[VD] wat is de berggeit en hoe doe je het??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liene

Berichten: 4275
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Antwerpen in België

[VD] wat is de berggeit en hoe doe je het??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-04 13:19

WILLEN jullie dit uitlegen ???
misschien ene foto ??
mercikes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 13:25

Afbeelding
beetje slechte foto.... maar dit is de bergeit.. achterbenen zo ver mogelijk naar voren onder het lichaam. OP de foto moet zijn linker voorbeentje eigenlijk iets naar achter

zorg dat de voorbeenen naast elkaar sstaan en probeer dan door middel van aantikken tegen de achterbeenen de achterbeenen naar voren te krijgen terweil de voorbeenen op hun plek blijven..

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 13:29

Maar, Debo, snapt een paard als je gewoon tegen zijn achterbenen gaat tikken dat hij die naar voren moet zetten? >;) (een serieuze vraag hoor, nooit de berggeit geoefend)
Of geef je nog een bepaalde commando oid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 13:35

Joyce schreef:
Maar, Debo, snapt een paard als je gewoon tegen zijn achterbenen gaat tikken dat hij die naar voren moet zetten? >;) (een serieuze vraag hoor, nooit de berggeit geoefend)
Of geef je nog een bepaalde commando oid?


als je lang genoeg tikt wel Haha! Schijnheilig , nee oke ook een serieus andwoord Tong uitsteken
Ik gebruik de "berggeit" om rydar te laten liggen. Als je je paard aantikt tegen de achterbeenen zal zijn recatie zijn het been op te tillen, zodra hij deze weer neer zet beloon je hem.. natuurlijk gaat t niet in 1x maar na verloop van tijd kun je gaan proberen of hij zijn het been naar voren wil plaatsen , tik daarvoor tegen de achterkant van zijn been , zijn reactie zal zijn dat zijn been naar voren moet... na een aantal weken/maanden zal zijn been steeds verder naar voren gaan en heb je de berggeit.. (hij zet natuurlijk niet 1 grote stap naar voren maar stapje voor stapje) Wel belonen bij elk goed pasje natuurlijk...

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 13:41

Aah oke! Thnx voor de uitleg Party!! Wil namelijk ook weer beginnen met het vrijheidsdressuur. Maar goed, ooit was ik zo stom om met de buiging te beginnen (= saai Tong uitsteken) dus die zal ik er eerst goed moeten leren, maar berggeit lijkt me idd nuttig voor het liggen strakjes (lees; over 10 jaar ofzo Haha! )

Liene

Berichten: 4275
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Antwerpen in België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-04 14:33

tanx maar is de berg geit belanrijk bij de vd of mag ik het overslaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 14:55

diablo_zot schreef:
tanx maar is de berg geit belanrijk bij de vd of mag ik het overslaan


VD heeft geen volgorde en verplichte onderdelen... vind je vraag daarom een beetje vaag Verward

Liene

Berichten: 4275
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Antwerpen in België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-04 15:38

ja maar bv met het compliment kan je je pony doen liggen is er iets met die berggeit ook

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 16:23

Vanuit het compliment leer je je pony niet liggen hoor..

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 16:28

Heej die berggeit, dat doet Cezanne ook! (hetzij vanwege het feit dat ze zadeldwang heeft) goh, zo leer je nog eens iets... rare naam trouwens. berggeit, "Mijn paard kan de berggeit al!! " Haha!:D

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 18:39

Joyce schreef:
Vanuit het compliment leer je je pony niet liggen hoor..


Kan wel, namelijk, vanuit het compliment kan je je paard leren knielen en als 'ie dan ook nog de berggeit kent dan snapt hij sneller dat als je tegen de achterbenen aantikt hij deze naar voren moet zetten. En dan kan het zomaar ineens zijn dat alle benen zo dicht bij de grond zijn, dat hij ze beter gewoon in kan vouwen Knipoog Dus, ja, compliment is zeker ook een voorbereiding om te gaan liggen, maar is vooral een erg leuke oefening op zich om te doen!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 20:36

Joyce schreef:
Vanuit het compliment leer je je pony niet liggen hoor..


Kan idd wel, er zijn meerdere wegen die naar rome leiden en het is aan ieder voor zich om zelf uit te zoeken wat het beste bij hem en de pony past

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 22:41

Er is zelfs nog een andere manier om via het compliment het liggen te leren: Als je het compliment er namelijk eenmaal in hebt zitten, kun je ook (langzamerhand!) het liggen uitlokken door je paard met zijn hoofd steeds verder opzij over het gestrekte voorbeen heen te laten buigen. Daardoor wordt het knielende voorbeen steeds verder opgevouwen zodat de schouder dichter bij de grond komt en op een gegeven moment zal je paard zich langzaam naar de kant van het gebogen been opzij laten kantelen, en dus liggen.

[***] heb ik het liggen vanuit het rollen geleerd, maar hij heeft zelf bedacht dat hij het ook vanuit het compliment kent. En dan natuurlijk niet zoals het hoort, maar met een soort vreemde hersenkronkel waarbij hij zich over het gestrekte been opzij laat kantelen. Verward En het knielen heb ik hem juist aangeleerd vanuit het gaan liggen. Haha!

Je ziet: alles mag, niets moet en je kunt het zo ingewikkeld maken als je maar wilt. Knipoog

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48390
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 23:53

Banjer heeft zichzelf leren liggen... das nog makkelijker... Haha!

Maar de berggeit... hmm... ik heb weer nieuwe inspiratie opgedaan voor een nieuw kunstje... Haha!

zns

Berichten: 2492
Geregistreerd: 09-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 00:00

Dat liggen sla ik denk ik maar over want dat zal Mikey nooit snappen Bloos

jameyskatje

Berichten: 4242
Geregistreerd: 19-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 11:06

haha leuk ik had er nog nooit van gehoord

AssiejJarig
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 18:56

grappig, maar k snap het nut er niet van... eigenlijk Haha! maar ziet er wel grappig uit.

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 09:25

Hoi,
Ben de berggeit ook gaan proberen, ik tikken tegen der achterbenen, geen reactie, draait alleen der hoofd afentoe om om te kijken of ik gek geworden ben.

Bij de het andere paard net zo.

Hoe ging dat bij jullie de eerste keer...

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 09:35

Ik ben oko maar gestaakt met het oefenen van de bergeit. Na honderddertienduizend keer tikken tegen zijn achterbenen keek hij me gewoon aan, zovan verder alles goed?
Dus ben zeer benieuwd naar reacties

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 09:59

snepje1 schreef:
Ik ben oko maar gestaakt met het oefenen van de bergeit. Na honderddertienduizend keer tikken tegen zijn achterbenen keek hij me gewoon aan, zovan verder alles goed?
Dus ben zeer benieuwd naar reacties


Haha! Haha!

Als ik bij mijn paard de achterbenen aantik (om de beurt wel te verstaan Knipoog Knipoog ), tilt hij ze wel op, maar zet ze op exact dezelfde plaats weer terug! *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 10:07

tja Rydar is gewoon superinteligent Tong uitsteken maardeze oefening kost ook tijd he trek er maar gerust 2 maanden voor uit..minimaal

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 10:41

Debo schreef:
tja Rydar is gewoon superinteligent Tong uitsteken maardeze oefening kost ook tijd he trek er maar gerust 2 maanden voor uit..minimaal


Wat d8 je eens van een half uurtje Schijnheilig
Ik heb pas een inteligent paard Tong uitsteken
Dus het licht gewoon aan eht paard hoe slim ie is en hoe snel ie het oppakt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 10:43

Marieke_456 schreef:
Wat d8 je eens van een half uurtje Schijnheilig
Ik heb pas een inteligent paard Tong uitsteken
Dus het licht gewoon aan eht paard hoe slim ie is en hoe snel ie het oppakt


ja ry snapt m ook zo maar er zijn paarden die niet zo snel denken... en mensen willen het graag TE snel...

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 11:33

Jaa, Timon is pas echt slim! Lachen
Ik heb nog nooit een paard gezien wat zó snel leerde, echt...daar heb ik veel respect voor! OK dan!
En Timon kan heel goed de berggeit, ook op het blok! Tong uitsteken

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 11:48

Jnien schreef:
:D Haha!

Als ik bij mijn paard de achterbenen aantik (om de beurt wel te verstaan Knipoog Knipoog ), tilt hij ze wel op, maar zet ze op exact dezelfde plaats weer terug! *LOL*


das misschien nog wel veel frustrerender ja....... Haha!

en debo; ik ben al sinds ik met marquez aan vd doe bezig met de bergeit. Dat is nu zo'n half jaar. En hij snapt hem nog steeds niet, terwijl andere oefeningen hem gewoon heel goed afgaan. Verward
Zou het ook aan de bouw van een paard kunnen liggen? Marquez heeft een lang achterbeen en hij is iets overbouwd. Zou hij daarom gewoon geen zin hebben om zoveel moeite te doen voor iets lekkers?