Koetsiersbewijs

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-02 15:58

Hallo allemaal!
Ik wil graag gaan mennen voor het koetsiersbewijs, en daarom zou ik van degenen die dat al gedaan hebben graag even willen weten hoeveel ze ervoor betaald hebben, hoe lang het geduurd heeft en of ze dat met eigen pony gedaan hebben. (kan het anders ook zonder eigen pony want we hebben geen vervoer Frusty )

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 20:44

Mijn vriend heeft het vorig jaar gedaan en was inclusief het boek 530 gulden kwijt.
Hij heeft voor dat geld 10 theorie lessen gehad en 10 praktijk lessen en het examen Lachen
Hij heeft het in Vaassen gedaan, met een aanspanning van de manege.

Geven ze bij jou ook niet koetsiers bewijs cursussen bij Schuurer.......?

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 21:09

Ik ben op dit moment bezig met het koetsiersbewijs. Het kost bij ons iets van f600,-. 6 theorielessen en ik geloof iets van 9 praktijklessen.
Er wordt hier gereden met de paarden van de manege, maar als je wil kan je ook gewoon met je eigen paard mee doen. Wil ik ook gaan proberen. Lijkt me wel tof om met je eige knollie het koetssiersbewijs te halen. Maar je mag bij de meeste manege's niet zomaar mee doen met je eigen paard. Ze gaan (i.i.geval bij mij) eerst met mijn pony een stuk rijden om te zien of hij wel goed voor de wagen is en betrouwbaar.
Als dit goed is, kan ik met hem gaan lessen, maar dat betekend wel vaak dat ook een paar andere cursisten met jouw pony de lessen volgen en examen doen met jouw pony. Dit is bij mij in ieder geval wel zo.
Normaal gaan ze bijv. met 2 aanspanningen van de manege weg met elk 4-5 cursisten en een instructeur. Als er dan iemand komt die met zijn eigen paard meedoet, dan moeten ze speciaal voor jou tijd maken om met jou te gaan rijden. Sommige manege's doen het wel, gewoon priveles maar dat is natuurlijk wel duurder.
Het maakt mij eigenlijk niet zoveel uit of andere ook met mijn paard lessen. Ik zit zelf ook op die kar en er zit een instructeur bij die in kan grijpen als er wat is.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 22:49

jac> is het goed bevallen bij de cannenburg?
janneke en ik willen eigenlijk samen het koetsiersbewijs gaan halen maar we twijfelen nog waar we het zullen doen.
in kootwijk met die tinkers lijkt ons ook wel wat daar was de Bit zo positief over

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 23:21

Nimber, hij vond het echt heel gaaf en heeft meteen 2-span erachter aan gedaan Lachen .
Ze hadden een heel gezellig groepje en het is nog echt een hele leuke en normale manege Knipoog
Hij is zelfs zo enthousiast dat hij nu voor de oproep van het 4-span Verward zit te wachten!!!!
Hoe het in Kootwijk is dat weet ik niet maar dat word inderdaad ook heel leuk en goed beschreven........
Anders zou je eens bij beide kunnen gaan kijken!!!!
Het enigste verschil is denk ik dat je bij Kootwijk eerder aan de curses kan gaan beginnen, omdat ze bij de cannenburg geloof ik maar 1 of 2 keer per jaar 1-span cursessen starten.......en dan moet er nog maar net een plek vrij zijn anders moet je alweer op de volgende curses wachten.........ik denk zelf dat dat in Kootwijk anders is.....dat daar meer cursussen per jaar worden gegeven!!!!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 23:52

Ik ga in maart beginnen met mijn koetsiersbewijs en tegelijkertijd mendiploma. De kosten zullen rond de 600 gulden liggen. Het bestaat uit 6x theorie en 6x praktijk. De praktijk kan met eigen aanspanning (wil ik ook gaan doen).

Aan het mendiploma is in tegenstelling tot enkel het koetsiersbewijs ook een verzekering aan vastgekoppeld, zo is mij verteld........

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 00:22

De verzekering is juist aan het koetsiersbewijs gekoppeld. Hier moet men zich niet te veel van voorstellen omdat deze pas uitbetaald zodra de eigen verzekering (WA) het laat afweten. Bovendien is er een flink eigen risico aan verbonden.
De verzekering is eigenlijk meer in het leven geroepen om aan de wens van landeigenaren (diegene die koetsiersbewijs eisen om op hun land te mogen rijden) tegemoet te komen. Dit geeft ze een controlemogelijkheid op het in elk geval aanwezig zijn van een verzekering.

Het mendiploma betrof een cursus van de NBVAP en is uitgebreider dan alleen het koetsiersbewijs. (o.a. achenbach)
De NBVAP (mendiploma) heeft met de SRR (koetsiersbewijs) afgesproken dat geslaagden voor het mendiploma ook het koetsiersbewijs ontvangen. Koetsiersbewijs is dus eigenlijk een onderdeel van het mendiploma.

Bertus

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 00:38

lageveld schreef:
De verzekering is juist aan het koetsiersbewijs gekoppeld.

Ha, het was mij dus idd precies andersom uitgelegd. Haha!


Het mendiploma betrof een cursus van de NBVAP en is uitgebreider dan alleen het koetsiersbewijs. (o.a. achenbach)
De NBVAP (mendiploma) heeft met de SRR (koetsiersbewijs) afgesproken dat geslaagden voor het mendiploma ook het koetsiersbewijs ontvangen. Koetsiersbewijs is dus eigenlijk een onderdeel van het mendiploma.
Dus eigenlijk niet eens 2 verschillende cursussen? Zo kwam het wel over bij mij!? Weet je toevallig hoe dat dan zit als je en je mendiploma hebt en je koetsiersbewijs en je stapt over -zoals ik ga doen- van enkelspan naar dubbelspan? Moet je dan alles opnieuw doen?
Sorry, off-topic!
Bertus

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 01:16

Buitenzorg, als je je mendiploma hebt heb je automatisch dus ook het koetsiersbewijs.
Een vervolgopleiding voor tweespan is dus geen enkel probleem.
Voor zover ik weet werder de opleidingen voor twee en vierspan door de NBVAP georganiseerd, en staat de SRR hier buiten.

Of begrijp ik de vraag niet goed ?

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 13:43

lageveld schreef:
Buitenzorg, als je je mendiploma hebt heb je automatisch dus ook het koetsiersbewijs.
Een vervolgopleiding voor tweespan is dus geen enkel probleem.
Voor zover ik weet werder de opleidingen voor twee en vierspan door de NBVAP georganiseerd, en staat de SRR hier buiten.

Of begrijp ik de vraag niet goed ?


Dus als ik het goed begrijp ga ik in maart dan mijn mendiploma halen en als ik slaag heb ik automatisch ook het koetsiersbewijs?
En kan dan zonder problemen doorstromen naar koetsiersbewijs tweespan? Of moet ik dan mendiploma tweespan halen met automatisch koetsiersbewijs tweespan? Ik neem aan dat als je je koetssiersbewijs cq mendiploma enkelspan hebt je voor tweespan niet opnieuw alle theorie moet doen?

(eigenlijk moeten deze vragen via PB denk ik omdat we hiermee flink off topic gaan, aan de andere kant hebben overige aangespannen rijders hier ook wel wat aan?)

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 18:32

Buitenzorg.....je moet voor je 2-span ook weer theorie doen Haha! .....het is alleen veel minder theorie......
En er moet 3 maanden tussen tussen je enelspan zitten voordat je met je 2-span mag gaan starten!!!!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 19:25

jacqueline schreef:
Buitenzorg.....je moet voor je 2-span ook weer theorie doen Haha! .....het is alleen veel minder theorie......
En er moet 3 maanden tussen tussen je enelspan zitten voordat je met je 2-span mag gaan starten!!!!


Had ik ook al op gehoopt, de verkeersregels blijven natuurlijk gelijk, evenals de anatomie (krijg je daar toch ook bij?), alleen het inspannen en rijden is het grootste verschil lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 19:52

Ik heb GEEN koetsiersbewijs, het is hier niet verplicht en ik zie het nut er niet echt van in.
De verzekering is veel te sumier en betaald niet uit als je wedstrijden rijdt, of daarvoor aan het trainen bent.
Daarom moet je ook bij elke wedstijd van de bond of de vereniging een kopie van je W.A verzekering laten zien waarop vermeld staat dat je verzekerd bent voor de schade veroorzaakt tijdens deelname aan een samengestelde menwedstrijd.
Heb je deze niet bij je mag je NIET starten.

Als je klasse 4 of hoger rijdt heb je vrijstelling van het behalen van het koetsiersbewijs/mendiploma, je kunt het dan zo aanvragen en betaald dan elk jaar een soort verzekeringspremie.
Dit doen we dus ook niet.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 23:23

Ilindra schreef:
Daarom moet je ook bij elke wedstijd van de bond of de vereniging een kopie van je W.A verzekering laten zien waarop vermeld staat dat je verzekerd bent voor de schade veroorzaakt tijdens deelname aan een samengestelde menwedstrijd.
Heb je deze niet bij je mag je NIET starten.


Ik heb nu van mijn gewone WA verzekeraar een brief waarop staat dat schade die ik of mijn pony veroorzaak tijdens een hobbymatige (!) wedstrijd vergoed wordt. Maar zodra je dus officieel gaat rijden, dekt mijn verzekeraar niet meer. Hoe ben je in dat geval dan verzekerd?

En al met al, wat vult het hebben van een koetsiersbewijs cq mendiploma eigenlijk toe? Het klinkt leuk en leerzaam, da's ook een van de redenen waarom ik het wil gaan halen, maar als het uiteindelijk nergens verplicht is, is het dan niet zonde van het geld?

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 00:32


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 09:38

Buitenzorg, die brief die je van je verzekering hebt is goed.
Je rijdt namelijk wedstrijden voor je hobby en niet voor je beroep.Het maakt niet uit wat voor wedstrijd en op welk nivo als het maar hobbymatig is.

Proffesionele rijders zoals bijv. Harry de Ruiter worden hiermee door hun W.A uitgesloten.
Hij rijdt namelijk met een span van een eigenaar tegen vergoeding, beroepsmatig dus.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-02 12:08

Bedankt voor jullie reacties, en nu ben ik nog meer wijzer van het koetsiersbewijs dan ik eigenlijk wilde worden. *LOL* Bij ons in de buurt zijn er alleen geen menmaneges, maar alleen bijv. kleine boerderij'tjes waar ze cursussen geven. Met een van de paarden van een manege kan ik dus niet. En in de bit (wat heb ik met de bit) las ik dat bij die menmanege een koetsiersbewijs iets in de 340 Euro kost. Dat is bijna 1000 gulden! (beetje overdreven misschien, maar zoveel geld heb ik niet)
enne, Ilindra, ik zou er het nut ook niet van inzien als ik gewoon menlessen kreeg, maar die krijg ik niet en ik wil graag veiligheid voor alles. Dat vind ik heel belangrijk, hoe je je moet gedragen in het verkeer enzo, want ik wil recreatie gaan rijden. Ik probeer al de hele tijd met het achenbach systeem te rijden maar ik weet niet of ik het goed doe. Lips are sealed
Laatst bijgewerkt door Lepeltje op 13-02-02 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Riƫtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 16:50

Bij ons kost het 200 euro geloof ik. Ik leen het paard van een van de anderen. We krijgen ca 10 theorielessen en ca 10 praktijklessen. Onze instruvteur legt erg veel de nadruk op het Achenbach mennen, niet omdat dat verplicht is op het examen, maar omdat het een van de eenvoudigste systemen is (als je het eenmaal door hebt). We oefenen dan ook flink veel aan het mentoestel. Eind april moet ik examen doen, allemaal duimen dan....

loes-freke

Berichten: 4483
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: drogteropslagen

koestsierbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 23:42

wij zijn er nu mee bezig in zuidwolden.
kosten €225.- en 16 lessen.
waarvan 6 droog en 10 op de kar.
en we weten nog niet of we eigen paarden gebruiken.