[NH] Dominantiegeneuzel...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

[NH] Dominantiegeneuzel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 10:43

Begrijp me niet verkeerd, ik heb me jaren lang in nh verdiept, heb ook intensief de kunst van het domineren losgelaten op een pony die precies datzelfde bij mij deed, en heb nu twee engeltjes in de tuin staan die altijd en overal bereid zijn om te doen wat ik vraag (soms met een beetje eigen invulling natuurlijk Schijnheilig ) en ik ben dan ook zeer blij met het feit dat ik dit op een zachtaardige (Hampfling-achtige) nh-manier heb kunnen bereiken.

Maar soms... Soms wordt ik wel erg neerslachtig als ik mensen na jaren trainen nog hoor hameren op dominantieverhoudingen, wat er qua dominantie allemaal mis kan gaan als je met voer beloont, dat je een bepaalde positie echt niet in mag nemen omdat je dan een ondergeschikte bent, dat je bepaalde (vd) oefeningen niet mag aanleren omdat ze bewegingen nadoen die dominante paarden doen, dat je join-ups gewoon kunt gebruiken als loswerken voor het rijden omdat het toch een soort longeren is en je paard meteen weer even weet wie de baas is...

Soms, soms heb ik wel eens het idee dat al dat gehamer en krampachtig vasthouden aan dominantieverhalen in feite een masker is om achter te verbergen dat een trainer zijn paard nog steeds niet vertrouwt, en het paard zijn trainer evenmin. Wat ik heel sterk beleef is dat ik, na een begin met duidelijke regels (vooral als de paarden waar je mee omgaat in het begin gevaarlijk zijn) die regels langzaam aan laat verslappen zodat je je paard de kans geeft zichzelf te ontplooien, trots te worden op zichzelf en met plezier met je te werken, niet omdat dat iets is wat een ondergeschikte nou eenmaal moet doen. En dan maken al die vast omschreven posities eigenlijk ook geen donder meer uit, omdat je dan je eigen spel gaat bedenken, met spelregels die door jullie beiden voor jullie beiden gemaakt zijn. En op een gegeven moment ben je gewoon niet of nauwelijks meer bezig met dominantieverhoudingen omdat je elkaar genoeg vertrouwt om op een zelfde niveau door het leven te gaan. En natuurlijk zullen er momenten zijn waarop je als trainer het heft in handen moet nemen om weer orde op zaken te stellen of de veiligheid in oog te houden, en natuurlijk zullen er momenten zijn waarop het paard tegengas moet geven om jou op het rechte pad te houden en hem niet te overvragen, je zult uitgedaagd worden en je paard uitdagen, maar dat is wat vrienden met elkaar doen en van elkaar accepteren.

Als mensen zich blijven vasthouden aan dominantieverhoudingen, heb ik het gevoel dat ze weliswaar een deur geopend hebben, maar op de drempel blijven staan en niet verder komen. Misschien zelfs niet verder durven. Want als je eenmaal die drempel van aanvankelijke dominantie voorbij bent, dan pas begint het echte luisteren. Naar je paard.


Just my two cents.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-06-04 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt



Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 14:02

Dat is inderdaad wat ik bedoel, Marina. Er lijkt af en toe geen einde te komen aan de dominantiestrijd in de nh-wereld. Dingen die streng verboden zijn omdat ze die fragiele verhouding weer zouden verstoren... Als die verhouding zo fragiel is, is hij er gewoon nog niet. Veel mensen zijn van mening dat voedselbeloningen hun dominantieverhouding om zeep helpt omdat het paard opdringerig wordt en gaat bedelen. In de eerste plaats, als je op een goede manier (bijv. clickertraining) met voedsel beloont, voorkom je uberhaupt dat het bedelen ontstaat. Maar op de tweede en veel belangrijkere plaats: als je paard plotseling gaat bedelen omdat je met voer beloont, dan betekent dat toch gewoon dat er een levensgroot gat in jullie zogenaamde dominantieverhouding zit? En zo is het met al die andere dingen die je beter niet moet doen.

Dus ja, dominantie is belangrijk, maar de aanvankelijke regels die je gebruikt om die op poten te zitten, hoef je niet de rest van je leven te eerbiedigen. Ik zou juist zeggen, ga eroverheen en breng die situaties alsnog tot een goed einde! Juist dan bevestig je je dominantie volledig en hoef je er eigenlijk verder geen aandacht meer aan te besteden.

Eerst was ik met [***], een shetlander die zich op alles en iedereen lanceerde om de keel door te bijten, ook bijzonder streng. Een flinke tik en achterwaarts laten lopen als hij beet, steigerde, ervandoor ging enz. (hij kende geen lichaamstaal dus dat feestje was ook snel over) en belonen zodra hij zich een beetje redelijk gedroeg. En ook nu nog balanceert hij wel eens op het randje, bijvoorbeeld door [***] in elkaar te gaan slaan als ik naast hem sta, wat niet ongevaarlijk is. Je kunt er natuurlijk meteen een uurtje uurtje join-ups tegenaan gooien om er geestelijk in te slaan dat IK hier de baas ben en dat de rest moet likken of stikken, dat ik bepaal wie er op welk moment in elkaar geslagen gaat worden en niet [***] Knipoog, maar op zo'n moment zeg ik even dreigens '[***]...', hef een vinger op en hij gaat heel schijnheilig aan het hek staan likken. Voor mij is zoiets eerder gewoon duidelijkheid over bepaalde regeltjes dan nog echt dominantie uitdragen.

Dat bedoelde ik met mijn stukje; op een gegeven moment maak je je eigen spelregels en omdat de dominantie al bevestigd is en met rust gelaten wordt, wordt je veel flexibeler en hoef je je met de hele dominantie niet meer bezig te houden. Dan wordt de enige regel gewoon 'ik gedraag me, jij gedraagt je'. En dan begint pas het echte met paarden spelen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 bezoekers