[AR] Het ging voor de 2e keer erg mis voor de kar!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Whoops

Berichten: 174
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

[AR] Het ging voor de 2e keer erg mis voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-04 19:35

Hallo allemaal,

Mijn shet loopt nu zo'n 1 1/2 - 2 jaar voor de kar. Ze is altijd superbraaf, vindt het erg leuk, zowel in de bak als buiten. Vorig jaar zomer is het 1 x goed misgegaan, we waren in de bak met de kar aan het rijden en er springt een hond van een stalgenootje bovenop d'r. Ze schrok zo erg dat ze begon te bokken en met 1 been over de boom heen ging en rende daarna nog een paar rondjes op 3 benen de bak door, voordat ik d'r stil kreeg. Ze had wat kneuzingen en wondjes, maar niets ernstigs. Ik kon alleen weer van voor af aan beginnen, want ze vond het doodeng om voor de kar te staan.

Na een jaar elke week menles ging alles dus weer supergoed, tot vandaag. We waren weer in de bak aan het rijden en ze was een beetje jolig en gaf een vrolijkheidsbokje en raakte met d'r benen de achterkant van de kar. Daarna weer helemaal in paniek de bak door, bijna over het hekje heen, ze reageerde niet op mijn stem, niet op leidselhulpen, stopte niet toen iemand voor d'r sprong, pas toen ik van de kar af vloog en me schrap kon zetten op de grond stopte ze. We hebben d'r toch voor de kar laten staan en zijn er naast en achter gaan lopen, maar ze bleef paniekerig, wilde voortdurend wegrennen en bibberde helemaal. Uiteindelijk zijn we op het erf gaan stappen en werd ze iets rustiger, toen de kar eraf gehaald en nog even met het tuig om in de bewuste bak gaan stappen. Ze bleef echter behoorlijk zenuwachtig. Ze heeft gelukkig alleen we er wat wondjes en 2 beurse plekken onder d'r flank aa het avontuur overgehouden. Ik vrees dat ik nu dus weer van voor af aan kan beginnen, ik moet niet denken aan wat er was gebeurd als we buiten in het verkeer hadden gereden.

Ik ga voorlopig weer 3 x per week met het tuigje lopen en 1 per week rustig aan weer beginnen met voor de kar te zetten, maar ben als de dood dat dit weer een keer gebeurd, we hebben nu al 2 x het geluk gehad dat ze er niets ernstigs aan heeft overgehouden, maar zou ik een 3e x weer zo'n geluk hebben?

Adviezen zijn van harte welkom!!

Groetjes Marianne

p.s. Sorry voor het enorm lange verhaal

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 20:40

Het eerste wat in mijn opkomt: staat ze niet te kort voor de kar?
Mijn pony geeft ook zo af en toe een bokje, maar raakt lang de kar nog niet aan!

Wel goed van je dat je haar toch nog aan het lopen kreeg na dat ongeval met die hond. Bij de meeste paarden kan je het dan wel vergeten.
Ik denk dat je gewoon weer overnieuw kunt beginnen...

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 20:45

Idd, dat vroeg ik me ook af sjonniej, hoe staat ze ervoor??

Heb je er geen foto van??

En het moet wel lukken om het over te laten gaan, misschien is het wel een fase die ze moet overwinnen.

Whoops

Berichten: 174
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-04 20:46

Ze staat redelijk kort op de kar, maar ze gaf een halve bok en trapte met 1 been naar achter, dus vandaar. Maar ik ga sowieso langere bomen (of lamoen) laten maken, zodat ze verder voor de kar komt te staan.

prompter

Berichten: 11068
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 23:05

Wat naar voor je! Ik hoop dat het allemaal goed komt. Wij beleren de jonge dravers altijd voor een kar met lange bomen, pas met de wedstrijdsulky komen ze kort op de kar te staan, maar in het dagelijkse trainingswerk hebben we alle dravers ook altijd voor een trainingskar met lange bomen staan. Kan echt veel ellende schelen .

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 09:17

Idd, ik zou haar, als je haar er weer voor zet, zeker niet dicht meer op de kar zetten.

Ik heb het met Dennis mee gemaakt. Hij is 2x aan de kletter gegaan(bijna gelijk als hierboven beschreven) en 1x door een suffe rede achterover geklapt. Maar als er nu een keer iets goed mis gaat met een pony voor de kar hou ik het voor gezien met de betreffende pony. Een keer een jolig sprintje is niet fijn, maar tot daar aan toe. Maar als dit 2x gebeurt is zou ik toch onwijs voorzichtig gaan doen met deze pony. De kans dat het nog een keer gebeurd is groter dan bij een groene pony.

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 10:13

gracia stootte ook een keer haar been tegen de kar, ze liep een par passen wat te trekken met haar been en toen ging het weer goed... gelukkig maar!!

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 12:04

Ik heb ook het idee dat ze wat te kort op de kar staat. Normaliter hoort een pony gewoon te kunnen bokken ookal is dit eigenlijk ook niet goed. Misschien moet je buiten de bak gaan rijden. Een pony verveelt zich snel in de bak en gaat iets verzinnen. Ik heb zelf al twee keer gehad dat mijn pony's er vandoor gingen zonder mij en dat ze een paar kilometer verder tegen een boom zijn geknalt en 1 keer ondersteboven in de sloot. Dat is enorm schrikken maar het zijn bikkels en de volgende dag reden we zo weer weg en er is niets veranderd.