paard met hulpmiddelen naar binnen te stellen. het paard zou dan knikken in zijn lichaam en dus nog steeds die bolling in zijn rug houden.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 02:33

Als ze netjes gereden wordt loopt ze eigenlijk heel regelmatig, maar helaas kan ik haar zelf (door onervarenheid en een schouderblessure) niet altijd recht krijgen. Zelfde verhaal dus weer.. wordt ze goed aan het werk gezet, dan loopt ze regelmatig. Als ze zelf haar weg mag vinden is ze la korter. (haar hele houding is dan mis, koppie in de lucht en rug weggedrukt)
Ik kan me idd wel vinden in het feit dat ze scheef kan zijn, maar dan vind ik het vreemd dat ze dat links ontwikkeld, terwijl mijn zwakke kant rechts is. Of is daar een logische verklaring voor?

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 22:55

Ik kan zo niet zien of je rechts inknikt of wat doet, maar het hoef echt niet zo te wezen dat jullie bijde de zelfde makkelijke en moeilijke kant hebben.