[NH] dominante jaarling hengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

[NH] dominante jaarling hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-04 15:50

Ik heb sinds een maand ongeveer een paar nieuwe verzorgpaarden. O.a. een zwartbonte jaarling hengst. Toen ik hem ging verzorgen kon hij eigenlijk niks. Ik heb hem eerst maar even een halster omgeknoopt. Het poetsen e.d. is geen probleem, ook spuitflessen met b.v. equishine vind hij niet eng.

Maar nu wil ik hem leren aan een halstertouw fatsoenlijk mee te laten lopen. En dat geeft nogal problemen. De eerste keer was hij enorm aan het vechten. Ik had het touw vast gemaakt in de veronderstelling dat hij dat wel zou kennen, maar dat was dus niet zo. Ik heb alle hoeken van het weiland gezien Haha! , maar ik vertikte het touw los te laten. Niet alleen omdat ik bang was dat hij zou vallen als dat halstertouw over de grond sleepte, maar ook omdat ik hem niet wou laten winnen. Op een gegeven moment begon hij steeds te stijgeren, dus ik probeerde ( de hele tijd al eigenlijk) het touw zo los mogelijk te houden. Toen is hij dus achterover gevallen, en moest ik het touw wel loslaten.

Nu ben ik zo ver dat ik hem normaal aan een touw kan stil laten staan, en dat hij af en toe een paar pasjes meeloopt. Maar soms vertikt hij het gewoon, en dan zorg ik dat er iemand achter hem loopt met een touwtje om hem naar voren te laten gaan. Dan loopt meneer wel.

Ook voetjes optillen e.d. gaat vrij goed.
Maar als ik hem gepoetst heb begint hij te etteren, en de rest van de paarden op te fokken. Die zijn dan een kwartier door het weiland aan het rennen, en ik krijg ze dan niet te pakken. Ook als ik aan het rijden ben op een van de merries, wordt hij "wild" en heb ik het idee dat hij erachter op wil springen. Ik kan hem dit niet afleren. Wel heb ik altijd een lang halstertouw in mn hand zodat ik hem een oplawaai kan geven als hij dicht bij komt.

Wie herkent dit? Ik heb geen flauw idee wat ik eraan moet doen. Aan de ene kant is het natuurlijk de natuur, maar aan de andere kant heeft hij absoluut geen respect voor mij, behalve als ik hem een keer een oplawaai geef als hij vervelend is.

Is er iemand die mij kan helpen?

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 18:13

Dat herken ik zeker wel en er is ook niet zoveel om je zorgen over te maken. Vrij normaal gedrag voor een jaarling hengst. Om te kunnen beoordelen wat wijsheid is, is het van belang om te weten wat op korte en langere termijn de bedoeling is met de hengst.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 18:34

[quote="Wie herkent dit? Ik heb geen flauw idee wat ik eraan moet doen. Aan de ene kant is het natuurlijk de natuur, maar aan de andere kant heeft hij absoluut geen respect voor mij, behalve als ik hem een keer een oplawaai geef als hij vervelend is. [/quote]

Op het moment dat jij hem een oplawaai geeft met het touw heeft ie nog steeds geen repect, het schrikeffect deinst hem terug.

Dit gedrag is absoluut normaal voor een jaarling hengst, hoe sta je tegenover opfok voor deze heer?
Niet dat het alle obstakels wegneemt waar je nu tegenaan loopt, maaar het kan wbt zijn verdere opvoeding wel helpen.

Mocht je hier negatief tegenover staan of je hebt er de mogelijkheid niet voor, kan je over het algemeen betere en snellere resultaten behalen als je sommige oefeningen met zn 2-en doet. vooral het meelopen aan het halstertouw kan met zn 2-en veel schelen.
Jij loopt aan het touw en geeft de commando's de andere loopt schuin achter het paard (evt met zweepje) om jou hulpen te verduidelijken
als je bv wil dat ie meeloopt geef jij aan het paardje te kennen dat ie mee moet lopen bv stemhulp en druk op het touw, geeft ie geen reactie of hij gaat staken kan de andere hem met het zweepje bijtikken zodat hij doorkrijgt wat de bedoeling is, want hij snapt er waarschijnlijk geen snars van.
Dat is ook de reden dat je hem niet mag slaan met de zweep, je moet de zweep alleen gebruiken om te verduidelijken en te versterken, jonge paarden kun je over het algemeen beter met je stem ernstig toespreken, daar zijn de meeste veel gevoeliger voor.

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-04 18:35

Ik wil volgend jaar beginnen met hem met wat grondwerk, longeren, een keer een zadeltje/hoofdstel omknopen. Als dat allemaal goed gaat, dan wil ik hem het jaar erop gaan inrijden. Dus ik hoop wel dat ik het een beetje met hem voor elkaar krijg, anders ben ik bang dat hij volgend jaar te sterk is.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 18:38

Als jij vertrouwen en rust uitstraald en duidelijk/consecuent bent dan moet het goed komen, dat zijn imo de belangrijkste eigenschappen die je moet hebben om een jong paard op te voeden en te beleren.

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-04 18:49

De opfok is helaas geen optie, maar hij staat wel met 2 andere merries in het land die allebei een veulen hebben. Dus als hij te ver gaat bij hen krijgt hij wel een oplawaai. Ik denk dat hij hier opzich wel wat van leert.
En dat meelopen aan een touwtje gaat ook alleen maar als er idd iemand achter hem loopt. Hij heeft inmiddels wel door, dat als hij in staking gaat dan, dat hij dan na een aantal waarschuwingen, een oplawaai van diegene achter hem krijgt. Maar als ik een keer alleen bij hem ben, en ik wil bijv. met hem naar de poetskist toe, dan krijg ik het bijna niet voorelkaar. Of ik nou consequent, lief, kwaad, streng doe, het werkt niet. Ik heb inmiddels wel door dat aan het halstertouw trekken geen zin heeft. En als ik het touwtje "los" laat hangen, gaat hij er met zijn lip aan friemelen, maar verder gebeurt er dan niks. Na een tijdje zet hij dan soms een paar stappen, en dat beloon ik dat natuurlijk zeer overdreven. Maar soms lijkt het wel alsof hij niet wil. En dan krijg ik hem met geen mogelijk heid vooruit....

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 18:58

Maar waar gaat ie heen als die merries geen veulen meer hebben?
Ik heb het boek "Van veulen tot rijpaard" daar staan veel handige tips in voor dit soort gevallen. Verder moet je ook niet te lang met hem bezig zijn, 2x in de week een kwartier lijkt me meer dan voldoende. Zodra hij goed gedrag vertoont, gelijk terugzetten in de wei en niet meer aankomen.
Succes!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 18:58

Staat die poestkist binnen, kan zijn dat ie dat eng vind, of dat ie het ding op zich eng vind, dan moet je dominant en zelfverzekerd op te stellen je paard overtuigen van het feit dat het niet eng is of dat er geen reden is om in staking te gaan (ik neem dan aan dat er verder geen lichaanlijke afwijkingingen of pijntjes zijn die het paard belemmeren).

je geeft aan dat het soms lijkt alsof hij niet wil, hij heeft niks te willen op het moment dat jij met hem bezig bent, luisteren moet ie dan en verder geen compromieen.

als hij een paar stapjes zet, hoef je hem niet overdreven te belonen, even een kort woordje als braf of een klopje op de hals is voldoende, overdreven belonen is niet goed voor een paard en zeker niet voor een jonge hengst. (korte simpele oefeningetjes, geen elee lange touwtrek situaties)

Trekken aan het touw werkt averrechts, daar ben je inmiddels achter , touwtje moet altijd los hagen zonder druk, alleen even heel kort bij commando's als meelopen of stilstaan, verde nooit, dat is best moeilijk bij een jong paard maar zeker haalbaar.

Jonge paarden zijn super gevoelig voor lichaamtaal maak daar gebruik van, dan is een half woord genoeg.

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-04 19:06

Ik probeer ook altijd zo rustig mogelijk bij hem te zijn. Maar soms dan heb ik het idee dat ik ga ontploffen, vooral als hij het die keer ervoor super deed. Maar als ik voel dat ik kwaad ga worden, dan kap ik ermee. Want daar schiet ik denk ik niks mee op.

De poetskist staat gewoon bij hem in het weiland. Ook hebben ze (nog) geen stal, dus ik werk ook gewoon met hem in het land. In een ander stuk land ernaast met hem bezig gaan durf ik niet aan, omdat ik bang ben dat hij dan in paniek raakt.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 22:26

Maar hoe vaak doe je dan wat met hem?

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 01:47

Citaat:
Maar als ik voel dat ik kwaad ga worden, dan kap ik ermee.

DAT doe je dan in elk geval heel erg goed ! haha
En overigens.. dit is positief bedoeld, voordat we daar weer wat over krijgen.

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 08:37

inderdaad, dit is normaal gedrag voor zón hengstje, heb er een die bijna 2 jaar word.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 11:00

zou je hem niet beter op het land tussen andere paarden kunnen laten staan. zeker een jaar. dan leren die andere paarden hem de plaats in de groep, en als ie het groepsgedrag eenmaal kent, kun je hem met NH onder controle houden.
Het werk aan de natuur overlaten

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-04 11:39

Locanda schreef:
zou je hem niet beter op het land tussen andere paarden kunnen laten staan. zeker een jaar. dan leren die andere paarden hem de plaats in de groep, en als ie het groepsgedrag eenmaal kent, kun je hem met NH onder controle houden.
Het werk aan de natuur overlaten


Net als ik al zei, hij staat tussen andere paarden in, en zijn plaats in de groep kent hij volgens mij ook wel. Hij heeft in ieder geval wel respect voor de leider van de kudde.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 11:41

Leo_American schreef:
Net als ik al zei, hij staat tussen andere paarden in, en zijn plaats in de groep kent hij volgens mij ook wel. Hij heeft in ieder geval wel respect voor de leider van de kudde.


Maar als die veulens weg zijn, dan kan hij daar niet blijven staan, lijkt me.

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-04 12:35

Als die veulens weg zijn, ik weet niet of ze wel weg gaan trouwens, dan blijft die hengst gewoon staan. Voor de dekking. Die man heeft elk jaar veulens. Dus ik wil proberen dat hij ze houd totdat ze sowiezo 3 zijn, dat ik ze ga inrijden, want dan kan hij ze duurder verkopen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 12:36

Maar die hengst gaat dus nu al dekken als ik het goed begrijp?
Ik denk dat er straks helemaal geen houden meer aan is, dan voelt hij zich helemaal the man.

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-04 13:06

Ik weet het, maar goed. Ik zou het anders gedaan hebben als het mijn paarden waren, maar ja, dat is nu eenmaal niet zo.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 14:44

als hij respect heeft voor de groepsleider, moet hij ook respect kunnen opbrengen voor jou.
ik zou me als ik jou was in Natural Horsemanship gaan verdiepen.

Maar als hij nog niet zo oud is, kan hij alle groepsregels onmogelijk beheersen, ik zou wachten tot hij 2,5 jaar is met dingetjes oefenen, en nu nog lekker in het land tussen de groep laten ontwikkelen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 14:55

Als ik jou was zou ik hem lekker laten staan. Het is jouw paard niet, dus het is ook jouw probleem niet.

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-04 15:00

Ik weet dat het mijn paard niet is, maar ik verzorg hem wel, dus ik wil dat hij zich normaal gedraagt. En hoe ouder die wordt hoe sterker die wordt natuurlijk. Dus ik denk dat ik het hem beter nu bij kan brengen dan over 1,5 jaar.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 16:09

juist niet, als hij in de groep van de andere paarden leert hoe hij respect moet tonen en onderdanig moet zijn, kan jij zo het leiderschap overnemen. lekker de paarden in de kudde het werk laten doen. je kan van zo'n jonge hengst onmogelijk verwachten dat hij respect voor jou opbrengt als hij de leefregels nog niet eens snapt.
en die leefregels kan geen mens hem aanleren, alleen andere paarden kunnen dat in groepsverband. anders houd je later een levensgevaarlijke hengst of ruin over.

niet aan prutsen! laat het kudde instinct en de natuur voorlopig zijn gang gaan.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 16:23

je brengt toch ook geen kind van een paar maanden oud naar de basisschool? laat hem lekker eerst naar de creche gaan. dit komt op het zelfde neer als wat je nu met dat paard aan het doen bent.