[LO] Problemen met trensbit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

[LO] Problemen met trensbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-04 21:29

Udinde, nu drie jaar oud, reageert overdreven zenuwachtig op haar trensbit.
Ze is goed beleert voor de wagen en loopt keurig netjes op haar Nathe- stangbit.
Omdat ik haar op het moment niet zo vaak aan kan spannen, heb ik haar een paar keer aan de longe. Omdat ik haar eigelijk bij wilde zetten, longeer ik haar op een enkelgebroken trensje. De trens heeft ze wel vaker in en reageert er, zonder druk, niet op. Houd het netjes stil in de mond, knabbelt af en toe een beetje.
Zodra er iets druk op komt, of uberhaupt de longe voelt in haar mond begint ze te rennen, gooit haar hoofd omhoog óf gooit de rem erop en begint te springen. Daardoor wordt het natuurlijk alleen maar erger.

Ik heb haar mond nagekeken, omdat ze natuurlijk de leeftijd heeft om te wisselen. Ik zie er niks aan.

Dubbelgebroken bitje van Isolda heeft ze ook in gehad, daar wordt ze heel onrustig op, heel wiebelig en alhoewel ze het beter lijkt te verdragen als de enkel-gebroken loopt ze er voor geen meter op.

Ik heb al wat opties bedacht, maar weet eigelijk niet zo goed wat ik zal.
Iemand met een goed idee?

(aangezien ik er volgende maand ook op wil gaan zitten Knipoog )

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 21:41

Wij longeren altijd met een stang. Met hele grote ringen, ik zou niet weten hoe het heet Blond
Maar dan wel met dubbele longe, al onze paardjes reageren er goed op en komen netjes knabbelend naar beneden. De paarden die mijn moeder op deze manier heeft beleert reageerde hier ook gewoon goed op. Zonder protest tegen het bit.

Misschien is het een idee...

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 21:45

Misschien een ongebroken trensje een idee? Ik heb het idee dat veel paarden dit toch een fijn bit vinden(ondanks dat hij ietsje scherper is). Ik heb er toevallig eentje gekocht omdat Dennis een beetje een hangend rooster heeft en zijn enkel en dubbel gebroken trensje maar erg moeilijk accepteerd. Met een ongebrokentrens gaat het een stuk beter. Ik kan weer iets druk aannemen op de teugels zonder dat hij met z'n hoofd gaat lopen knoeien.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 22:22

Ik kan komend weekend wel wat uit m'n verzameling meenemen? Dan kunnen we zowel een ongebroken trens als een dikkere dubbelgebroken trens proberen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 22:57

ik zou idd een ongebroken trens proberen. Pablo wordt ook hysterisch op een enkel gebroken trens, hij heeft een redelijk laag hangend verhemelte en kan niet tegen die punt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 23:24

Misschien is het een idee om in het begin op een afgezet stuk te longeren, zodat je nooit aan de lijn hoeft te trekken. Dan kun je je paard rustig laten wennen aan druk op het bit door de longe.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 07:42

ik longeer op een ongebroken trens en rij op een ongebroken pelham
Mijn paard wordt panisch van een gebroken of dubbelgebroken trens.
Hij heeft een laag verhemelte en een veel te grote tong, hij hefet gewoon geen ruimte in z'n mond voor een dik bit en vindt iets dat in z'n verhemelte prikt vervelend, dus jouw paard is niet de enige die bezwar maakt tegen een gebroken trens!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 09:46

Ik heb gisteravond een happy mouth stang-trensje gekregen en dit weekend komt er ook een normaal stang-trensje. Misschien reageert ze op het bewegen van de trens in haar mond óf op het metaal, dat zou ook kunnen....
Nu kunnen we proberen waar ze het beste op reageert. Eventueel kan ik dan volgende week altijd nog zien dat ik een gebroken rubber trens kan lenen ergens.
Denk je je jonge paard een fijn bit in de mond te stoppen, heb je dit weer *LOL*

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 17:59

rubber is over het algemeen wat stroever en dus niet al te vriendelijk voor de mond al denken veel mensen dat wel.

een stang ligt veel stiller in de mond dan een gewoon trensje kan ook zijn dat ze vind dat de trens teveel beweegt, in dat geval zou je een enkel gebroken trens kunnen gebruiken.